Så när en prisplats på SGK Höstgädda i Mariefred idag 2010.09.25 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Så när en prisplats på SGK Höstgädda i Mariefred idag 2010.09.25

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Så när en prisplats på SGK Höstgädda i Mariefred idag 2010.09.25

Jag (Martin Wasberg) , Oskar och Simon var redan anmälda i slutet av Oktober. Ingen av oss hade tidigare varit med på en seriös fisketävling. Nu var det dags. Gädda var självklart målet. Gäddtävling SGK Höstgädda i Mariefred blev utmaningen som i slutändan slutade riktigt bra för vår del.
    Väderförhållanderna var bra! Dock för svag vind enligt mig under förmiddagen, men mycket disigt. Under förmiddagen låg temperaturen på mellan 15-20 grader, men fram emot eftermiddagen förjade det blåsa på ordentligt och temperaturen sjönk ner emot 10 grader, regnet hängde även i luften. Gedigna förhållanden för gäddfiske. Detta kanske bidrog till att årets resultat i sgk höstgäddan blev bättre än förra årets resultat.

Vi hade oddsen emot oss. Med tävlingens absolut minsta båt och 42 tävlande där övriga lag fiskade med Buster XL etc. lyckades vi ändå placera oss bra. De tio första lagen skulle få pris och de tre längsta gäddorna fick special pris.
    Vårt mål var självklart då topp tio. I vårt teams (FWC nr 57) ögon tittade alla lag mycket konstigt på oss vid starten. Vi var de ända laget med båt utan styrpropet och som hade en mindre motorkraft än 40hk. Vår båt var 4m lång och 2m bred med en motorkraft på 10hk. Att båten hette Humlan gjorde inte saken bättre. Men det var riktigt kul att se allas miner när de vid starten tittade på vår överlastade minibåt.
    När starten gick såg vi hur alla båtar försvann bort mot de större delarna av Mälaren. Vi hade bestämt oss redan innan tävlingen att göra samma sak (försöka ta oss utåt och fiska av de vasser på vägen som såg bra ut). Fisket började mycket segt. men kl. 09:58 högg det precis inne vid båten på min Svartzonker. Den var hela 93cm lång men var mycket undernärd, se bilden i inlägget. Men ändå en mycket bra start på tävlingen för vår del. När jag ringde och anmälde fisken visade det sig att det var den största än så länge. Detta gjorde oss mycket glada. Dock hade redan 10 lag anmält godkända fiskar (över 60cm) där två av dessa redan hade 3 godkända (man räknade ihop totallängden av sina 5 största där alla måste vara minst 60 cm).
    kl. 10:41 small det på Simons spö. Den visade sig vara exakt 60 cm. YES, vår andra godkända var landad. redan cirka 30 min efter (kl. 11:12) landade jag vår tredje godkända gädda på 61cm. Detta placerade oss nu i tiotopp. Vi visste att om vi fortsätter såhär så har vi vår tiotopp vid slutet.
    Dock dog fisket efter detta, och det blev inte bättre när vår motor började krångla. FAN! Men det fanns ingen tanke på att ge upp. (totalt slösade vi bort cirka två timmar på att försöka fixa motorn). Vi fiskade av väldigt många vasser uten resultat. Oskar tappade dock en gädda där vi inte kunde se dess storlek. Det var inte förens kl 14:05 vår fjärde godkända gädda kom upp. Den drogs av Simon på en Svartzonker och var 64cm lång. Nu väcktes hopp igen trots motorfel. kl. 14:33 högg de igen. Det var min tur denna gång och lag landade vår 5 godkända gädda på 77,5cm. NU var vi på gång. Men det visade sig inte sluta här. Redan 12 minuter senare högg det på Oskars busterjerk. Gäddan visade sig var 79cm. och nu började vi känna en viss säkerhet. Min kompis smsade till mig när det var 30 min kvar och förklarade att vi då låg på 10 plats. YES tänkte vi. Men vi blev ändå omkörda på i slutminutrarna. Vi slutade på en 12 plats. Men vi var ändå mycket nöjda med vår insatts med tanke på att vi aldrig tidigare hade fiskat i mälaren, att vi hade tävlingens absolut minsta båt och att vi hade motorfel. Detta visdade starkt att vi hade tekniken. Totalt drog vår båt 8 gäddor (jag 4, Simon 3 och Oskar 1), där 6 var godkända. Svartzonker drog fem av de godkända gäddorna. Vilket bete! Nästa år är vi förhoppningsvis tillbaka med bättre båt. Då satsar vi högre!. Stort tack till Juha och alla de som arrangerade tävlingen. Det var ett riktigt nöje att få delta.
    Det är underbart med tävlingar där man ser hanteringen av fisken som en viktig del. Alla tävlingar bör vara "C&R" tävlingar.
    Du kan även se slutresultatet för hela tävlingen här nedan (bild tre).
    Tack för en underbar tur gubbar! Skitfiske på er alla hälsar team FWC och fishingdependence.blogspot.com
    Click image for larger version

