Favoritårstid för Gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoritårstid för Gäddfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu var frågeställningen vilken som är ens favoritårstid för gäddfiske, inte vilken tid på året man har störts chans att fånga en riktigt grov gädda eller flest gäddor. Så jag svarade sommar. För det är det absolut mest nöjsamma gäddfisket. Att sitta i sin lilla roddbåt när solen just gått upp och morgondimman lättar för att ro in (eller använda baksmällan) till bryggan när det börjar kännas för varmt och ljust för att få något inne på grundvattnet. Eller att sitta i samma båt när solen går ner, eller i månskenet, med en sexkilor strömmingsgädda i andra änden av linan. Eller att i badbyxor vada ut på ett kalkstensrev (för vi är på den gotländska ostkusten där sommaren är som allra bäst) för att fiska av djupbranten med en jigg eller Mörrumspinnare (bara för att visa att man kan fånga fina gäddor när det är solsken, vindstilla, +25 grader i luften och behaglig badtemperatur. Herregud, hur mycket mysigare är inte det än att stå och småfrysa höst eller vår? Då ska man, för övrigt, jaga havsöring och inte spilla tid på gäddfiske...

Kommentera

Håller inte med dig Lausvik.
      Favorit årstiden för mig är när jag i mina vatten har bäst chans på många/grov gädda.
      Jag har aldrig lyckats särskilt bra på vår, sommar eller vinter så för mig är hösten solklart bäst = min favorit.

Jag väljer hellre en +10kg gädda än 100st snipor så hösten är min klara favorit för gäddfiske.
      Sitter hellre ute och småfryser och vet att chansen är betydligt större på grov fisk än att lägga 100 timmar mitt o sommaren då chansen är minimal på grövre fisk.

Ska dock tilläggas att jag är hellre ute när som helst (oavsett årstid) istället för att sitta inne.

Kommentera

Fick jag bara välja en vecka att fiska Gädda på då skulle jag välja någon vecka i mitten av Oktober och skippa en vecka i mitten av Juli.

Kommentera

den har fastnat

Kommentera

Jerk fiske på vår/sommar när det börjar bli varmare i vattnet o lite liv i fiskarna så är det roligt..
            Favirit är utfiske med groda eller en ytgående jerk... Finns inget bättre än att se gäddan flyga upp som en raket ur vattnet :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Håller inte med dig Lausvik.
              Favorit årstiden för mig är när jag i mina vatten har bäst chans på många/grov gädda.
              Jag har aldrig lyckats särskilt bra på vår, sommar eller vinter så för mig är hösten solklart bäst = min favorit.

Jag väljer hellre en +10kg gädda än 100st snipor så hösten är min klara favorit för gäddfiske.
              Sitter hellre ute och småfryser och vet att chansen är betydligt större på grov fisk än att lägga 100 timmar mitt o sommaren då chansen är minimal på grövre fisk.

Ska dock tilläggas att jag är hellre ute när som helst (oavsett årstid) istället för att sitta inne.
              Varför är chansen minimal på grov gädda under sommaren?
              Min favorit årstid för gäddfiske är vår/försommar

Kommentera

Helt klart så för mig så är hösten den årstid som ger kanske inte flest men största gäddorna. Så har det varit sedan jag flyttade söderut.
                Då jag bodde i norr så var tiden direkt efter leken klart bäst. Då blev det heller inte så mkt fiske på hösten eftersom jakten tog den tiden istället.
                I näst kast så .....

Kommentera

Sv: Favoritårstid för Gäddfiske?

Ursprungligen postat av msjodin Visa inlägg
                  Varför är chansen minimal på grov gädda under sommaren?
                  Min favorit årstid för gäddfiske är vår/försommar
                  Minimal kanske var fel ord.. Sorry för det.
                  De större är dock betydligt lättare att nå på hösten då de i mina hemmavatten jagar lekande Sik.
                  På sommaren står de mera utspridda och är inte i hälften så bra kondition.. Se bara på mina bifogade bilder :-)
                  Så ser de inte ut på sommaren hos mig, då väger de istället 7-8,5kg.

Kommentera

Vet att mitt svar är rätt brett, men all isfri tid är min favvoårstid. Vår-sommar-höst, I like.
                    Sen ska jag nog testa isfiske iår/nästa, så jag kanske ändrar mitt svar. Men som det vart tills nu, stänger jag fiskebutiken under istid.
                    Måste jag säga en fiskeperiod, så blir det våren, för då har jag gått hemma och väntat på issläpp lääänge.
                    Första turen med järnspett för o hjälpa våren på traven brukar kännas magisk.
                    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X