Hittils är min favorit Harr, halstrad eller rökt. Har inte ätit gös ännu, men nån gång ska jag ta upp en och frossa i mig.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bästa svenska matfisken ?
Collapse
X
-
Havsfångad Aborre
Bäst i mitt tycke är havsfångad abborre. Det är helt klart smakskillnad mellan en insjöabborre och en havslevande abborre.
Har sommarstugan c:a 8 meter från havet söder om Sundsvall och abborren jag fångar där smakar helt klart bättre än de som jag tagit i insjöar annorstädes.
Vi hade god fiskelycka en dag för några år sedan och hade nyfångade havsöringar. sikar och abborrar att steka till middagen. Vi fick också en fin regnbåge av en granne så vi gjorde så att vi stekte alla fyra fiskearterna på samma sätt och satte oss till bords för att göra en smakjämförelse.
Vi var 10 stycken runt bordet och till allas förvåning tyckte vi samtliga att abborren var i en klass för sig. Inte ens havsöringen var bättre.
Alltså : Nyfångad abborre (från havet) som smörstekts med en gräddig trattkantarellsås och kokt potatis är min kandidat till bästa matfisk.
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
-
Hmmmmm. Instämmer med Salvenius, bästa havsfisken är färsk hälleflundra, kungsfisk är eller inte så dumt. Bästa insjöfisken är insjööring eller röding, nygrillad sitter det som en smäck..Havsöringen upplever jag föga kulinarisk...Nygrillad abborre piksar lätt HÖ....Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av esobusVar är makrillen?!
Finns få saker som är så gott som nyrökt makrill på färskt bröd till frukost!Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
GÖS är gott men harr och bäcköring är också smaskens.Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera