Mothugg: Malfiske i Mequinenza, Spanien - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mothugg: Malfiske i Mequinenza, Spanien

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mothugg: Malfiske i Mequinenza, Spanien

Inskickat av: Dennis_spfg och belönas med 3 st beten från http://www.trumman.com

Jag bestämde mig redan när jag fick höra från några av mina kompisar som hade varit i Spanien i den lilla byn Mequinenza att jag skulle åka dit någon dag och testa det här otroliga fisket efter mal, men aldrig hade jag trott att jag skulle få ett sådant här kanon fiske när den här dagen slog in!

Jag åkte med företaget Getaway tours som arrangerar fiskeresor till tex Spanien. Jag hade ingen med mig som jag kände eller som jag visste om vem det var, men det var jätte bra personer som jag träffade där och fick uppleva ett sånnt här kanonfiske.

Den första fiske dagen så vart det spinn fiske efter gös och små mal för mig och två andra från gruppen. Det var inget lyckat gös fiske jag fick bara några små, men en av dom andra lyckades kroka på en 15kilos mal som räddade dagen för oss alla.

Den andra dagen var då allting började på riktigt, vi åkte med en guide till ett ställe ovanför Rio Ebro som han visste var bra. Vi var fyra stycken svenskar i min fiske grupp och vi gjorde så att det första hugget fick Frasse ta, det andra hugget fick Jari ta, det tredje hugget fick jag ta och det sista fick Månson ta. Jag trodde att vi skulle få ungefär 1-2 malar var men jag var aldrig beredd på ett sånnt här resultat efter första dagen.

Guiden började med att visa hur man tacklade upp spöna och sen så åkte han med tacklena i en kanot och mäskade la ut dom. När vi hade lagt ut 4 av dom 6 spöna som skulle ut så pinglade det till för första gången och hjärtat stannade hos oss alla tror jag . "STRIKE STRIKE" skrek guiden och Frasse tar tag i spöet och gör det efterlängtade mothugget, precis när han har börjat att drilla sin fisk så hugger det på det andra spöet och ännu än gång skriker guiden "Strike" han tar också tag i spöet och man ser att den här fisken är betydligt piggare och större än den som Frasse har på, så jag tar upp kameran och ska ta några kort på den otroligt grymma starten, och då hugger det på det tredje spöet och jag slänger kameran i backen och springer mot spöet, då står redan guiden med spöet i handen och har gjort ett mothugg, han tyckte att jag var för långsam, sa han.

Så där stod vi tre stycken svenskar helt chockade och med hjärtstillestånd av den otroliga starten på den här resan.

Så där stod jag med spöet i handen och kollade på den goa böjen på spöet och trodde nästan inte att det var sant.

Efter ett tag så får Frasse in sin fisk till land och då är både min och Jari's fisk redo att landas, min första fisk var en småfisk tyckte guiden den var ju bara 148cm lång. Jag tyckte ju såklart att fisken var stor eftersom det var min största fisk i mitt liv hitills.

Jaris fisk var betydligt större, den var hela 216cm lång och väldigt fet.

När dom stod och fotograferade min "lilla mal" så hördes pinglan igen och Månson sprang upp till spöet och gjorde ett mothugg, så även han fick en mal innan jag han släppa tillbaka min fisk.

Vilken sjuk start vi fick på dagen och jag tänkte att det kan ju inte bli bättre än så här, men fisket fortsatte och Frasse landade sin första på 2 meter och Jari ännu en till på över 2 meter, sen så var det lugnt en liten stund och nu var det ju min tur igen att få känna på en riktig best (tyckte jag). Det hände ingenting på ungefär 15minuter sen så pinglade det till och jag sprang fram till spöet och gjorde ett ordentligt mothugg och jag fick ett lika kraftigt mothugg tillbaka och den drog ut linan hela tiden så att spöet stod rakt mot fisken, så jag gjorde ju såklart ett mothugg till för att få upp spöet så jag kunde börja fighta fisken men jag fick knappt upp spöet innan han började ta lina igen och jag tänkte att det här måste ju iallafall vara en över 2 meter. Fisken tar lina hela tiden och ibland så tar han lina så hårt att han drar fram mig någon meter. Jag står och pumpar och pumpar men får inte in fisken så jätte långt. Det här är det roligaste och det sjukaste jag någonsin har varit med om någon gång och mitt hjärta klappar i 120, jag står där och har inte fattat riktigt vad som har hänt men ja lovar er det tar ett tag att förstå att man är där och att man drillar något som är så stort. Efter cirka 10 minuter så börjar jag få in fisken iallafall hyfsat så att den bara är ungefär 50meter ifrån mig och under tiden har Månson fått ett hugg och även han står och drillar en fin fisk. Efter kanske 15 minuter så börjar jag se tafsen och dom stora ringarna fisken gör och jag står där helt utmattad och hoppas att fisken inte gör en rusning till för det orkar jag inte. Men det gjorde han inte så nu var fisken exakt framför mina fötter, så guiden tar tag i malens mun och drar upp den på presenningen och jag lägger ifrån mig spöet darrandes för jag var helt slut i armarna, jag går fram till presenningen och ser den majestätiska fisken och vi mäter den upp till 220cm (det var den näst största malen vi fick på hela resan).

