Omröstning: Flugfisketävlingen del 1 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Omröstning: Flugfisketävlingen del 1

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Omröstning: Flugfisketävlingen del 1

Riktigt kul tävling med flugfiskeinspiration.
    Hoppas det blir mer flugbindning... Gäddflugor är inte min starkaste gren

Håll till godo.

Namn: Munksjö Slayer #1
    Mterial:
    Vitt och ljusblått hackel
    Kropp: Blåglitter chenille
    Ljusblå och mörkblå flashfibrer

En fluga som rör sig galant och fiskas bra både i klart och humöst vatten!
    Bifogade filer
    115
    magnus_isaksson
    13,91%
    16
    Ztellan
    4,35%
    5
    Jakobaland
    4,35%
    5
    mangemo
    6,96%
    8
    wajjsing
    6,09%
    7
    Tekky
    12,17%
    14
    gäddfiskarn94
    6,96%
    8
    Renskav
    19,13%
    22
    flugbindarn
    9,57%
    11
    FISEN
    1,74%
    2
    Muskytracker
    6,09%
    7
    MastaPike
    2,61%
    3
    Joel.m
    6,09%
    7

The poll is expired.

*** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
    http://promisedland.blogg.se

Dalälvsflugan.

Dalälvsflugan.
    Material:lazerslipad dubbelkrok,Ekorrsvans,påfågel,tuppnacke,ostrich,fl ythuvud.

Dalälvsflugan har levererat i många år nu pågrund av sin extrema flytförmåga.
    Det enda negativa me flugan är att den är svårkastat men har levererat fina gäddor när man låter den dragga bakom båten.
    Bifogade filer

Kommentera

Här är mitt bidrag till tävlingen. En enkel men mycket effektiv fluga på Åland. Främst för höstfiske.
      Material:
      Godtycklig gäddkrok
      Conehead
      big-fly bindtråd
      Flash
      Super epoxy

Först fäster man coneheadet. Sedan binder man in en ordentligt taperad bunt flash precis i början av krokböjen. Sedan går man fram till mitten på flugan och där gör man en dubbingöggla och så spinner man in en bunt flash. sedan binder man fast detta och sen går man nästan hela vägen fram och där gör man en till dubbingöggla, i denna lägger man in en avklippt bunt flash som man sedan spinner fast och binder in. Avsluta med ett par stycken whip-finish. Sedan lägger man på epoxy på huvudet.
      Bifogade filer
      Bonka båge
      Fin matbit

Kommentera

Manges weed protected silver flash pike fly

Ja nåt ska man ju kalla flugan...

Här kommer mitt bidrag:

Jag satt igår och funderade på vad jag skulle göra för kreation och det var inte lätt att komma på något revolutionerande! Dessutom är jag en riktig amatör och lär inte kunna tävla mot övriga bidrag som läggs upp men en gör så gott en kan, så länge man har kul så! Lär kunna få bra med fisk på den här flugan också

Till slut kom jag fram till att det inte var lönt att krångla till det mer än nödvändigt så jag plockade fram buntarna med flash och satte igång. Jag har heller aldrig bundit någon fluga med vass-skydd så jag tänkte att det ska jag testa också. Här kommer en liten beskrivning med bilder

Kroken! Jag har ingen aning om vilken tillverkare det är till denna modell, men kroken är i alla fall 4.5 cm lång, gapet från böj till hulling 1.5 cm. Det är något slags baitholderkrok som jag tycker passar alldeles utmärkt till gäddflugor, vassa är de så klart också.

Det första man ser till att göra är att lägga bindtråd från kroköglan och långt ner på krokböjen. När man fixat det tar man ett 10 centimeter grov nylonlina (som ska fungera som vass-skydd) och binder in denna på kroken. Detta syns på bild två. Har du snabblim hemma kan du lägga på lite över ryggen på flugan så att nylonlinan verkligen sitter rakt över kroken. Bind inte runt den nedre delen av nylonlinan i detta steg utan låt den hänga bakom flugan!

Jag valde att använda mig av tre olika varianter flash till den här flugan, längst bak satte jag ett ganska grovt flash i silver/blått. Här kan man ta till ordentligt. Jag använde ca 10 cm långa flash till detta. Bind gärna på lite åt gången så sitter det bättre. Detta syns på bild 3.

På bild 4 har jag först bundit in guld/silverflash på flugan, dessa flash är ca 5 cm långa och bygger upp kroppen på flugan lite. Efter detta är det dags att binda in nylonlinan så att vass-skyddet blir komplett. Här får du testa vilken vinkel som ger bäst effekt. En fördel med formen på kroken som jag använder är att nylonlinan skapar en lite större böj än vad det blir med en vanlig rak krok (inbillar jag mig).

