Är et störande att det lyfts etiska frågor på ett sportfiskeforum? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är et störande att det lyfts etiska frågor på ett sportfiskeforum?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Exxet
    replied
    Eftersom jag mest läser och inte skriver nu för tiden så har jag inte varit speciellt aktiv. Håller mig även borta från FS då här florerar alldeles för många småtroll som ständigt ger sig på allt man inte gillar med de mest absurda och söndertolkade svar och inlägg.

    Som tex tycka det är konstigt att någon som är intresserad av Etik använder ordet skit ! ! Det är inte alls konstigt och behöver inte stå i kontrast mot varandra. Det kan tom vara Etiskt rätt att säga de fulaste saker man känner istället för att tänka dom eller säga dom bakom ryggen.

    En liten reminder om vad Etik står för: Obs. de fetmarkerade raderna.

    Etik bygger på väl underbyggda normer om vad som är rätt och fel när det gäller mänskliga handlingar. Exempel på sådana normer är att man ska avstå från mord, stöld, bedrägeri, förtal o.s.v. Normer är också dygder som att vara ärlig och lojal. Likaledes är rättigheter som ett ostört privatliv eller att inte skada någon exempel på etik. Normer av dessa typer är alltså rimliga, eftersom de stöds av logiska och välgrundade argument.

    Etik hänger ihop med processen att tänka över och utveckla sina etiska normer. Känslor, lagar och sociala normer kan alltså avvika från vad som är etiskt. Det är därför nödvändigt att kontinuerligt tänka över sina egna normer så att de är rimliga och välgrundade. Etik innebär således ständiga ansträngningar att undersöka sina egna moraliska uppfattningar och sitt eget beteende. Det innebär också att försöka få de organisationer och grupper man tillhör att leva upp till etiska normer som är rimliga och väl underbyggda.

    Så att göra som Lausvik och ställa sig dessa frågor är alltså Etiskt rätt. Att som vissa här ca 15% säga att det är störande är inte Etiskt.

    För övrigt så har det förekommit en hel provocerande inlägg med personangrepp mm mot Lausvik som man inte har brytt sig om utan accepterat. Varför komma in i en tråd om Etik, när man inte gillar frågan, bara för att skriva sönder diskussionen med absurda tramsinlägg och tom be personerna i tråden att "gå och lägga sig"
    Senast ändrad av Exxet; 2018-01-24, 09:10.

    Lämna en kommentar:


  • Monkey
    replied
    Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Det är just diskussionsklimatet (eller vi kan kalla det nivån) som jag skulle vilja komma till och jag tycker personligen att det/den har försämrats markant den senaste tiden (läs 1,5 åren) och det är synd. Inte för att jag är speciellt konflikträdd men det har gjort att jag blivit mindre aktiv här på forumet då många trådar förvandlas till skräp. Observera att jag inte anser att detta är en fiskesnacksanvändares fel..
    Tyvärr får jag hålla med Grävlingen och det känns inte som trenden är påväg åt rätt håll heller...

    /Fredrik

    Lämna en kommentar:


  • EsoxLudvigus
    replied
    Tar själv upp matfisk ibland och har aldrig köpt till exempel gädda eller abborre. Det jag ville förmedla var att jag inte tycker att man kan påstå att man sitter på någon upphöjd etiskpedistal bara för att man behåller fisken man fångar. Var dock sent på kvällen och så var jag lite bitter på bråk gällande olika syn på fiske, vilket ledde till ett snabbt mindre genomtänkt inlägg.

    Lämna en kommentar:


  • Cyaneus
    replied
    Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
    Om det nu vore ett korrekt citat, ja. Det är det inte.
    Vill du utveckla?

    Lämna en kommentar:


  • jonasby
    replied
    Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
    Lite roligt ändå med sådant beteende från någon som är så intresserad av etik...
    Om det nu vore ett korrekt citat, ja. Det är det inte.

    Lämna en kommentar:


  • Låg_Profil
    replied
    Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Då fick jag ett väldigt rakt svar av lausvik: "du är skit"
    Lite roligt ändå med sådant beteende från någon som är så intresserad av etik...

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Är det störande att det lyfts etiska frågor på ett sportfiskeforum?
    Den som är helt utan skuld kastar första stenen....

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    (Leif Engström)

    Lämna en kommentar:


  • Grävlingen
    replied
    Hej!

    Tycker det är toppen att man lyfter etiska frågor på ett sportfiskeforum. Men...

    Var sak har sin plats här på forumet och man måste respektera att alla inte alltid vill tala om just moral & etik eller krokstorlek för den delen. Detta är en förutsättning för att ett forum skall fungera och hålla ett hyfsat diskussionsklimat.

    Det är just diskussionsklimatet (eller vi kan kalla det nivån) som jag skulle vilja komma till och jag tycker personligen att det/den har försämrats markant den senaste tiden (läs 1,5 åren) och det är synd. Inte för att jag är speciellt konflikträdd men det har gjort att jag blivit mindre aktiv här på forumet då många trådar förvandlas till skräp. Observera att jag inte anser att detta är en fiskesnacksanvändares fel..

    Har ingen lösning på detta som inte redan är uppenbar. (Borde nog starta en ny tråd om det för att inte hamna allt för O.T. )

    Skitfiske!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2018-01-22, 12:07.

    Lämna en kommentar:


  • pegaso
    replied
    Ursprungligen postat av Lös läpp sänker skepp Visa inlägg
    Oavsett vad man tycker om, i det här fallet Lausviks, åsikter och inlägg så är det väl uppenbart att det är just tråden om Pike Challenge 2018 som fått honom avstängd. Citerar Bergman från aktuell tråd "Återigen städat denna tråd efter att det kluddats saker i den trots att man blivit ombedd att låta bli".

    Skriver man inlägg i en tråd och blir tillsagd av forumansvarig att dessa är olämpliga men struntar i att hörsamma det, då är det i mitt tycke en fullt logisk påföljd att man blir avstängd. En regel som jag för övrigt tror och hoppas gäller för alla medlemmar på detta forum.

    Edit: stavfel
    Kände mig först väldigt förvånad och tveksam till Lausviks avstängning, men är det så att "man blir ombedd att låta bli" av moderatorerna att skriva i vissa ämnen/forumtrådar, så blir det, om än lite smärtsamt, någon form av logik att få en avstängning.

    Dock, vad man än tycker om åsikterna, så är Lausvik en "tillgång" till forumet. Kanske inte pga. sina åsikter, men nog fn fick han oss engagerade och en del av oss tänkte lite extra på hur vi beter oss när vi fiskar.

    Hur som, hoppas det är en "tidsbestämd" avstängning och att den blir förhållandevis kort!

    Lämna en kommentar:


  • HenkeW
    replied
    Ursprungligen postat av Lös läpp sänker skepp Visa inlägg

    Skriver man inlägg i en tråd och blir tillsagd av forumansvarig att dessa är olämpliga men struntar i att hörsamma det, då är det i mitt tycke en fullt logisk påföljd att man blir avstängd. En regel som jag för övrigt tror och hoppas gäller för alla medlemmar på detta forum.

    Edit: stavfel
    I nämnd tråd rensade jag bort en hel del "skitinlägg", som jag kallade dem. (det var verkligen skitinlägg som inte hade med tävlingen att göra)

    Då fick jag ett väldigt rakt svar av lausvik: "du är skit"

    Då Bergman läste tråden så blev den ordentligt rensad.

    / HenkeW

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X