Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna!

C&R är ett hett ämne för ganska många som sportfiskar men faktum är att egenfångad fisk kan vara ett väldigt bra och ekologiskt alternativ så länge man inte överdriver.

Så, här kommer en riktigt het potatis i form av en omröstning där ni mer än gärna får debattera om detta.

OBS! Omröstningen är anonym!
    835
    Jag tar alltid hem all matfisk och utövar aldrig C&R
    0,84%
    7
    Jag tar oftast hem matfisk och utövar sällan C&R
    2,75%
    23
    Jag tar hem matfisk ungefär lika ofta som jag utövar C&R
    11,50%
    96
    Jag utövar oftast C&R och tar sällan hem matfisk
    74,01%
    618
    Jag utövar strikt C&R och tar aldrig hem matfisk
    10,18%
    85
    Vill ej svara på denna omröstning
    0,72%
    6
    Senast ändrad av Bergman; 2012-02-07, 21:33.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Räknas gädda som matfisk?
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Var är själva omröstningen?

Men svarar på frågan ändå. Ja jag tillagar ibland fisk. Helst något matgös eller sommarabborre.
      Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
      http://www.ichtys.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
        Räknas gädda som matfisk?
        Smaken är som baken antar jag Jag har inte ätit gädda så många gånger men har nog testat både bra och dåliga rätter. Ja, jag tror det hänger mer på kocken och rätten än själva fisken

Ursprungligen postat av C4rlsson Visa inlägg
        Var är själva omröstningen?

Men svarar på frågan ändå. Ja jag tillagar ibland fisk. Helst något matgös eller sommarabborre.
        Omröstningen blev klar några minuter efter själva tråden men nu skall den vara uppe för röstning
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Det är ytterst sällan jag tar hem mat fisk. Däremot så är det inte fören dom senaste 5 åren jag har bedrivit c&r fiske på gädda. Jag som så många andra här uppe blev lärd från barnsben att gädda bara var ett otyg. Så jag med många andra bara slog ihjäl och kasta gäddan, möjligen torkade den till hunden. Efter att man började fiska mer och mer "självständigt" så kom vetskapen om att detta är var de dummaste någonsin. Så nu mera åker nästan all fisk tillbaka!

Det är synd att gädda inte betraktas som den ultimata sportfisk som det är här uppe.
          Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

jag valde "Jag utövar oftast C&R och tar sällan hem matfisk" men det är bara för att jag "skulle". Jag har inte tagit upp fisk på väldigt många år vad jag kan minnas. Bortsett från betesfisk.

Dvs C&R för min del beror också mtk på grund av fiskarterna jag mestadels fiskar efter.

Kommentera

Jag tar gärna hem matfisk om dom är i laglig storlek o inte e förstora. Tar inte hem mer än vad som går åt. Utom gädda för den äter jag inte alls pga smaken.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tar aldrig upp fisk som det finns naturliga bestånd av.. Tar endast med mig någon fisk hem ibland från put & take vatten.

Finns ingen anledning för mig att ta upp fisk som har naturliga bestånd då jag vet att jag gör själva fisket sämre.
                Senast ändrad av snusdennis; 2012-02-07, 21:52.

Kommentera

Klart jag tar hem och tillagar fångad matfisk!
                  Eftersom jag sällan får mer än jag kan ta vara på så sparar jag nästan uteslutande all matfisk som håller vettig storlek.
                  I mina värderingar är det mer seriöst än att BARA "plåga" fisken för sitt eget nöjes skull
                  Sedan tycker jag ändå att det är upp till var och en att avgöra så länge man gör vad man kan för att minimera fisken lidande.
                  Visst kan andra faktorer spela in, tillgång i det aktuella fiskevattnet osv, men sunt förnuft ska alltid råda eller?

Kommentera

Jag svarade "...utövar oftast C&R och tar sällan hem matfisk". Då jag har en stor aptit för fisk och tycker att det samtidigt är roligt med matlagning väljer jag att ta hem en matfisk någon gång ibland. Det handlar då om en gös eller regnbåge i lagom storlek. Men eftersom jag fiskar gädda så mycket mer än någon annan art så är det alltså väldigt sällan.

Oavsett hur delikat en art är tar jag aldrig hem ett större exemplar som matfisk utan håller mig uteslutet till en i lagom storlek. Varken för liten eller för stor.
                    Min hemsida för Nettel-Laken!
                    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
                    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X