Favoritårstid för Gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoritårstid för Gäddfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alla årstider har sin charm, men våren är magisk, efter en lång vinter så är det oslagbart att kunna ta sig ut på öppet vatten och dessutom ha chans på stor fisk.

Kommentera

Våren, för att när fiskarna inte nappar, då kan man sola istället. /T

Kommentera

Uteslutande våren, finns inget härliga fiske än när man under en hel vinter längtat efter att få dänga sina beten intill vassruggar o dylikt! Nu längtar man verkligen!
        www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Ur upplevelsesynpunkt vill jag gärna lyfta fram den tidiga våren när allt vaknar till liv och hösten med alla färger. Då är skärgården där jag fiskar som vackrast och upplevelsen är som störst.

Ur fiskesynpunkt vill jag gärna lyft fram sommaren som favoritårstid. Det är rätt skönt att slippa trängas i fladerna med alla guider och andra gäddentusiaster med stora beten och kraftfulla spön. På sommaren finns gäddan lätt att finna över större områden, mitt favoritfiske i dag är att med lätta haspelspön och jiggar fiska av branter och vasskanter. Antalet överträffar ofta de bättre dagarna vår och höst, med ett lätt haspelspö så blir även en 2 kg gädda en härlig kamp och upplevelse. Det är glesare mellan huggen av de riktigt stora fiskarna men när det väl händer så finns utrymme för ordentlig fiskefrossa med tunn lina, flourcarbontafs och en jig med enkelkrok i mungipan på gäddan. Några av de senaste årens absolut bästa fiskeupplevelser är riktigt tidiga junimornar då vattnet ligger helt blankt med gäddor på 7-8 kg i absolut toppkondition på denna lätta utrustning.
          Vid 4 tiden på morgonen är man helt ensam i skärgården, ljuset är fantastiskt, närvaron av djur i vattnet och på land påtaglig. Att man dessutom hinner hem och äta frukost med familjen utan sura miner trots 5-6 timmar på sjön är en mycket bra bonus.

Jag längtar till sommar fisket med ljumma mornar och kvällar, den bästa tiden ligger framför oss…
          …och innan dess kommer våren, inte så dumt det heller.

Kommentera

Vår. Roligaste fisket efter Gädda är jerk inne i grunda vassvikar. Sjukt coolt med metersfisk som simmar förbi båten.

Men inget slår ett Gäddhugg sommartid. Hårdare än så blir dem inte. En slips kan vid hugget kännas som en femma, för att sen efter nån skeund visa sig bara vara en slips.

Kommentera

Gammal tråd som någon återuppväckt. Alltid lika trevligt.

Jag tycker att vårvintern är den härligaste, ni vet den tiden som brukar kallas för den 5:e årstiden. Fåglarna börjar komma tillbaka och det är spegelblanka isar på sjöarna. Att gå ut tidigt på morgonen och se en fantastisk soluppgång på en härlig våris är underbart. Sedan får man mängder med gäddor, dessutom många stora, på den sista isen. En dag på sjön med ett roligt kompisgäng, korvgrillning och mycket fisk är livskvalité.

Kommentera

Klart sommarfiske med groda Hur roligt som helst
                "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
                https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Nu har jag ju bara fiskat som pojke, ett par gångar som ung och sedan återupptog jag fisket i år. Jag är något mindre fixerat på kvantitet då jag äter den fisk jag fångar och av samma anledning drar jag inte upp tiotals gäddor på en och samma dag - ansvarsfullhet och i övrigt varför skulle jag det när jag förutom själva fisket som är det bästa jag vet, då är det ett sätt att få färsk fisk och undvika bidra ekonomisk till yrkesfisket genom att köpa. Men jag gillar bekvämlighet - fiske ska vara enkelt, roligt, avslappnande och bekväm. Och meta efter gädda med live eller deadbait (eller större abborrar) på sommaren är därför ett sann nöje. Att det innebär att jag aldrig kommer dra upp 325 abborrar och 112 gäddor över en helg har jag det helt fint med då kicken när man har en fisk på bara är en liten del av en stor helhetsupplevelse när man fiskar. Den ro och avslappning man får när man är vid vattnet och metar på sommaren är enastående. För mig då tar jag avslappningen fram för att stå i ett träsk en råkall senhöst/för tidig vår. Hur som helst ska det bli gäddmete i slutet av april oavsett vad. Men sommaren är min årstid :-) Och då jag gärna äter gädda då går jag inte efter de riktigt stora vilket är ännu en anledning att sommar passar mig så bra :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
                    Nu har jag ju bara fiskat som pojke, ett par gångar som ung och sedan återupptog jag fisket i år. Jag är något mindre fixerat på kvantitet då jag äter den fisk jag fångar och av samma anledning drar jag inte upp tiotals gäddor på en och samma dag - ansvarsfullhet och i övrigt varför skulle jag det när jag förutom själva fisket som är det bästa jag vet, då är det ett sätt att få färsk fisk och undvika bidra ekonomisk till yrkesfisket genom att köpa. Men jag gillar bekvämlighet - fiske ska vara enkelt, roligt, avslappnande och bekväm. Och meta efter gädda med live eller deadbait (eller större abborrar) på sommaren är därför ett sann nöje. Att det innebär att jag aldrig kommer dra upp 325 abborrar och 112 gäddor över en helg har jag det helt fint med då kicken när man har en fisk på bara är en liten del av en stor helhetsupplevelse när man fiskar. Den ro och avslappning man får när man är vid vattnet och metar på sommaren är enastående. För mig då tar jag avslappningen fram för att stå i ett träsk en råkall senhöst/för tidig vår. Hur som helst ska det bli gäddmete i slutet av april oavsett vad. Men sommaren är min årstid :-) Och då jag gärna äter gädda då går jag inte efter de riktigt stora vilket är ännu en anledning att sommar passar mig så bra :-)
                    Hörrö, hur var det med "return" knappen egentligen

Efter denna säsongen så är hösten (!) min solklara favoritårstid för gädda!
                    Kan inte säga annat när man tog nytt PB 21 Oktober.

/ Henke

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                      Hörrö, hur var det med "return" knappen egentligen

Efter denna säsongen så är hösten (!) min solklara favoritårstid för gädda!
                      Kan inte säga annat när man tog nytt PB 21 Oktober.

/ Henke
                      Samma här! Har tagit pb två år i rad på hösten i oktober

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X