Specimenlaget Team Outsiders landar fin insjögädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Specimenlaget Team Outsiders landar fin insjögädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Specimenlaget Team Outsiders landar fin insjögädda

18 nov-03 Trägen vinner! - Insjögädda på 9,8 kg för lagledaren…

Vi i Team Outsiders lyckades i våras skaffa fisketillstånd i en liten privatägd insjö utanför Uppsala. Trots att vi, enligt vattenägarna, är nästan de enda som ringt och skaffat sådant tillstånd innebär det emellertid inte att vi är ensamma om att fiska i sjön. Tvärtom så brukar det dyka upp båtar där titt som tätt, lockade av en dust med sjöns stora gäddor och gösar. Trots att vi nött relativt flitigt i sjön detta år har dock fångsterna varit minst sagt magra. Faktum är att vi så sent som för några veckor sedan övervägde att helt lägga ner projektet och rikta vårt fokus mot något annat vatten. I samband med det nåddes vi dock av rapporter om att en kollega/konkurrent i Specimentävlingen glädjande nog haft bra fiske i sjön. Vi bestämde oss därför för att ge gäddfisket där ytterligare några chanser. Idag var det Conny som efter en tids tjat lyckades få mig (Jocke) att lägga övriga plikter åt sidan och styra kosan mot vattnet. En god idé skulle det visa sig.

Vi valde att satsa på trolling med två spön var. De båda yttersta spöna fiskade vi med hjälp av sidoparavaner. Redan efter en kort stund fick jag en liten gädda som först högg på en Bomber, lossnade och sedan kom tillbaka och högg igen. Vi konstaterade båda att det onekligen var ett gott tecken, det verkade som om gäddorna var såväl huggvilliga som ihärdiga denna dag.

Conny kontrade kort därefter min lilla gädda med en ännu mindre innan jag äntligen fick det hugg jag suttit och väntat på. Paravanen på mitt ytterspö gjorde plötsligt ett meterlångt hopp bakåt innan den försvann helt under vattenytan, ackompanjerad i sin dans av de vackra tonerna från rullens knarrsignal. Conny skyndade sig att plocka in övriga spön medan jag drillade fisken, som gapat över en Bomber 16A i min absoluta favoritfärg, LEF5 (blå/silvervariant). Till en början var gäddan lite tjurig men det kyliga vattnet tog snart ut sin rätt och hon följde med förhållandevis snällt in till båten. När hon dök upp vid båtkanten tillstötte dock vissa problem, då wobblern satt på sådant sätt att den mycket effektivt låste igen käften på fisken. Trots att Conny gjorde flera försök med fishgripen ville det sig inte. Plötsligt lyckades gäddan slå sig fri från en av krokarna och då valde jag att bokstavligt talat ta saken i egna händer. Med ett resolut gällocksgrepp kunde den välgödda madamen lyftas in i båten och vidare ner i den väntande karpsäcken. Vi satte full fart mot land och väl framme lät vi gäddan pusta ut en stund i vattnet innan vägning, mätning och fotografering vidtog. Fisken tyngde en kontrollvägd Super Samsonvåg till 9800 g, fördelat på 110 cm.

Undertecknad är en mycket reslig och stabil (alt. tjock...) ung man, som utan problem pressar vågen en bit förbi hundrakilosstrecket. En tråkig följd av detta är att mina fångster allt som oftast tenderar att se ut som löjor när jag håller dem. Dagens fina gädda var inget undantag. Vill dock återigen poängtera att fisken är vägd på en Super Samsonvåg som ständigt kontrollvägs mot en uppsättning krönta vikter som jag har i mitt ägo. Det är sålunda ingen tvekan om att vikten är korrekt. I framtiden får jag nog låta mina mindre välbyggda teamkamrater hålla mina fångster. :-) Dessutom skall väl erkännas att jag håller gäddan på så sätt att det syns alldeles för mycket rygg och alldeles för lite buk. Nåväl, det framgår ju åtminstone av kortet att det rör sig om en förhållandevis stor fisk. Hursomhelst, här kan Du se bilden på dagens insjögädda på 9800g. Nytt gäddpb för mig och många viktiga poäng för teamet i specimentävlingen!

Efter att dokumenteringen av fisken var avklarad fick hon givetvis friheten åter. Hon dröjde sig kvar på grundvattnet ett slag medan hon försökte orientera sig. Efter en stund fick hon dock koll på läget och med några majestätiska slag med stjärtfenan gled hon ut mot djupet igen. Vi återupptog trollingen och snart var det gädda på Bombern igen, denna gång en relativt stridbar figur på 3,2 kg. När mörkret väl kom kunde vi summera fem fångade gäddor på fyra timmars fiske. Därtill tappade vi ytterligare någon fisk. Grundgående beten fiskade klart bäst, med Bomber 16A i LEF5-färg som dagens kung.

Ni kan läsa mer om Team Outsiders flitiga fiskafängen på http://www.teamoutsiders.com Där finner ni ständigt uppdaterade fångstrapporter, bilder, krönikor och mycket mer!"

/Jocke "Supratress" & Conny
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Najs, första mothugget blev ju kanon
    Mvh

Kommentera

Precis som det ska vara. Välskrivet om välfiskat! Gratulerar till såväl gädda som att bli först på framsidan!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kul att Ni uppskattar rapporten och har överseende med att bilden inte blev världsklass. Fisken var faktiskt ganska fet men när jag väljer att visa ryggen på den så ser man ju inte så mycket av det. Man kan ju i varje fall se att den är bred över ryggen och är rätt lång. Fortsätt att besöka vår hemsida och läsa fler välskrivna rapporter!
        Senast ändrad av supratress; 2003-11-20, 19:21.

Kommentera

grattis till en nästan 10-klubbare , hehe , vid ett sånt tillfälle är det man hänger på en 200gramsvobbler i mungipan på gäddan
          Lars Ström tog en tur med sin nya elbil. Plötsligt fick han sladd, tappade kontakten och slog en volt.

Kommentera

bra skrivet, och fin fisk..

Kommentera

Tack för välskriven läsning!!!! Intressant =) DEN sjön skulle man ha tillstånd i *ler*
              Visst nappar det!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X