Mothugg: Svenskt rekord på Asp av kramus66 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mothugg: Svenskt rekord på Asp av kramus66

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mothugg: Svenskt rekord på Asp av kramus66

Insänt av: Marcus "kramus66" Johansson
    En blå Alien Eel från Wollmars.com skickas som tack för mothugget

"Regnet öste ner och vi var inte säkra på om vi skulle kunna åka ut på en fiskerunda. Det här var första regnet efter den långa värmeböljan. Svärfar John-Ivar och jag hade pratat om detta hela dagen. Så efter ett tag bestämde vi oss, på med regnkläderna och ut på sjön! När vi kommit ut en bit på Väringen så högg det till, efter ca 20 minuters fiskande. Det var ett riktigt kraftigt hugg så slirbromsen började tjuta. Jag lättade på den och lät fisken gå i väg en bra bit tills den lugnade ned sig. Vevade sakta in och försökte trötta ut honom. Jag hade lånat tjejens lilla fiskespö som nog inte var tänkt till några större fiskar, så jag var orolig att det skulle gå sönder. Hon hade även köpt ett ny liten vobbler dagarna innan, det var den som fisken högg på! Tänkte bara för mig själv, tack snälla älskling för att du lyckades övertala mig om att den var bra! Måtte nu bara de små krokarna och linan hålla.

Efter att ha dragit upp fisken till ytan cirka 15-20 gånger med nya utras som följd mot den löst ställda slirbromsen började fisken äntligen att tröttna. Först funderade vi på om det kunde vara en gädda eller en gös. Men fisken var ganska snabb och gjorde stundtals hårda knyckar i den tunna linan. Så småningom kunde vi dock se att det var något annat stort och silverblankt. Även om vi aldrig tidigare hade fått någon så förstod vi att det måste vara en asp och den var sannerligen stor. Fiskens kraftiga motstånd började äntligen ge sig och efter ca 30 minuters lirkande så fick vi slutligen in den stora fisken till båten. Där lyckades vi också få in den över relingen via huggkroken. Vilken bjässe! Både jag och John-Ivar tappade andan för en sekund! Vi bara tittade på varandra och skrattade! Vi fiskade ungefär en timme till efter det.

Efter att ha kommit i land tog vi kort. Vi vägde dock inte fisken ordentligt förrän dagen efter på posten. (Efter telefonsamtal med Storfiskregistreraren). Stephan på Sporting berättade att den tappar i vikt när den får ligga, så den hade säkert vägt mer om vi vägt den samma kväll som vi fick upp den. I alla fall så är jag jätteglad och det är grymt roligt att ens första asp i livet är så stor! Fisken vägde på postens våg 8,015 kilo"

C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Grattis!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Grattis till en grym Asp!
      Synd att du knackade den, de är ju inte fridlysta vid leken för inte.
      mer minor i trålarna

Kommentera

Grattis som sagt.
        Och Peter, de är fridlysta vid leken för att det är så mycket enklare att fiska dem då. En helt annan sak när man är ute på en sjö.

Kommentera

Grattis!!!! Kul att få en så stor asp!

Kommentera

Grattis! Verkligen en grym fisk!

Kommentera

tack så mycket!

Kommentera

snygg fångst kramus66, den aspen, vad vägde den?

Kommentera

Vad i h*****e, så få som reagerar på denna slakt, eh?
                  Helt sjukt, borde vara 7 månader i kurran på att slakta Asp oavsett vikt och oavsett tidsperiod.
                  Avfärdar detta "rekord" som svenskt rekord i dumhet.
                  Finns fan ingen ursäkt för denna våldtäkt på moder nartur.

Kommentera

pamelabrown, Låt mig gissa, du äter inte fisk va?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X