Jag sätter mig ner vid fisken och tar några bilder sen så får den gå tillbaka. Efter det så ställer jag mig upp och jublar av glädje och är hur nöjd som helst med dagens fiske. Jag kollar på klockan och det har bara gått 2 timmar och vi har landat 8 fiskar totalt och vi har 4timmars fiske kvar, fisket rullar på och det tar inte lång tid innan det är min tur igen och den här gången får jag känna en fisk på 205cm. Fisket fortsätter att rulla på och jag får drilla en till fisk på 204cm och sen en mindre på 178cm.

Jag trodde inte att det var sant och ingen av dom andra heller. Den första dagen med riktat malfiske resulterar i 21 MALAR på 5 och en halv timmes fiske och på 4 personer! Jag fick 5 av dom fiskarna. Kan det bli bättre? Guiden sa att det bara hände några gånger om året, ett sånt här fiske som vi hade idag får inte alla vara med om! Och nu har vi mycket gemensamt, jag och dom tre andra fiskarna från Sverige!

Jag skulle aldrig i mina vildaste drömmar kunna drömma om ett sånnt här fiske vi har haft hittills och än så är det inte slut vi har ju faktiskt 4 dagar kvar.

Dag två så åker vi med annan guide till ett annat ställe för att fiska efter mal och lite karp fiske också!

Jag hade bara ett run på karp spöna och den fisken gick ner i botten så linan gick av, så det var ju lite trist.

Men vi fick ett grymt malfiske den här dagen med. Nu körde vi med tre spön pellets och tre spön bläckfisk.

Den här dagen var det väldigt blåsigt så det var jobbigt för våran guide att ro ut betena åt oss. Malfisket började ganska trögt den här gången men kom igång efter 1 timma då det vart ett dubbel hugg där jag var en av dom lyckligt lottade att få känna på en fin fisk, så första fisken för mig den här dagen var 205cm lång och hade otroligt snygg täckning och var väldigt fet. Så det var en väldigt lång och tung fight.

Det konstiga var att alla fiskar vi fick den här dagen högg bara på 3 av dom 6 spöna som vi hade ute och det var dom spöna som det var bläckfisk på, vi hade inte ett ända pill på dom spöna med pellets.

Men vi fick fisk på löpande band på dom här tre spöna och det var till slut 10 fiskar totalt för 4 personer på 3 spön.

Och jag fick drilla 3 av dom fiskarna, den första var 205cm, den andra var 187cm och den tredje var 179cm. Så på två dagars mal fiske så har jag fått 8 malar och 4 st av dom över 2meter, jag var så nöjd redan då så att jag kunde ha packat i hop grejerna och åkt hem men jag ville få några karpar också så jag la ner 2 dagars fiske efter karp utan något resultat tyvärr.

Så nu var det fredag och jag skulle min sista dag i Spanien fiska efter mal än en gång. Och vi fiskade på samma ställe som vi började veckan med det otroliga fisket då vi fick 21 malar, så förhoppningarna var höga.

När vi kom till stället så började det först att regna och det tog en stund att få ut spöna.

När vi fått upp spöna satt man där och stirrade på pinglan och spöet och kollade om det skulle hända något. Men det hände inget. Jag tänkte att stället måste ju vara sönder fiskat nu efter den här veckans fiske men så var det inte. Efter hela 2h 30 minuter så hugger den första fisken och som vanligt så börjas det med en liten fisk. Som tur var fick inte jag ta den fisken. Så efter den fisken så rullade fisket på igen men det vart ingen riktigt stor mal den här dagen.

Men jag lyckades landa 2 fiskar en på 197cm och en på 158cm. så vi fick totalt 8 fiskar den sista dagen.

Jag lyckas landa 10 STYCKEN malar under 3 dagars fiske riktat efter mal med 4 st fiskar över 2 meter och en topp på 220cm, jag kan inte bli mer nöjd än vad jag är. Det är det roligast och det mest spännande fiske jag någonsin gjort och jag lovar att jag kommer att åka tillbaka dit så snabbt som möjligt.

Det här fisket är något jag verkligen rekommenderar andra att göra, det är en upplevelse utan dess like och otroligt roligt och spännande."

Med vänlig hälsning//Dennis Lantz Hagström
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

riktigt härliga bilder och en riktigt underhållande text!

bra jobbat!grattis!

Keep talking about me, You are just making me famous..
      MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

De styckeindelningar som gjort, tycker jag gjorde texten lite jobbig att läsa. Låter dock som om det var en spännande resa du har varit ute på =)...

Kommentera

Än en gång Dennis, Grattis grabben!!Helt underbart för dig och man e ju inte nådigt Avundsjuk

Bra text också!
          Specimen fishing for life

Kommentera

Kommentera

Låter som en drömresa, härligt att träffa dem dagar då malfisket var på topp! Bra skrivet, du fick mig sugen på att bända mal iaf!

Kommentera

Stort grattis till ditt livs upplevelse!!!
                Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Nice Dennis, Grattis

Kommentera

En fin skidring av ett lika spännande som intressant fiske! Grattis!
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X