Viktigt att väga fisken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Viktigt att väga fisken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Viktigt att väga fisken?

    Hur viktigt är det att väga fisken?
    978
    Mycket viktigt, jag är tävlingsmänniska. Jag väger alla fiskar. De måste ju registreras i min logg.
    4,70%
    46
    Klart jag väger fisken, jag är nyfiken.
    11,35%
    111
    Visst, jag väger fisken om den är stor.
    66,36%
    649
    Visst, jag väger fisken ibland.
    14,42%
    141
    Nej, jag väger inte fisken. Onödigt lidande.
    1,02%
    10
    Nej, jag väger inte fisken. Inte intresserad.
    2,15%
    21
    [FONT=Verdana]//Flugspöviftaren[/FONT]

  • #2
    Skitviktigt. Men allt mörkas såklart.

    Kommentera


    • #3
      Skall fisken återutsättas är det inte viktigt att väga denna utan att den skall tillbaka i vattnet så fort som möjligt. Helst så skall den krokas av i vattnet, detta vägande, pussande och fotograferande av fiskar. Jag blir lika arg varje gång jag ser detta, fisken kan vara över vattenytan i flera minuter. Hur tror ni detta upplevs av fisken, gör en jämförlse med er själva försök att stoppa ner huvudet vattnet och andas sedan, får ni syre så att det räcker till. Tror inte de.
      Tumlaren
      trolling är livet

      Kommentera


      • #4
        Jag blir lite upprörd när jag läser att någon fått gäddor på 3.35 3.78 3.91 4.2 4.9 5.1 7.4 11.3 på en en dag. Varför väga vartenda yngel? Räcker det inte att rapportera att det var en bra dag med fler fiskar runt 5 kilo och en 11.3a?
        "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

        Kommentera


        • #5
          Klart jag väger om den är stor

          Visst! Jag väger, mäter och fotograferar fisk som är stor och är personligt rekord för arten. Men eftersom det inte tar mer än max 30 - 40 sekunder att göra detta om man bara lägger manken till ser jag inte detta som något problem. Hjälper man bara igång fisken när den sätts tillbaka efter vägningen klarar den sig.

          Jag tror hellre att det ar ett mycke större problem för fisken att de vid allt för långa och utdragna fighter drar på sig en massa mjölksyra. Detta har nog tagit död på betydligt fler fiskar.

          //Tantor
          [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av limnos
            Jag blir lite upprörd när jag läser att någon fått gäddor på 3.35 3.78 3.91 4.2 4.9 5.1 7.4 11.3 på en en dag. Varför väga vartenda yngel? Räcker det inte att rapportera att det var en bra dag med fler fiskar runt 5 kilo och en 11.3a?
            Håller fullständigt med!
            Det spekar ju ingen större roll om fisken väger 7,1 eller 7,4kg.
            Är det ett pers eller en stor fisk så förstår jag dock att man vill väga.

            Kommentera


            • #7
              Ofta så mäter jag bara fisken innan den släps tillbaka.


              http://teamchar.blogspot.com/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av jögge
                Håller fullständigt med!
                Det spekar ju ingen större roll om fisken väger 7,1 eller 7,4kg.
                Är det ett pers eller en stor fisk så förstår jag dock att man vill väga.
                Är av precis samma uppfattning... "Mindre" firrar är det bara att vända på i vattnet.
                sigpic

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av jögge
                  Håller fullständigt med!
                  Det spekar ju ingen större roll om fisken väger 7,1 eller 7,4kg.
                  Är det ett pers eller en stor fisk så förstår jag dock att man vill väga.
                  Fast firrar som väger så pass mycket väger iaf jag. Inte varje dag jag får en gädda över 7 kg iaf. Då tycker jag det är viktigt att veta om den väger 6.5 eller 7.5. Kan vara svårt att se ibland. "Mindre" fiskar är för mig fisk under 3-4 kg, de väger jag inte.
                  _______________________________________
                  De morgenstond heeft goud in de mond

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Olof
                    Fast firrar som väger så pass mycket väger iaf jag. Inte varje dag jag får en gädda över 7 kg iaf. Då tycker jag det är viktigt att veta om den väger 6.5 eller 7.5. Kan vara svårt att se ibland. "Mindre" fiskar är för mig fisk under 3-4 kg, de väger jag inte.
                    Allt eftersom man ökar på sitt PB och också sitt kunnande (vilket oftast resulterar i större fiskar) ökar ju också "väga-vikten". Med kunskaper likt jögges och limnos så antar jag att "väga-vikten" är väldigt hög, samt även erfarenheten att uppskatta en vikt rätt.
                    sigpic

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X