Rickjung på äventyr i Brasilien - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rickjung på äventyr i Brasilien

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rickjung på äventyr i Brasilien

Inskickat av Rickjung

"Vi hade bokat en heldags havsfisketur med en 30-fots båt med 3 kunniga skeppare.... Vi var totalt 4 personer som åkte ur. Vädret var soligt och förhoppningarna om ursinniga fajter mycket hög.. Vi tuffade ut från Natals hamn och mötte direkt stor sjö som blev för mycket för en norrman som var med på resan.. Han fick tillbringa resten av tiden ombord nere på toaletten för att vända upp och ner på magsäcken ett antal gånger (1600 kr för hans del åt pipan)...

Utrustningen kom fram för trolligen vi skulle börja med.. Feta Pennrullar ala Big Game med supertjock nylonlina. 5 stycken skulle vi släpa efter båten. Avstånden kan ha varit kanske en 50-70 meter. Betena var klassiska bläckfiskdrag som släpades på ytan... Det gick en timme och humöret började att svänga då inte ett enda liv syntes till. Smäll - där gick ena linutlösaren och ytan bröt sav ett mindre vak i båtens bakvatten. Kapten (som hette kapten Bira , faktiskt) drog på gasen och gjorde mothugg med båtens gashjälp. Jag tog upp spöt och kände något mindre sprattlande och efter någon minut låg min livs första tonfisk på durken. Jag var riktigt förvånad över hur fina nyanser denna fisk har i solsken. Det var inte mycket till fight med denna tunga utrustning men kul var det. Vi fick ytterligare totalt ett tiotal tonfiskar som inte bjöd till någon större kamp men fisk var det i alla fall.

Betena drog in och byttes ut mot tacklade strömmingsliknande fiskar. Detta fiskade vi ett tag utan ett liv då plötsligt den ena skepparen började gasta på portugisiska. Och kapten Bira drog på gasen och nu kände man något helt annat på kroken. Det hoppade och plaskade bra i en 5 minuter innan min första Dourado var landad. Detta fiske upprepades utan några anmärkningsvärda händelser förutom en Sailfish som var nyfiken på lockbetena som släpades precis intill båten.

Vi bytte tillbaka tull bläckfiskarna och nu började fisket. 2 fighter som drog enormt i spöna och min must ur armarna men båda lossnade. Wahoo gastade skepparna. Hade varit roligt att få upp en sådan men var för dåligt krokade. Fisk ytterliga en fisk av okänd art på detta fiske som var någon rund tonfiskliknande sort.

Betena tog in och ersattes nu med enklare spinnutrusning vi fick kasta med själva. Jag valde ett skeddrag och ”smack i backen” (som Buster skulle sagt) så satt där nåt riktigt stort på kroken. Det gav en rejäl fight och mjölksyran kändes i mina armar. Tog ett bra tag innan jag såg var det var. En Barracuda, kanske inte vad jag väntat mig men stor var den i alla fall. (Vågen visade dryga 12 kilo i land senare). Fick ytterligare en Barracuda innan dagen var slut och alla väldigt belåtna (förutom norrmannen) även om det inte blev några marlins eller sailsfish.

Efter färden in till hamnen var det vägning och fotopose för alla som fångat fisk, vilket var alla förutom norrmannen."
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

asiken va kul, en skvätt avundsjuka är väl det man lider av just nu.
    Ola

Kommentera

Ni hade ju i alla fall tur med vädret!
      Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Va kul

Låter hur skönt som helst ju. Grattis till doradon, hur stor var den? villken sort? bilder?
        Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X