Ursprungligen postat av Jimmiee
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Regel mot felkrokade fiskar i fotoalbumet ?
Collapse
X
-
Till vissdel Ja.
Men de var över svenskarekordet så kanske borde ha dokumenterats i de fallet.Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Soon you’ll have German standards where you’re not allowed fishing with live bait or like in Poland where fishing with baitfish, dead or alive, is banned. And after that fishing will be considered cruelty towards animals.
Doomsday theory – I know
But if we don’t show fishing for what it is – a means to get food, primarily – we can’t really argue, that it is our right to hurt animals in that way.
Sure, there is no point in showing a lot of damaged fish with hooks in their backs and bellies, while making lame jokes about it. But it does happen, and there is an obligation to let inexperienced fishermen know what can be the result and how to deal with it.//Claus Rix
"If you give a man a fish, he will eat for a day. But, if you teach a man to fish, he will spend all his money on fishing tackle and won't be able to afford to eat!"
Kommentera
-
Jag har svårt att se vad det skulle vara för anledning till att förbjuda bilder på felkrokade fiskar. Vad förväntar du dig för resultat av det? Vad är problemet?
Felkrokade fiskar förekommer vare sig man vill det eller inte. Att inte tillåta sådana bilder i galleriet uppfattar jag nästan som ett försök att försköna det faktum att sportfiske handlar om att sätta krokar i andra djur för sitt eget höga nöjes skull.
/NilsNisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av npaulsson Visa inläggJag har svårt att se vad det skulle vara för anledning till att förbjuda bilder på felkrokade fiskar. Vad förväntar du dig för resultat av det? Vad är problemet?
Felkrokade fiskar förekommer vare sig man vill det eller inte. Att inte tillåta sådana bilder i galleriet uppfattar jag nästan som ett försök att försköna det faktum att sportfiske handlar om att sätta krokar i andra djur för sitt eget höga nöjes skull.
/Nils
Kommentera
-
Varje svensk mal som fotas i famnen på fiskaren/fångstmannen är en märklig företeelse då man enligt vad jag förstår ska återutsätta dem så snabbt och skonsamt som möjligt, vilket bör betyda att de ska krokasloss i vattnet och genast få simma iväg om man lite "oturligt" råkar kroka en, och inte gå den långa vägen upp på land/avkrokningsmatta/famn(för flera foton)/förhoppningsvis åter vattnet samt till allmänt beskådande på FS. Finns säkert fler än en fiskare på FS som fiskar riktat efter mal och det kan inte du göra något åt, men man kan fråga sig om din fiskesida ska stå bakom detta tjuvfiske, vilket den(sidan) och du i min värld gör när sådana bilder tillåts, gäller även tex asp. Nu gillar jag iofs bilder på mal, men frågan är om du och din sida ska stå för olagligheter och fiske efter fridlysta arter riktat eller ej?!
När det gäller tjuvfiskade aspar så är fotoalbumet fullt. 1 april till sista maj är fiske efter asp förbjudet i mälarmynnande/hjälmarmynnande och vänermynande åar/vattendrag.
Kolla när bilderna är tagna genom att spara bilden och föra muspekaren över den, så ser du datumet! Om någon hävdar att aspen är från ett vattendrag där man faktiskt får fiska efter dem under den utsatta förbudstiden så är det bara att kräva att vattnet anges under bilden och därigenom kommer de flesta som tjuvfiskar asp på våren inte veta något sådant vatten och du går fri från sådana bilder på din sida. Du kan ju också gå steget längre än myndigheterna och förbjuda aspar fångade under 1april-31maj var de än är fångade för att undvika problem.
MVH
JörgenSenast ändrad av jögge; 2007-07-23, 15:26.
Kommentera
-
olämpligt att lägga upp normala felkrokningar, ex jerk braxen, felkrokade småsej osv.
Men om det handlar om speciella fångster som kan vara kul att se, tycker jag att det är ok. Exempelvis Faren. Finns en faren om jag inte har helt fel. I hela albummet. Om någon felkrokar en faren hoppas jag att denne tar kort och lägger upp.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jögge Visa inläggVarje svensk mal som fotas i famnen på fiskaren/fångstmannen är en märklig företeelse då man enligt vad jag förstår ska återutsätta dem så snabbt och skonsamt som möjligt, vilket bör betyda att de ska krokasloss i vattnet och genast få simma iväg om man lite "oturligt" råkar kroka en, och inte gå den långa vägen upp på land/avkrokningsmatta/famn(för flera foton)/förhoppningsvis åter vattnet samt till allmänt beskådande på FS. Finns säkert fler än en fiskare på FS som fiskar riktat efter mal och det kan inte du göra något åt, men man kan fråga sig om din fiskesida ska stå bakom detta tjuvfiske, vilket den(sidan) och du i min värld gör när sådana bilder tillåts, gäller även tex asp. Nu gillar jag iofs bilder på mal, men frågan är om du och din sida ska stå för olagligheter och fiske efter fridlysta arter riktat eller ej?!
När det gäller tjuvfiskade aspar så är fotoalbumet fullt. 1 april till sista maj är fiske efter asp förbjudet i mälarmynnande/hjälmarmynnande och vänermynande åar/vattendrag.
Kolla när bilderna är tagna genom att spara bilden och föra muspekaren över den, så ser du datumet! Om någon hävdar att aspen är från ett vattendrag där man faktiskt får fiska efter dem under den utsatta förbudstiden så är det bara att kräva att vattnet anges under bilden och därigenom kommer de flesta som tjuvfiskar asp på våren inte vetta något sådant vatten och du går fri från sådana bilder på din sida. Du kan ju också gå steget längre än myndigheterna och förbjuda aspar fångade under 1april-31maj var de än är fångade för att undvika problem.
MVH
Jörgen
Förvånansvärt många sommaraspar där man kan skåda fjolårsvassen i bakgrunden också, skumt det där.sigpic
Kommentera
-
Om nu en gädda lr lax nu skulle råka bli krokad i ryggen tex, varför ska den ha förtur att få gå ner i vattnet som en gädda/lax som har tagit bete? tror knappast att en fisk som har blivigt krokad i ryggen har större chans att dö för att den inte tog betet?
Kan ej säga att jag har åkt ut å ryckfiskat, men det är väldigt ofta tex gäddor blir krokade när dom tex missar betet i hugget..
Har jag helt fel?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggKan bara instämma, rent och skärt tjuvfiske, som dessutom riktas mot fridlysta/skyddade "arter" som verkligen behöver skyddet.
Förvånansvärt många sommaraspar där man kan skåda fjolårsvassen i bakgrunden också, skumt det där.
Det finns ju till och med medlemmar som mer eller mindre skryter om sitt tjuvfiske efter asp. Och dessutom har de mage att försvara detsamma.
Lätt sak att kolla i fotoalbumet, det är säkert 50% av bilderna som man kan misstänka vara på fisk under fredningstid.
//StefanDu kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.
´til things are brighter, I´m the man in black
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera