Laxtrolling på Vänern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxtrolling på Vänern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Framåt hösten måste jag ta mej i kragen och åka upp till vänern och vättern och trolla några dagar, men som Daniel K sa så väntar ju lekvandrarna på oss först...
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Originally posted by Zil
      Hyrde ni båt eller va ni där med någon guide?
      Vi tog ner Karis båt härifrån. Han har båtplats där nere. Båten ligger där nere under vår och höst. På sommaren tar han upp den till sthlm!

Kommentera

Som sagt inte hade ni tråkigt trots allt och laxblod i båten blev det också! Saluterar med spöet!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

glömde ju gratulera till de fina fångsterna!

Kommentera

Re: Re: Re: Mothugget!

Dem två första laxar vi fångade hade klipp fettfena alltså K-laxar!!!

Den tredje laxen vi fångade hade klippt höger bukfena samt fettfena alltså en G-lax!!!

De två laxar ni först fångade skulle även kunna vara g-öring som oxå den klipps enbart fettfena...
            Tyckte stjärtfenan såg för hel ut...dvs ej urnypen.
            men man kanske blir lurad av korten....
            Eller är det en hybrid?

bra skrivet...och grattis till fångsterna...

skitfiske

Kommentera

Lax: Munnen når ej bakom pupillen, inga prickar under sidolinjen normalt, smalare stjärtspole än öringen, urnypen stjärtfena!

Öring: Munnen når bakom pupillen, fläckar under sidolinjen, Grövre stjärtspole än laxen, ej utnypen stjärtfena...

Dessa laxar hade alla smal stjärtspole och urnypen stjärtfena... Inga prickar under sidolinjen, munnen nådde inte bakom pupillen...

Så det var helt klart laxar...

Kommentera

Fina bilder vänern är ju lätt mitt favoritställe, fast mindre kul om man är ute med 3meters båt så man knappt ser land o det börjar blåsa. kan bli 1.5-2metersvågor ibland ju.
                /Lazinko

Kommentera

Ang. klippning av öring, lax oxh de olika stammarna så har jag lite illustrationer och info. på min hemsida.

Knalla in på http://www.home.no/teamstearin/skillnad.pdf

Kommentera

jag tvivlar starkt på att den där gädda vägde 10prick. jag kollade lite snabbt på längde och den var knappa 90 om den ens var det. och var jag brukar uppleva (hammarö bo) så är dom inte i den där konditionen=)
                    Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Originally posted by këff
                      jag tvivlar starkt på att den där gädda vägde 10prick. jag kollade lite snabbt på längde och den var knappa 90 om den ens var det. och var jag brukar uppleva (hammarö bo) så är dom inte i den där konditionen=)
                      Otroligt... Jag har i alla fall en målsättning att vara seriös i mina fångstangivelser! Jag tror fler håller med mig.

Jag bara undrar hur du mätte gäddan? Var du på plats när gäddan fångades? Jag måste ha missat dig? Vad använde du för någonting som referensmått i bilden? Är du 100% säker på att gäddan är rak i bilden? Om man skall mäta en gädda måste den väl ligga på ett plant underlag? Eller har jag fel??

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X