Bästa betet för ismete efter gädda ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa betet för ismete efter gädda ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag vet inte, jag letar bara en förklaring.
    Som autograf eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
      Varför är tillgången på abborre begränsad vintertid??? Det är bara att pimpla så får man alltid abborre. Jag tycker det är svårare att få tag på mörtar ifall man inte använder mörtstuga eller köper sina mörtar. Jag tycker också att det är mer fart i en abborre. Dock föredrar jag också levande mört till ismete. Men skulle gärna fiska med löja för då finns chansen för att fånga fina abborrar större!

DIF4EVER´s kommentar håller jag absolut inte med om!
      När jag ismetar så går jag in för det och pimplar bara lite vid sidan om, vilket ofta brukar ge ett par abborrar som bonus. Mört däremot köper jag av min morbror som minst har 3-4 mörtstugar ute varje vinter med stora sumpar i anslutning dvs. garanterat minst 4-500 mörtar konstant. Abborren kräver mera arbeta att fiska upp + att jag har större respekt för den av någon anledning. 50spänn = 25-30mörtar så varför krångla?
      Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Levande mört har funkat bra för mig, men även abborre har givit endel gädda. Den senaste tiden har jag även testat död siklöja med hyffsat resultat.
        _-*2008 here it goes*-_

Kommentera

Kommer med ett inlägg i mört/gädd diskussionen: En mindre population av en art är ju mer "värd" på det sättet att man vill bevara den för en fortsatt överlevnad hos arten, jämför mås och havsörn tex. Jag jämställer en "lika"stor individ av mört och gädda (dvs, ex. en mört på 8hg är lika mycket "värd" i mina ögon som en gädda på 8kg då det är ungefär samma proportioner mot maxvikten). Men sen håller jag inte på att plåga varken små gäddor eller mörtar i "onödan", utan de behandlas lika varsamt (ser inte något konstigt i att meta med en liten gädda). Att slå dem i isen innan metet ser jag som att plåga dem i onödan.
          Senast ändrad av Rasmus; 2004-12-28, 23:26.

Kommentera

Kan det inte vara så att en viss population behöver vara större för att biotopen skall må bra? Kanske behöver just mörtarna vara fler än gäddorna efter som att de skall räcka till att ätas av gösar, abborrar, gäddor, öringar mm, samt attt de själva skall hålla nere antalet växt och djurplankton?
            Är det så att mörten har ett sådant "ansvar"/en sådan uppgift att det kräver en stor population? I sådana fall är ju varje individ viktig, för minskar de i antal klarar de inte att sköta ovanstående grejer.

Så förmodligen kan vi nog inte frossa i mörtförådet utan att det tillslut får konsekvenser det med...

om ovanstående nu är sant skulle alltså mörten vara precis lika mycet värd som individ!? mörten har fler uppgifter och behöver vara fler än tex gäddan...

Bara en tanke...

Personligen skulle jag vilja se att alla dessa skenheliga "moderna" fiskare skulle sluta med att vara så skenheliga... Skratta och spela fotboll med en båge, medans man breder ut röda mattan för en gädda...
            Spendera abnorma mängder energi för att tracka på en "klubbfiske" tävling där den fångade fisken dör (tävlingar som hålls EN gång per år) och sedan gå ut och ta en nummerlapp för att få fiska i den redan överbefiskade skärgården.
            Men de fiskar ju Catch and Release så inte kan beståndet påverkas då? Förmodligen gillar gäddorna när det som nu på vintern är i snitt 10 metet mellan hundratals ismete spön som gör det omöjligt för en gäddda att simma med öppen mun...
            Det är med största sannorlikhet en possitiv upplevelse att som gädda bli uppdragen ett flertal gånger varje år. Det ökar säkerligen trivselfaktorn för dem, i alla fall de som överlever att bråka med flytoveraller i ett par för långa minuter på land... Man anväder ju "Mattan" så då är ju slemlagret lungt!? Då kan man ju kramas hur mycket man vill med fisken, gärna i många minusgrader för man har ju mattan!

nu finns viss risk att jag gled av ämnet lite=) För att rätta till detta: ID är lätt manligaste betet, men oftast blir det att jag fiskar på mört. Abborre har inte fungerat nå vidare för mig.

Kommentera

Förra året skulle jag pimpla upp abborre till ismetet men abborarna drabbades antagligen av tryckskador för ögonen ploppade ut och dom var uppånerpå i hinken. Drog jag upp dom för snabbt? Hade annars varit det enklaste sättet att få tag på betesfisk.

I borås är det 2 cm mjuk-is och
              Jag skall jobba den 22 december. Är det julafton då?

Kommentera

Ojojoj,,,,, varför ska alla diskussioner urarta?
                Mört är mitt favoritval. Ju piggare desto bättre. Byt när mörten blir slö.
                !!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Arnenym
                  Ojojoj,,,,, varför ska alla diskussioner urarta?
                  Mört är mitt favoritval. Ju piggare desto bättre. Byt när mörten blir slö.
                  vadå urarta?

Kommentera

Ursprungligen postat av Allroundfiskarn
                    vadå urarta?
                    hehe håller med. Tycker nog att diskussionen i denna tråd varit mycket sansad och långt ifrån att urarta, men allt är ju relativt.

Säger som Hans Nordin: Mörten är nog det mest allroundbetet på vintern.
                    Men abborre har funkat bra de gånger mört inte gått att få tag på.

Kommentera

Hans han kan han Allt som Hans sägerär sant och bör beprövas Ne skoja bra men Mört ar fan bra
                      Nu är det fan 2005

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X