Privatvatten och svenska rekord? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Privatvatten och svenska rekord?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

SOm jag skrivit i andra trådarn, nej, jag tycker inte att det bör vara tillåtet att räkna swe, rekord från icke allmäna vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Var och en har ju sin förutsättning och vill man förbättra dem på egen hand så ska resultatet gälla ... eller! Be Best, Get Rude!

Så låt oss då skrida till verket. Jag gräver en djupgrop på familjegården, fyller den med källvatten, vräker i rudor och häller i näringsrikt foder till rudorna ser ut som fenförsedda pumpor.
      Jag metar upp några klunsar och höjer rudarekordet med en kolosalpjäs från min egna totalhemliga trädgårdsdamm där endast jag och några kompisar i vår egna Ruda Orden - vars stolta devis är Be Best, Get Rude! - får fiska. Medlemmarna kan bara väljas in på förslag av senior.

Projektet Rudis har börjat.

BeBest
      Senior

De som fattat ironin i ovanstående inser vad jag röstat på.

röstning genom sk ballotering vore det kanske något? då man slipper röja sin identitet vid eventuell negativt röst
      givetvis vore det angenämt om blivande recipiender står för själva grävandet av dammen

lycka till
      junior

Kommentera

Tycker inte problemet i sig är om ett vatten är privat eller inte. Det är snarare så att vissa fiskevatten kanske borde omklassas till "Fiskodling" (och från sånna är det inte ok att anmäla rekordfiskar). Fisk som matas till groteska proportioner, vare sig det är övergödda rödingar från Skogseid eller sutare från Antorpa har jag svårt att se som fullvärdiga rekordfiskar. Men det kommer aldrig gå att dra nån tydlig gräns på vad som är ok eller inte så det är bara att acceptera det hela.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
          Tycker inte problemet i sig är om ett vatten är privat eller inte. Det är snarare så att vissa fiskevatten kanske borde omklassas till "Fiskodling" (och från sånna är det inte ok att anmäla rekordfiskar). Fisk som matas till groteska proportioner, vare sig det är övergödda rödingar från Skogseid eller sutare från Antorpa har jag svårt att se som fullvärdiga rekordfiskar. Men det kommer aldrig gå att dra nån tydlig gräns på vad som är ok eller inte så det är bara att acceptera det hela.
          Där har vi det. Ett av dem problemen jag inte kunde beskriva när det togs upp i samband med karpen ''sofia''. Det är inte sportfiske att fiska i en odling, om ni förstår..

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ Visa inlägg
            Känns ju lite knepigt (orättvist) om privata vatten är med i tävlingar helt klart!?
            Men som svenskt rekord - absolut! Det är ju själva fisken som är rekordet - inte fiskaren som fångat den... känns som en sund inställning till "rekordfiskar" överlag?

Kommentera

Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
              Där har vi det. Ett av dem problemen jag inte kunde beskriva när det togs upp i samband med karpen ''sofia''. Det är inte sportfiske att fiska i en odling, om ni förstår..
              ...och då menar du att tegelbruksdammen är en sådan "fiskodling"?

Kommentera

Räknas en fiskekort sjö som allmänt vatten. Pelle 5 år har kanske inte råd att fiska där.
                Om jag säljer fiskekort i min privata sjö för 10.000kr/dygn räknas det som allmänt vatten då??

Rekord är rekord!... Mitt svar är NEJ!
                [FONT=Verdana]//Flugspöviftaren[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Flugspöviftaren Visa inlägg
                  Räknas en fiskekort sjö som allmänt vatten. Pelle 5 år har kanske inte råd att fiska där.
                  Om jag säljer fiskekort i min privata sjö för 10.000kr/dygn räknas det som allmänt vatten då??

Rekord är rekord!... Mitt svar är NEJ!
                  ??

Knappast jämförbart att man inte FÅR LOV ATT ÖVERHUVUDTAGET fiska i en sjö, och att pelle inte har råd att lägga ut max ett par hundralappar för att fiska.

Kommentera

I den bästa av världar....

Visst borde det vara så att fiskar som fångats i vatten som alla har tillgång till är de enda som kan komma ifråga när det gäller rekordböckerna.

Man kan ha många funderingar och åsikter kring privata vatten och klubbvatten vad gäller möjligheterna att ”göda” eventuella rekordbestar och att bara några få utvalda kan få tillgång till dessa möjliga bestar.

Frågan är dock inte så enkel som den verkar vid första påseendet.

Det finns vatten där det för många helt enkelt är för dyrt att fiska trots att alla har tillgång till dem. Det finns vatten som visserligen är tillgängliga för alla och envar men som är av sådan beskaffenhet att det endast är några få förunnat att har turen att få köpa fiskekort trots att prislappen är överkomlig m m m m.

Det går att komma med många exempel på eventuella begränsningar men detta gör bara saker och ting onödigt svåra och komplicerade. Och uppmuntrar dessutom bara folk till att inte vara helt sanningsenliga vad gäller fångstplats.

Är fisken fångad enligt de uppsatta regler som finns för registrering och den överträffar det dittills gällande rekordet ska den godkännas. Är det svenskt rekord så är det oavsett i vilket vatten den har simmat.

//Tantor
                    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

rekord skall kunnas tas från privata vatten, det är ett rekord bara, men att låta stängda vatten få vara med i tävlingar är det sjukaste som finns

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X