Nu är det dags att avsluta flugan. Jag har fått för mig att rött kan vara en bra attraktor så jag bytte bindtråd till röd och band in de sista flashet, detta är silver/svart och väldigt mjukt - ger fina rörelser i vattnet. Klart!

Inte världens snyggaste fluga kanske men jag tror inte att gäddorna är överdrivet kräsna, ska nog gå att få något på den här också
        Bifogade filer
        http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Här är mitt bidrag till tävlingen,bra fluga med mycket fin och pulserande gång fi vattnet. Fiskas bra hela året men bäst på vår/höst.
          Variera gärna färgen för att göra den optimal för ditt fiske.

Bindtråd: Stark tråd gärna röd.
          Krok: Bra gäddkrok, gärna TMC saltwater
          vinge/kropp: Kopparfärgad flashbou som viks tillbaka framme vid "huvudet" för att mer efterlikna en fiskprofil.
          Fenor/gälar: Illröda hackelspetsar som binds in på vardera sida av krokskaftet.
          Tag: (kan uteslutasi)rött ullgarn som lindas runt krokskaftet vid krokböjen
          Kinder/ögon: (kan uteslutasi)svartvit skulderfjäder från krickand.
          Hackel: naturgrå kaninzonker.

Fäst kroken i städet, fäst bindtråden och linda ner till krokböjen.

Därefter tar du lite rött garn och binder fast, lår lite av garnet sticka ut,sedan lindar du garnet ungefär en cm fram på krokskaftetoch klipper av.

Nu ska flashet fästas, välj ut en lagom bunt med flash, lägg den över krokskaftet och fäst med några lösa varv som dras åt, lämna ca 5 cm kvar framåt.

Efter detta viker du flashen som pekar framåt bakåt så att en karaktäristisk fiskformad tjockare framkropp bildas säkra ordetligt med bindtrådsvarv, om man vill kan man lägga på en droppe lack.

Fäst sedan in en röd tupphackelspets på vardera sida om kroken, detta ska likna fiskens fenor och kan med sin lysande färg utlösa huggreflexen.

Nu tar du två stycken teal(krickands) fjädrar som du binder in på vardera sidor om krokskaftet, dessa ska "lappa över" fenorna.

Sist men inte minst så binder du in en tunn remsa av naturfärgad kaninzonker och lindar några varv till hackel, pressa det litet bakot med hjälp av bindtråden, gör ett huvud avsluta med whipfinish och lacka.

Ut och fiska nu så ska ni se att det smäller :P

// William
          Bifogade filer

Kommentera

här kommer mitt bidrag.

beskrivning:
            tag lämplig krok.
            trä på kopparkonen.
            börja med att binda in 2 st marabou fjädrar som stjärtfena.(syns inte på bilden)
            bin sedan in flash n silky`t runt fjädrarna så dom täcks. bind in valfri mängd tills det ser bra ut och mixa färger efter eget tycke och smak,
            bind dit lite svart gethår.
            tag sedan och täck resten av kroken med hjorthår på samma sätt som en muddler binds. sen e de klart.

Bifogade filer
            ---------------------------------------------------------------------------------------
            Team Pikings

Kommentera

flugor är inte min grej

jag la in bilden i det vanliga foto albumet ! var det rätt ?

Bifogade filer

Kommentera

mitt bidrag

Evil eye furusundaren

tråd: unithread 6/0 vit
                krok: Firefly bassbug stl: 4.0 (faktiskt riktigt bra krokar, jag blev förvånad)
                stjärt: flashabou pearl, vita struts hearl
                kropp: spunnet flash, holo-silver + perl + vit marabou
                vinge: ep-fibers, deep green(tror jag) + vita struts hearl + angel hair, guld + flashabou, mörkgrön
                thorax: vit marabou+spunnet rävhår i grönt
                huvud: epoxy+röda evil eye