Name:	100_9330.JPG
Views:	1
Size:	960,8 KB
ID:	1804386Click image for larger version

Name:	100_9328.jpg
Size:	426,9 KB
ID:	1804387Click image for larger version

Name:	Slutresultatet.jpg
Size:	117,1 KB
ID:	1804388
    Senast ändrad av JerkMartin; 2010-09-27, 23:54.

Kul! Inte alltid störst och dyrast är bäst!
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

grattis martin! vet hur det är, va med i gädd sm i trosa med en fyra meters båt med 4 hk motor inte så kulk när det började blåsa men slutade på 15e plats

Kommentera

Ursprungligen postat av JerkMartin Visa inlägg
        Jag (Martin Wasberg) , Oskar och Simon var redan anmälda i slutet av Oktober. Ingen av oss hade tidigare varit med på en seriös fisketävling. Nu var det dags. Gädda var självklart målet. Gäddtävling SGK Höstgädda i Mariefred blev utmaningen som i slutändan slutade riktigt bra för vår del.
        Väderförhållanderna var bra! Dock för svag vind enligt mig under förmiddagen, men mycket disigt. Under förmiddagen låg temperaturen på mellan 15-20 grader, men fram emot eftermiddagen förjade det blåsa på ordentligt och temperaturen sjönk ner emot 10 grader, regnet hängde även i luften. Gedigna förhållanden för gäddfiske. Detta kanske bidrog till att årets resultat i sgk höstgäddan blev bättre än förra årets resultat.

