Mothugg: Laxtrolling med twist på Åland av Smirre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mothugg: Laxtrolling med twist på Åland av Smirre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mothugg: Laxtrolling med twist på Åland av Smirre

Inskickat av: Tommy "Smirre" Häggblom
    Som vanligt skickar Fiskesnack.com en gåva till skribenten.
    En Rebel Deep JTD Mino DJ314S från Trumman.com och en Esox Lucius Blue Pike från BROMANoDELL.com

"I lördags var första gången för i år farsan hade tagit sig tid till att följa med ut på havet, och vilken dag det skulle bli!
    Vi har prylarna i vattnet vid 11 tiden, då säger farsan att de hugger om 30 min. Yeah right säger jag, efter att ha kört tomt flera kvällar i rad. Hinner köra ca 1 timme så skriker det till utav bara den, en riktig tokrusning, laxen tog på hans sida. Coolt tänker jag äntligen en fisk på grizzly spoon, men jag råkade sätta ut en ismo mag. gulflash också på den sidan och visst högg det på den som flera gånger förut. Vi tar upp hela släpet för säkerhets skull. Under tiden vi vevar upp spelar fisken på som besatt uppe å hoppar och ruskar. Han tycker jag ska ta den, jag är inte svårövertalad i sådana lägen! Då jag ska börja veva upp har den tagit 600 fot i sina första rusningar. Vi har den fram till båten efter ca en halvtimme, men den ser inte riktigt trött ut så jag lättar på bromsen lite, då sticker den som ett gihu igen. Vi ger och tar under en halvtimme till sen kan den håvas, håvningen går galant. Fisken är helt slut, rör knappt en fena när den kommit in i båten. Prövar väga den då men det gungar så mycket så det är svårt att säga vikt men ca 12-13kg (senare vägd till 12kg).

I och med det är dagen räddad och vi kan ta de lugnt, har grejjorna i efter ca en timme. Vart en hel del trassel, allt låg i en hög i fören, oops. Vi sätter kursen raka spåret in mot land efter ha kört rätt ut i havet under lång tid. Då kläcker farsan ur sig att det hugger nog om en timme igen, förra gången hade han fel på en halvtimme. Efter en timme påpekar jag att han hade fel om när det skulle hugga, det går bara fem minuter så skriker det på nytt i en rulle. Jag kan inte tro att det är sant och vi tar det lite lugnare och har mer ordning när spöna ska upp den här gången. Medans spöna ska upp inser jag att spöet brevid det med fisk på har löst ut, båda tror det är fisken som skapat trassel så vi tänker inte mera på det.. Då ser vi att linorna drar iväg åt varsitt håll så vi har tydligen dubbelhugg. Den ena har bara fått ut lite lina och känns rätt liten, den andra har dragit ut dubbelt mer, den lilla får komma in först, jag börjar veva in den när vi ser att fiskarna tvinnat in sig om varandra, dessutom flera varv, tvinnet är för långt ut för att se vilken väg de gått om varandra och den ena fisken rusar, jag är rätt säker att linan ska brännas av, men icke. Vi vevar båda in tills vi kan reda upp trasslet och fortsätter drillningen, i och med det ha vi bytt fisk i misstag. Farsan fortsätter veva in den lilla när den jag har på gör en sån jävla tjurrusning att jag inte tror det är sant. Under tiden den fisken rusar sköter han om drillningen av den lilla och håvar den sjäv. Jag kommer mig inte för att hjälpa honom med håvningen, jag bara skriker hysteriskt att det är ett monster i andra ändan. Han i sin tur förstår ingenting han tyckte den kändes rätt så hanterbar, han hade ju själv vevat in den en bra bit före vi råkade byta spö. Allt det här sker på bara nån minut efter att trasslet redits upp. När jag fick spöet av farsan var det ca 400 fot ute. I slutet av tjurrusningen har jag satt slirspärren så hårt jag bara vågat och dessutom håller tummen mot spolen men den bara fortsätter, då är det just över 1000 fot ute och linan är nästan slut. Jag får panik och backar efter fisken med paravanlinorna ute, inte bra i blåsigt väder. Kör in ena linan i propellern och den går av, då tvingar jag farsan att klättra ut på snurran och börja reda upp i propellern. Båten driver hejvilt i sjön och nån gång under det värsta tumultet med linor i propellern och skrikande rulle så har det plötsligt blivit mycket lättare i andra ändan. Jag känner att det fortfarande är nått på, men det går konstigt lätt att veva in, antar att fisken simmar mot oss så jag vevar in 600 fot allt vad jag orkar innan jag inser att det är nått fel med den här fisken. Farsan har vid det laget fått bort planerboardslinan ur propellern, skarvat ihop den och börjat köra framåt. Vi ser nu båda två att det kommer något i ytan, men fattar inte vad det är förens den är en bit från båten. Då inser vi att jag har tampats med sälen om laxen som satt på och som farsan inte tyckte var så stor. Upp kommer iallafall ett söndertrasat huvud som ser ut att likna en lax på ca 5 kilo.

Lite halvt konfunderade och väldigt tagna över vad som just hänt så åker prylarna i igen. Vi kör vidare, efter en stund dyker både Jocke och Putte upp och börjar nöta i området. När vi kört ca 2 timmar efter den incidenten ringer jag Jocke som låter halvt uppspelt, visar sig att han just tappat en fisk som han uppskattat till lite bättre kaliber. Vi tjattrar på i telefon när rullen ovan mitt huvud börjar yla, jag fattar noll bara skrattar och vevar in drag för allt va jag är värd, vid det här laget har jag en sån jäkla träningsvärk i armen efter den första fisken och sen sälen så jag ber farsan att ta den, men han tycker jag ska ta den här också och så blir det. Den släpper dock efter ca 10 minuter, men vad gör det? Vi kan bara skratta åt saken. Vi kör på en halvtimme till innan vi tar upp och då börjar klockan snart vara 10. Tror det här kommer att vara en av mina mer händelserika trollingdagar under lång tid framöver.

Summan av dagen blir iallafall en på 12kg, 3,5kg och ett huvud samt en tappad.

Skitfiske

Tommy"

Bonusbild 1:

Bonusbild 2:
    Senast ändrad av Bergman; 2008-08-27, 22:45.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

riktigt kul läsning!

Kommentera

Galet Kul läsning!

Kommentera

underhållande... är nog rätt bra klös i en säl hehe

Kommentera

Grymt kul o läsa !

Kommentera

Ja jäklar! Man ska inte klaga när en gädda snor abborrarna på spinnaren, det ser jag det!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

En Rebel Deep JTD Mino DJ314S från Trumman.com och en Esox Lucius Blue Pike från BROMANoDELL.com skickas iväg under morgondagen.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Man tackar..

Kommentera

Tydligen vanligare än man tror, 23:an ifrån landsort iår, var tydligen riven av säl.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Otrolig historia. Lina i propellen o allt. Fy fasen. Bra att det gick så bra då. Kan gott tänka mig att du inte glömmer den upplevelsen på lång tid, hehehe. Kul att få vara med på en sån upplevelse i alla fall, eller hur.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X