detta är en så kallad ''myrsloks fluga'' jag ahr bundit på detta sätt för att jag tycker de ser bra ut på gäddflugor + att den ska ''jigga'' bättre(har jag hört).
                stjärten består av flashabou i pearl färg, bind in en bunt och vik tillbaka för att säkra, bind fast 2 struts hearl på varsin sida. kroppen har jag bundit med ett färdigspunnet flash matrial för de ger flugan styrka och lite tyngd. först har jag använt holo-silver sen går jag över till pearl, pearlen ger en fin lyster bakom maraboun som kommer (man kan binda in några strutshearl där med) därefter går jag över till att binda en dubbing öggla där jag för in maraboun, spinner ihop ögglan och fortsätter att göra färdigt kroppen. sen binder jag dit 2 struts hearl som sitter på varsin sida på ''ryggen'' av kroken, sen tar jag en bunt ep-fibers(inte för mycket) delar på de så de blir tjockare på sidorna men fortfarande sitter ihop på mitten. sen några strån angel-hair och flashabou(inte för många), tapera flashet så att dom in fastnar i varandra när flugan fiskar.
                därefter så gör jag en ny dubbing ögla och gör samma sak med den maraboun som innan vid kroppen sen gör jag en till ögla där jag spinna in rävhåret.
                klipp en lagom bunt av räv håret, borsta igeom de ordentligt underullen kommer att göra så att de inte blir lika fint spunnet. du kan gjärna byta ut rävhåret mot tempelhund om du ska göra en större fluga. sen avslutar jag med ett litet huvud.

huvud: använd dina fingrar för att föra de som jag kallar för thorax bakåt, sen duttar du in epoxyn så mycket som du själv behagar, låter de torka innan du sätter på dina ögon, mina är så kallade evil eye. jag har bara tagit vanliga 3D ögon som jag målat på ett ögonlock( jag är helt insnöad på savage-gear). Efter de så sätter du på ett lager till epoxy för att säkra.

övrigt: färgerna har jag snott från den populära wobbler färgen furusundar'n, men är riktigt snygg i vit/röd, vit/blå, gul/grön och röd/svart. det är en lättkastat fluga passar utmärkt till lätta klasser som t.ex. #7 och uppåt.
                stjärten kan ''kryddas'' extra med en bit rävhår eller tempelhund också.

flugan är klar

god fiskelycka!
                Bifogade filer
                fiska? Javist

Kommentera

Har haft stor framgång med denna flugan och särskilt på hösten.
                  Den rör sig mycket livfullt i vattnet,tack vare den främre kragen och flashen.
                  Mycket lättkastad för sin storlek.
                  Jag brukar variera färgerna efter eget tycke

Bindbeskrivning på the hunter

Material

Tråd:vit
                  Krok:i detta fallet partridge CS43BN strl 6/0-4.
                  Stjärt:Metallic mylar motion flash,blå.Som krage ovanför flashen så
                  är det vit get.
                  Kroppiamond Brite dubbing,royal blue.
                  Krage:blå get
                  Ögon:3D ögon

Bindbeskrivning

1.Börja med att linda tråden bakåt och bind in ett knippe flash(fäst det så att lite mer än halva
                  knippet sticker ut baktill och resten framåt.Dra sedan bak flashen som sticker ut framtill och
                  fäst med bindtråden.Gör ett halvslag och lägg på några droppar lack.

2.linda bindtråden en liten bit uppå mot kroköglan och fäst in ett nytt knippe
                  flash på samma sätt som förut.Gör ett halvslag och lägg på några droppar lack

3.Ta ett knippe vit get och fäst med bindtråden och upprepa sedan detta,tills det
                  har bildats en krage.Gör ett halvslag och lägg några
                  droppar lack.

4.gör en dubbingögla och linda sedan bindtråden fram till kroköglan.
                  Tvinna dubbingen i öglan och linda dubbingen framåt så att det blir en taperad
                  kropp,smalast framtill.OBS!gör en liten kula av dubbingen längst fram,du får
                  då upp kragen mer som du ska binda in i nästa bindningsmoment.
                  Borsta sedan ut dubbingen,så att det får mer liv.

5.ta ett knippe blå get och fäst så att spetsarna når till slutet av kroppen på
                  flugan.Upprepa detta tills du fått en krage som går hela vägen runt krokskaftet.
                  Linda nu tråden så att det bildas ett huvud.
                  avsluta flugan med att göra några halvslag,eller använda whipfinisher.
                  Lacka sedan huvudet.

6.limma på ett öga på den vita kragens början,alltså så nära dubbingen som
                  möjligt.Upprepa samma sak på andra sidan om flugan.

7.färga med svart vattenfast tuschpenna ränder på både den vita kragen och
                  den blåa kragen.
                  Bifogade filer

Kommentera

Krok. Mustad 1/0 3906
                    Tråd. Svart UNL-tread 8/0
                    Stjärt. Arctic Fox Tail gul och röd. Flashabou.
                    Kropp. Holotinsel varvat med grått hönshackel.
                    Vinge. Arctic Foxtail vit och röd.
                    Ögon. Målade med Flugbindar lack.

Mycket bra gäddfluga, tyvär inte tagit någon jätte, men flera 1,5-2 kg.
                    Har bara fiskat den på våren.
                    Har även gjort den med vasskydd/nylon.

Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X