miljö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

miljö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Precis dogge, flyg är mycket samhällsekonomiskt oförsvarbart! Igentligen katastrof att det är tillåtet med tanke på hur det förstör ozonskiktet. Problemet är att det inte finns några smidiga prisvärda alternativ, i alla fall inte som är speciellt mycket "grönare". Dock kan man tycka att flyg för att fiska inom sverige är lite onödigt, men visst finns undantag även där. Flyg tar inte så lång tid som du sa ovan, incheckningen är inte en timme innan på inrikesflyg, sedan vet jag inte heller om det är sådan väntetid osv...

-Frågan är ju hur man värderar personlig tidsvinst mot miljöförstöring, tror den enskilda individen fortfarande har lite svårt att se den samhällsekonomiska nyttan av att välja tåg före flyg.

-De höga priserna på tåg är helt enkelt på grund av "Utbud & efterfrågan", de har insett att vissa är villiga att betala för att resa "grönare", samt att de vet att en eventuell kapacitetsökning är långt borta!

Saken är ju den att vi människor ibland har lite svårt att se längre än tippen på vår näsa, och framför allt inte längre än till vår egen plånbok! Sån är jag ibland det kan jag erkänna!

Vi kan hoppas att staten i och med lågkonjunkturen bestämmer sig för att investera i ett par rejäla infrastrukturprojekt med inriktning på att göra tågtrafiken mer konkurrenskraftig! Det ger ju både mer jobb samt möjlighet till miljövänligare resande!

Men kontentan är ju, att vi borde ÅKA MER TÅG!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2008-11-05, 19:30.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

jag tar faktiskt nästan alltid cykeln! varför var det inte med i listan!?

greez
      max
      sportfiskeguide i växjö/småland

www.sportfiske-vaxjo.co.nr

Kommentera

Jag ser inte bilen som ett miljöovänligt alternativ alls så jag tar gärna bil vart jag än ska, om jag inte kan gå så klart.

Bilar är inte boven i "miljökriget" även om miljöfanatiker vill få det att låta som det är fallet.
        Ta koldioxidutsläppen tex. Bensindrivna fordon står för endast 3% av världens koldioxidutsläpp.

Ska man tänka på miljön så tycker jag att man istället ska få industrierna som tillverkar all er utrustning att göra det på absolut bästa vis för att inte släppa ut gifter och avgaser eller skövla Jordens resurser på ett förödande vis.

Kommentera

Grävlingen: jag håller helt klart med dej men när man är tex som ja tonåring med en väldigt liten budget så har man inte råd med att lägga flera hundra kronor till för att tänka på miljön . ( nu menar jag inte bara fiskeresor utan andra resor också ) så även hur mycket jag vill tänka på miljön och åka tåg så är det ibland inte nått alternativ för mig .
          Men om man kan åka tåg tycker ja man ska göra det .

Kommentera

Håller helt med dig fiskemannen! Man gör det man kan, det viktigaste är väll att man tänker på det!

Är själv student och har förmodligen minst lika snålt med pengar som du

Skitfiske!

Kommentera

Här nere i Lund åker jag tåg eller cyklar när jag ska fiska. Funkar gör det faktiskt men tar ungefär 45 minuter oavsett vad jag väljer, hade jag haft bil skulle det gått på 10 min. Man blir en aning bergränsad.. minst sagt. Bussar och tåg går inte överallt och cykel blir lite jobbig att trampa när det blir längre än en mil tycker jag. När jag åker hem till morsan och farsan tar jag bilen, skulle aldrig få för mig nåt annat.

Kommentera

Ursprungligen postat av braxmax Visa inlägg
                jag tar faktiskt nästan alltid cykeln! varför var det inte med i listan!?

greez
                max
                Jag trode inte så många cyklade dit dom skulle fiska
                sorry!!!
                Tolamod är fiskarens beste vän

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
                  haha hur många gånger har du flygit ? såhär lång tid tar det . 45 min till flyget väntar i en halvtimme inscheckningen går på en halvtimme det med plus rese tiden . alltså 2,5 timme ungefär .
                  plus att det tar bra mycke längre tid till göteborg än 3 timmar från uppsala.
                  tar ca 4-4,5 timme plus tiden att åka dit och såklart måste man komma i tid kanske 20 min innan alltså ungefär 5-5,5 timme tar det med tåg och 2,5 timme med flyg . plus en skillnad i pris med ungefär 6-7 hundra kronor . visst jag försöker tänka på miljön men vad ska man göra när man måste ta de billigaste sättet , jag har inte råd att lägga flera hundra kronor till bara för att tänka på miljön .
                  och vad tänker dem med när dem sätter så höga priser på tågen ?
                  Halloj, X 2000 tar ca 3 timmar Stockholm-Göteborg från city till city och från Uppsala ca 1 timme extra. SJ säljer biljetter för ungdomar från 25 kronor, på Tradera från 1 kr. Planerar man resan så kommer man mycket billigt undan.
                  Dessutom kan man göra precis vad man vill under tre-fyra timmar på tåget.
                  Se på film, läsa, lyssna på musik eller kolla in nya fiskevatten genom fönstret.
                  X 2000 har inget avgasrör, så vad då?

Kommentera

Tåget har inget avgasrör!?

Ok, som du säger! Det är ju faktiskt bättre än både fly och bil! Men helt bra är det inte, vilket i och för sig inte beror på dem!

Var tror du elenergin kommer ifrån som driver våre tåg? Vattenkraft, kolkraftverk osv... Rätt rejäla miljöbovar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                      Tåget har inget avgasrör!?

Ok, som du säger! Det är ju faktiskt bättre än både fly och bil! Men helt bra är det inte, vilket i och för sig inte beror på dem!

Var tror du elenergin kommer ifrån som driver våre tåg? Vattenkraft, kolkraftverk osv... Rätt rejäla miljöbovar!
                      myket av elen kommer från vindkrat och vattenkraft

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X