Bornholm Trolling Masters 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bornholm Trolling Masters 2010

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bornholm Trolling Masters 2010

    Team Myspappa startade laxsäsongen traditionsenligt med Bornholm och Trolling Masters, i år förlagd till vecka 16. Ett bättre sätt att möta våren på finns inte! Vi rullade söderut på söndagen och ankom Verona på kvällen. Samma rum var bokat som tidigare år (istället för turkalsonger...).

    På måndagen sjösatte vi och fiskade runt Kopparsten på ostsidan. Vi fick ett par mindre laxar. Tisdagen mera träningsfiske, denna gång ytterligare lite längre söderut. Vi fick sju fisk, i beskedliga storlekar. Det fanns dock större lax i området, fisk upp till 16-17 kg bordades både söndag, måndag och tisdag.

    På onsdagen var första tävlingsdagen med start vid lunch. Det blåste ganska bra från väst, och vinden skulle visa sig fortsätta ligga mellan 7 och 13 m/s hela veckan. Eftersom det var halvdag och blåsigt så åkte vi givetvis inte så långt. Eller jo förresten, vi dundrade iväg 30 distans rakt ut i blåsten. Tyvärr innebar det att det blev lite stökigt och vi fick inte alla grejer i sjön förrän halv tre.

    Därefter blev det ett par timmars medsjötrolling och inte ett pet på grejerna. Klockan fem var det dags att riva och när jag vevar in första paravanen ser jag hur den mellersta samtidigt börjar åka åt fel håll. "Det kan nog vara en lax där" säger jag till Thomas. Vi fortsätter att plocka in grejerna i raskt tempo och när vi är nästan klara ryter det till i rullen och tvåhundra fot försvinner. "Det är nog en godkänd lax" säger vi och garvar. Vi känner av tidspressen: Vi ska åka 30 distans i motsjö och klockan är snart tio över fem. Vi tokvevar in prylarna. Efter att sista betet är inne backar vi ikapp laxen på äkta Big Game maner. Eftersom jag använt spöt till sejfiske på Röst och Vaeröy vågar jag sätta stenhård press på fisken. När jag ser böjen på spöt och känner motståndet från fisken 30 meter under båten lovar jag Thomas att den är över 12 kilo. Jag bänder upp fisken - vi har fortfarande inte sett den - och säger åt Thomas att han får en chans med håven och att jag dödar honom om han missar.

    När laxen bryter ytan gör han en klockren håvning och jag trycker gasreglaget i botten innan laxen landat på durken. "Den väger 15" hör jag honom vråla från akterdäck där han studsar omkring bland paravaner, håv och en sprattlande lax. På morgonen har han lovat att jag får köra sönder båten om vi får en stor lax och jag gör mitt bästa. Vi hinner in med ett par minuter till godo. Efter den direktsända invägningen ligger vi 10:a och har den tredje största laxen på 15.3 kg.

    Torsdag är det fortsatt blåst och senarelagd start. Vi åker söderut. Vinden ökar och vindstyrkor upp till 18 m/s mäts upp i byarna (jag tror iofs inte att det var över 13 m/s). Vi lyckas lura upp en lax medan tio båtar i vårt område söker nödhamn. Vi ägnar sedan större delen av tiden åt att dansa omkring på akterdäck och reda ut trasslande paravaner. Just när jag fått in alla ytspön och står och trasslar ut lina, beten, paravaner och blysänken vrålar det till i tre av djupriggsspönan. Trippelhugg! Den första lossnar och upp kommer en avsliten 0.70-tafs. De andra två får vi upp och hux flux har vi tre godkända laxar i båten. Vi fortsätter kämpa på i området, men tyvärr händer inget mer.

    På vägen in till hamn ropas Mayday ut på VHF-en, det visar sig vara en dansk trollingbåt som håller på att vattenfyllas. De två ombord kan så småningom plockas upp över i en annan båt. Efter dag två ligger vi på fjärde plats.

    Fredagen blir, just det, blåsig. Målgång sätts till klockan tolv, vilket i praktiken innebär tre timmars fiske. Vi kör inte på nånting, men vi är i gott sällskap och tappar bara en placering.

    Eftermiddagen ägnas åt persedelvård och en och annan dansk öl. Hela tävlingsområdet känns som en stor after-ski där folk solar näsan, dricker pilsner och drar rövarhistorier. I kombination med det ultimata boendet/maten/sällskapet på Verona så är det inget snack om att Bornholm Trolling Masters är den outstanding bästa trollingtävlingen som finns i Norden.

    Eftersom det blåst bort några timmars fiske så sätts starten till kl 05.00 på lördagen. Vi känner att vi har slagläge, men om vi ska vinna måste vi fiska riktigt bra, och det gör man inte om man fiskar på samma ställe som andra båtar. Prognoserna säger att vinden ska lägga sig vid lunch så vi dundrar söderut för att senare kunna göra en förflyttning till det område där en tysk fångat en 22.5:a tidigare i veckan. Tyvärr stämmer inte prognoserna, vinden går aldrig under 8 och det första området vi har valt är tomt på fisk. På VHF-en hör vi hur några norrmän drar fisk 5-6 distans norrut så strax före lunch river vi och åker dit. Vi missar dock nappruschen. Tiden går och vi börjar inse att vi kommer att blanka. Misär!

    Tung återresa till hamnen och det visar sig att vi ramlar ned till en 14:e plats och som avslutning trillar också vår största lax ned till 4:e plats, vilket innebär att vi missar 10000 danska kr med fyra hekto. Det finns dock andra som fiskar bättre. Inte mindre än 160 laxar dras up den sista dagen - trots att våren är sen och vattentempen endast 4 grader.

    Stort grattis till Bradders och de andra svenska toppteamen! Grattis också till dansken som fångade sitt livs första lax. Den vägde 17 kg och tack vare den sopade han hem 50000 danska kronor.

    Med facit i hand får vi väl ändå godkänt, vi har placeringarna 6-1-14 på tre senaste försöken. Å andra sidan har vi j-igt höga krav och förväntningar på oss själva så helt nöjda är vi inte.

    Och vi har redan bokat boendet för nästa år...
    Bifogade filer
    Senast ändrad av magic; 2010-04-27, 10:10.
    /Magic

  • #2
    kul läsning! Inte långt kvar nu tills laxen passerar Stockholm mm. Kör du fluorocarbon som tafs? Har själv testat det med blandad framgång.

    Kommentera


    • #3
      Fint slutsummerat Magic. Synd att ni inte fick utdelning på sista dagens trolling.
      Måste bara säga det, flax att ni hann väga in den på 15,3 hehehe.

      I år var jag inte med som du vet. Teamet jag fiskade med i fjol kom på 52:a plats. Så dom torskade för att jag inte var med, haha (har ju tro på mig själv än så länge). Nästa år blir jag nog med och då skall jag ha egen båt/team med.

      Det togs mycket lax i år men dom var generellt mycket mindre än tidigare år. Kan tyda på en föryngring och större tätheter av lax framöver. Ser bra ut för TMB nästa år. Håller med om att det är en fantastiskt arrangerad trollingtävling och jävligt spännande att va med, eller hur..............
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Arbetar...
      X