Vi hade oddsen emot oss. Med tävlingens absolut minsta båt och 42 tävlande där övriga lag fiskade med Buster XL etc. lyckades vi ändå placera oss bra. De tio första lagen skulle få pris och de tre längsta gäddorna fick special pris.
        Vårt mål var självklart då topp tio. I vårt teams (FWC nr 57) ögon tittade alla lag mycket konstigt på oss vid starten. Vi var de ända laget med båt utan styrpropet och som hade en mindre motorkraft än 40hk. Vår båt var 4m lång och 2m bred med en motorkraft på 10hk. Att båten hette Humlan gjorde inte saken bättre. Men det var riktigt kul att se allas miner när de vid starten tittade på vår överlastade minibåt.
        När starten gick såg vi hur alla båtar försvann bort mot de större delarna av Mälaren. Vi hade bestämt oss redan innan tävlingen att göra samma sak (försöka ta oss utåt och fiska av de vasser på vägen som såg bra ut). Fisket började mycket segt. men kl. 09:58 högg det precis inne vid båten på min Svartzonker. Den var hela 93cm lång men var mycket undernärd, se bilden i inlägget. Men ändå en mycket bra start på tävlingen för vår del. När jag ringde och anmälde fisken visade det sig att det var den största än så länge. Detta gjorde oss mycket glada. Dock hade redan 10 lag anmält godkända fiskar (över 60cm) där två av dessa redan hade 3 godkända (man räknade ihop totallängden av sina 5 största där alla måste vara minst 60 cm).
        kl. 10:41 small det på Simons spö. Den visade sig vara exakt 60 cm. YES, vår andra godkända var landad. redan cirka 30 min efter (kl. 11:12) landade jag vår tredje godkända gädda på 61cm. Detta placerade oss nu i tiotopp. Vi visste att om vi fortsätter såhär så har vi vår tiotopp vid slutet.
        Dock dog fisket efter detta, och det blev inte bättre när vår motor började krångla. FAN! Men det fanns ingen tanke på att ge upp. (totalt slösade vi bort cirka två timmar på att försöka fixa motorn). Vi fiskade av väldigt många vasser uten resultat. Oskar tappade dock en gädda där vi inte kunde se dess storlek. Det var inte förens kl 14:05 vår fjärde godkända gädda kom upp. Den drogs av Simon på en Svartzonker och var 64cm lång. Nu väcktes hopp igen trots motorfel. kl. 14:33 högg de igen. Det var min tur denna gång och lag landade vår 5 godkända gädda på 77,5cm. NU var vi på gång. Men det visade sig inte sluta här. Redan 12 minuter senare högg det på Oskars busterjerk. Gäddan visade sig var 79cm. och nu började vi känna en viss säkerhet. Min kompis smsade till mig när det var 30 min kvar och förklarade att vi då låg på 10 plats. YES tänkte vi. Men vi blev ändå omkörda på i slutminutrarna. Vi slutade på en 12 plats. Men vi var ändå mycket nöjda med vår insatts med tanke på att vi aldrig tidigare hade fiskat i mälaren, att vi hade tävlingens absolut minsta båt och att vi hade motorfel. Detta visdade starkt att vi hade tekniken. Totalt drog vår båt 8 gäddor (jag 4, Simon 3 och Oskar 1), där 6 var godkända. Svartzonker drog fem av de godkända gäddorna. Vilket bete! Nästa år är vi förhoppningsvis tillbaka med bättre båt. Då jävlar blire minst tredjeplatsen!
        Du kan även se slutresultatet för hela tävlingen här nedan.
        Tack för en underbar tur gubbar! Skitfiske på er alla hälsar team FWC och fishingdependence.blogspot.com
        [ATTACH=CONFIG]26413[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]26414[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]26415[/ATTACH]
        Hej Martin "Jerk-Martin" Wasberg;

Jag gillar verkligen ditt sätt att skriva samt din och dina kompisars inställning till Gäddfisket.
        Det påminner mig om våren 1977 när fiskekompisarna Mikael "Micke" Hammarstedt och Carl-Gunnar "Cagge" Höglund, båda då 16 år gamla, tog kontakt med mig och ville åka med och fiska Gädda i Trosaskärgården. Vi började fiska tillsammans för första gången 12 mars samma vår på Domänverkets kortfiskevatten vid Askö, Fifång och Tullgarn samt mina dåvarande arrendevatten nere vid Mörkö. Första gemensamma turen gick det ganska segt, men redan 23/4 fångade Carl-Gunnar en 9,2 kilos Gädda på en 26 grams ABU Hi-Lo BGL. Sedan gick det bara bättre och bättre för Cagge och Micke vid varje Gäddfisketur. Vi fiskade tillsammans nästan varje ledig helg under många års tid ända tills Cagge och Micke började tävla i båtracing. Micke brukade fånga de största Gäddorna av de två som den här Gäddan i maj på 10,7 kilo http://www.trumman.com/fisketips/galleri_16.htm och den här augustigäddan på 12,6 kilo http://www.trumman.com/fisketips/galleri_25.htm eller det här Gäddmonstret på 13,2 kilo http://www.trumman.com/fisketips/galleri_26.htm.

