Bästa svenska matfisken ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa svenska matfisken ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
    Jag skulle snarare vilja påstå att omröstningen pekar på att en utpräglad fisksmak inte faller folk på läppen. Både sill och makrill hör ju till den kategorin, liksom gädda.

De fiskar som leder omröstningen har ju en mycket diskret fisksmak som man kan styra i olika riktningar. Allt från friterat till asiatiskt, liksom svensk husman blir kanon med gös, abborre, torsk eller kolja.

~Paul~
    Jag som bor vid östkusten saknar makrill - den är bland det godaste man kan komma åt. Jag håller dock fast i endast att äta egen fångat och därför äter jag inte makrill om jag inte råkar plötsligt befinna mig på västkusten eller är en sväng hemma i danmark där jag kan åka till århus hamn och fånga lite makrill

Kommentera

• Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inlägg
      Tycker ädelfiskar är den mest överskattade fisken.. Käkat regnbåge som smakade gyttja, lax med sitt mosiga flottiga kött.. Ål är kräkningsframkallande, som att lägga en stor fet fettklump i munnen... Nej dem godaste fiskarna är dem magraste.. Kött ska vara fett, fisk ska vara magert... Jag står fast vid att aborre, gädda och gös är dem godaste fiskarna.. Torsk äter jag alltför ofta men det är lite åt gäddhållet.. Annars brukar plattfisk uppskattas av mig
      Delvis enig med dig: Stor ål är som att tugga i smörpaket helt enkelt - däremot färsk 60-70 cm ål panerat i rågmjöl, smörstekt och salt, peppar och citronsaft på och sedan lite pommes och livet har sett sina sämre dagar Laxfiskar - jag brukar gå efter "stekpanna-öring" innan de blir för stora - en 35-40 cm som mest. Då är det också gott. Men abborren är dock alltid godast i min munn (gös har jag inte smakat) Gädda (från strömmande vatten) tycker jag också är jättegott

Kommentera

• Ursprungligen postat av Dobbermann Visa inlägg
        Abborre!!!
        Gös 2a...

alla ni som säger gädda, viken annan fisk som helst skulle varit minst lika god=)
        Röka gädda?
        nej tack, en gång aldrig mer....
        Smaken är som baken Tycker inte gäddan är godast men tackar aldrig nej till dubbeltpanerat och friterat gädda från älven serverat med pommes och helst inte för mycket nyttigheter än fisken yum yum Det finns ingen dålig fisk - bara olämpliga kockar som jag redan sagt

Kommentera

• Ursprungligen postat av nattfiskarn Visa inlägg
          friterad eller stekt gös med pom fritt,...............men rökt kanadaröding med potatis r omeg gott det med!!!!!
          Den där gösen ville jag *** gärna smaka

Kommentera

• Gädda är en mycket god matfisk. Om det är fin gädda och rätt tillagad.

Kommentera

• Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
              C & R frågan är hopplös här på forumet. Det är mycket viktigare att lägga fokus på fiskekvoterna, husbehovsfisket samt det onödigt dödande av oönskat fisk som slängas på land eller spikas upp på båthusen runt omkring för inte att prata om vattenkraftverken. Hur många har inte sett en död gädda på land eller liknande? Oss som bedriver C & K som är på det här forumet är lika nördiga som C & R fiskare som är här på forumet och då har man en förståelse för sin egen påverkan. Det är en anledning att man färdas på de här forumen - just det - vi är nördar på riktigt och inte slaktare!! Vi får helt enkelt lita på varandras sunda förnuft, ha kul med varandra och samsas om vår gemensamma passion; fisket i sig. Så mycket skiljer vi oss inte från varann! Annars kommer vi att likna den extrema vänstern där bokstavskombinationerna vid partinamnen är utslagsgivande när man ska peka ut vem som är den största fienden, och det kan väl inte vara meningen. Sorry kunde inte låta bli lufta mina tanker när det gäller det nu när det blev nämnd i den ursprungliga posten
              C & R är kanon, men vore kul om folk kom ihåg att fisk är nyttigt och mums att äta med. Man får tänka efter litegrann, släpp tillbaka de stora exemplaren, och behåll mellansegmenten som matfisk.

Röstar abborre, och kan meddela att mina 1kg+ -borrar åker i igen (ok, får skämmas och säga att den senaste blev mat, men det var ett undantag) och de något mindre blir efter-fisketuren-smörgåspålägg eller lunch dagen efter.

Kommentera

• Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
                Jag skulle snarare vilja påstå att omröstningen pekar på att en utpräglad fisksmak inte faller folk på läppen. Både sill och makrill hör ju till den kategorin, liksom gädda.

De fiskar som leder omröstningen har ju en mycket diskret fisksmak som man kan styra i olika riktningar. Allt från friterat till asiatiskt, liksom svensk husman blir kanon med gös, abborre, torsk eller kolja.

~Paul~
                Varför blir jag inte förvånad över att hitta Flashbacks okrönte matkonung i just den här tråden?

Kommentera

• Ursprungligen postat av tex Visa inlägg
                  Varför blir jag inte förvånad över att hitta Flashbacks okrönte matkonung i just den här tråden?
                  Tack för de vänliga orden! Det är lätt att fastna i sitt fack, sorry för det .

~Paul~

Kommentera

• Salmoniderna är godast (Lax, Öring, Röding, Regnbåge, Harr).... om jag fick välja en hade det varit Lax.... kom igen? Kan fan äta det rått bara så där, så god är den...

Abborr familjen är gott också (Gös, Abborre)

Torsk (hem panerad torskfile är fantastiskt)

och en fisk som inte är nämnd här som kanske är godast.... MAKRILL...
                    Senast ändrad av darthfly; 2014-09-22, 00:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X