Jag brukar nog ta mer fisk i början av säsongen, och senare blir jag mer kräsen på storlekar. Jag fiskar bara under sommaren, och ser gärna till att ha lite fisk i frysen för höst och tidig vinter.
Det mesta av ädelfisk åker ändå tillbaka i vattnet, men det beror på att få fiskar håller minimimåttet i älven där jag fiskar mest.
Och så beror det för min del på vad det är för fisk. Ädelfisk vill man ju vara försiktig med, men abborre tar jag mycket av.
skulle vilja få en indikation över den vanligaste inställningen till C&R.
OBS Multiple Choice Poll, det går att välja flera alternativ samtidigt.
ALQ; Catch & Release har jag tillsammans med mina både gamla och nya fiskekompisar tillämpat till mer än 99 % vid allt gäddfiske sedan våren 1977. Vid gösfiske har C&R gällt för min egen del till cirka 90 % sedan mitten av 1960-talet. Vid abborrfiske får alla små, icke matnyttiga abborrar alltid gå tillbaka och alla de som blir för många under en bra fiskedag. C&R har jag också tillämpat många gånger vid lax- och öringfiske i norska laxälvar (Altaelva, Gaula, Myrlandselva, Orkla, Namsen, Repparfjordelva och Tana) sedan sommaren 1962. I Vänern, Vättern och Östersjön har minimimått och fettfenefiskar tvingat mig att bedriva C&R åtskilliga gånger och även då jag velat behålla en skaplig matfisk. Catch & Release läste jag om redan i början av 1960-talet i amerikanska fisketidningar både vad gällde bass, muskie och gädda (northern pike) . Själv är jag absolut för C&R efter gädda, gös och visssa andra arter där man inte beslutat sig att behålla fisken för egen konsumtion.
Go for them!
Old Firehand
Kommentera