Cagge brukade fånga antalsmässigt flest Gäddor av Cagge och Micke, men han hade liksom Micke en verklig "Fish Feeling" när de Stora Gäddorna var på gång som den här aprilfångade Gäddan på 12,8 kilo http://www.trumman.com/fisketips/galleri_17.htm och den här maj fångade Gäddan på 10,2 kilo http://www.trumman.com/fisketips/galleri_27.htm.

Här ser du hur en bra Gäddfiskedag nere i Trosaskärgården när Cagge & Micke hade Birger "Släggan" Kvarnälv med i båten http://www.trumman.com/fisketips/galleri_32.htm .

Idag har både Cagge och Micke familj, hus och egna barn att ta hand om. Därför har våra träffar under senare år skett mest på båtmässor eller via telefon...

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Cagge och Micke var med i ett av Bengt Östes TV-program "Visst nappar det!" i början på 1980-talet och visade hur de båda Gäddwobblerna 10 - 15 cm LEF Striker och den ledade Saida-wobblern i storlekar mellan 20 och 27 cm tillverkas. Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2010-09-28, 12:21.

Kommentera

Bra fiskat grabbar! Jävligt skön båt ni hade, blev väldigt imponerad. Påminner om de båtar jag fiskat större delen av mitt liv i. Kul att det gick så bra för er trots att ni hade startfältets minsta båt, ni fiskade ju ifrån 30 team och det är riktigt bra gjort i den tvålkoppen! Ta av ljusrampen innan ni trailar i nästa gång bara (det var vi som trailade i samtidigt)

För oss gick det bra med en 2a plats tillslut!

Kommentera

Tack MastaPike! Och stort grattis till en andraplats! Jag ska tänka på ljusrampen nästa gång

Kommentera

haha så jävla kul med minsta båten :P spöa dom flesta med buster båtar buster är kanske inte världens bästa båt men i mina ögon typ den bästa fiske båten!

Kommentera

Bra fiskat grabbar! Bevisar bara att man inte behöver ha båtar för över halvmillen för att kunna fiska bra!
                Vi i Team Ragadozo slutade på en 19e plats men vi lyckades bara rycka upp 4 gäddor - dock av väldigt bra tävlingsmått (snitt på 82cm). Vi bommade så galet mycket fisk under dagen och hade vi fått en till i samma kaliber hade vi hamnat på pallen så det känns lite surt. Men skam den som ger sig - bara nöta vidare!

Vill tacka SGK för en extremt välordnad tävling med fint prisbord! Stort grattis också till alla vinnarna!

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                  Bra fiskat grabbar! Jävligt skön båt ni hade, blev väldigt imponerad. Påminner om de båtar jag fiskat större delen av mitt liv i. Kul att det gick så bra för er trots att ni hade startfältets minsta båt, ni fiskade ju ifrån 30 team och det är riktigt bra gjort i den tvålkoppen! Ta av ljusrampen innan ni trailar i nästa gång bara (det var vi som trailade i samtidigt)

För oss gick det bra med en 2a plats tillslut!
                  Hej Tobias "MastaPike" Fränstam;

Att ditt lag lade rabarber på andra platsen ser jag närmast som en bekräftelse av dina erfarenheter om den Stora Gäddan och hennes vanor. Ett Grattis vill jag också lägga till!

Jag har också fiskat några gånger efter Gädda och andra rovfiskarter genom åren. Under många år fram till 1998 fiskade jag mest i små båtar som den här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm eller den här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm. Då kunde jag vrida på huvudet för att se vad som fanns och hände runt omkring mig.

Är jag ute idag och fiskar från en stor ruffad båt måste jag vrida hela båten för att kunna se allt som händer i omgivningen..,
                  Tobias, Do as my son Go for the next Big One!

Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Massa grattis, bra fiskat och super kul att den levererade.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X