Är et störande att det lyfts etiska frågor på ett sportfiskeforum? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är et störande att det lyfts etiska frågor på ett sportfiskeforum?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
    Inte för att komma med pekpinnar och så, men "etik" är egentligen diskussionen om moraliska spörsmål. Så egentligen använder ni fel ord i stor utsträckning. Tack det var bara det.

Mvh

Han som läste för mkt filosofi på universitetet
    Omoraliskt att hänga ut oss som andra okunniga på det där viset!

Kommentera

Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
      Inte för att komma med pekpinnar och så, men "etik" är egentligen diskussionen om moraliska spörsmål. Så egentligen använder ni fel ord i stor utsträckning. Tack det var bara det.

Mvh

Han som läste för mkt filosofi på universitetet
      Fån nu är jag här och skriver mot min vilja. Men men bara måste.....

NEJ. Det är inte fel ord. Det är Etiska frågor tråden ska handla om,,,, om jag nu känner herr Lausvik rätt. Eller han ställde frågan om Etik och då är det rätt ord.

Problemet är att de flesta blandar ihop etik och moral och argumenterar där efter. Så det är inte ordet som är fel utan det är skribenterna som tar upp fel alltså mest moraliska frågor. Eller hur vän va de nu. Eller slit samma. Etik är väl läran eller tanken bakom och moralen dess handlingar.

Men jag tror dom flesta fattar. Det kan i alla fall vara etiskt eller eftersom jag pratar handling,,, , moraliskt fel att utföra en viss handling även om den är laglig och tvärtom. Mao. Det skulle fortfarande vara ok lagligt att fiska med 25 spön även om förbundets etiska regler säger något annat. Många inlägg tycks tolka denna fråga som nån lag som gör de omoraliska aktiviteter olagliga. MAN KAN faktiskt tycka att det är Etiskt fel att fiska på lekande fisk men ändå göra det.

Det är enbart ett rättesnöre att förhålla sig till och inget annat.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
        Tjääna
        Jag vet inte , men hur har du tänkt att Lausvik ska kunna bemöta det här. Jag måste bara få veta om du tycker det är okej att kritisera någon utan att vederbörande har en chans att bemöta dig.
        På dom igen
        Bb
        Nu har ju Lausvik blivit bannad och kan självklart inte försvara sig, det är olyckligt så klart.
        Men att påstå att han kritiseras när Halibut King bara kort och gott förklarade bakgrunden till Lausviks avstängning tycker jag är att gå lite för långt.

Som sagts tidigare så är det väldigt få som har något emot att diskutera etik och moral. Men det är skillnad på det och vad Lausvik gjort så länge jag kan minnas. Kritik mot allt som inte passar in i hans fiske-värld och detta eviga tjat om hur dåliga organisationen Sportfiskarna är på att ge honom ursäkter på hans påhittade "problem" med organisationen.

Det hade varit intressant att veta hur många gånger han lyft frågan om vad Sportfiskarnas syn är på "etiska värderingar" och hur många trådar han kapat för att kämpa sitt heliga krig mot vad han anser vara oetiskt fiske. Sagan om Don quijote kommer alltid upp i mina tankar när jag ser det här.

Jag hoppas att de tar bort Lausviks avstängning snart och att han kommer tillbaka, vi som sportfiskare behöver någon som ifrågasätter. Men i lagom mängd och vid rätt tillfälle.

Kärlek och gemenskap borde vi sträva efter, inte hat och motarbete.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
          Nu har ju Lausvik blivit bannad och kan självklart inte försvara sig, det är olyckligt så klart.
          Men att påstå att han kritiseras när Halibut King bara kort och gott förklarade bakgrunden till Lausviks avstängning tycker jag är att gå lite för långt.

Som sagts tidigare så är det väldigt få som har något emot att diskutera etik och moral. Men det är skillnad på det och vad Lausvik gjort så länge jag kan minnas. Kritik mot allt som inte passar in i hans fiske-värld och detta eviga tjat om hur dåliga organisationen Sportfiskarna är på att ge honom ursäkter på hans påhittade "problem" med organisationen.

Det hade varit intressant att veta hur många gånger han lyft frågan om vad Sportfiskarnas syn är på "etiska värderingar" och hur många trådar han kapat för att kämpa sitt heliga krig mot vad han anser vara oetiskt fiske. Sagan om Don quijote kommer alltid upp i mina tankar när jag ser det här.

Jag hoppas att de tar bort Lausviks avstängning snart och att han kommer tillbaka, vi som sportfiskare behöver någon som ifrågasätter. Men i lagom mängd och vid rätt tillfälle.

Kärlek och gemenskap borde vi sträva efter, inte hat och motarbete.
          Tjääna
          När det gäller Halibut king så fick jag den frågan av "millee" och svarade på den. Och där framgår tydligt hur jag tänkte. Det är bara att läsa.
          På dom igen
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Lite väl att banna någon över en hätsk debatt i sandlådan. Det har gått ganska lång tid nu, dags att lyfta ban?

Kommentera

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
              Lite väl att banna någon över en hätsk debatt i sandlådan. Det har gått ganska lång tid nu, dags att lyfta ban?
              Jag har för mig att han har varit bannad förr på grund av anledningar, fick sedan komma tillbaka på nåder och misskötte sig igen.

Jag är dock inte moderator...
              Senast ändrad av Låg_Profil; 2018-04-08, 20:47.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
                Jag har för mig att han har varit bannad för på grund av anledningar, fick sedan komma tillbaka på nåder och misskötte sig igen.

Jag är dock inte moderator...
                Du har helt rätt.

/ HenkeW

Kommentera

Låt han komma tillbaka! Det är ju kul läsning även då folk kanske spårar ur.

Kommentera

Etik och fiskevård är nog som sagt olika saker. För många år sedan tog jag jägarexamen. Handledaren vi hade var yrkesjägare och talade vitt och brett om viltvård och hur viktigt det var för djuren och naturen. Viltvården handlade kanske som jag tolkade hans ord mest om att bevara vissa arter och eliminera andra, så jag, lite ny på området som jag var, ställde helt enkelt frågan rätt ut i lokalen: -Viltvård verkar ju egentligen mest handla om att vi människor ska få så mycket ätbart vilt som möjligt, inte att skapa balans i naturen. Kan väl säga att jag var nära att inte få nån examen efter det... Och det gäller nog inom fiske med.

Kommentera

Man får nog definiera vad balans innebär, balansen som rådde innan jordbruket blev vår främsta födkrok? Eller innan meteoritnedslaget som tog kål på dinosaurierna?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X