Sportfiskemässan - Könsdiskriminering? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiskemässan - Könsdiskriminering?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alltså, jag är inte upprörd, jag tycker bara att en sådan stor mässa borde förstå det uppenbara i att såhär bör man ju inte göra.

Det känns liksom lite plumpt. Jag åker i vilket fall på min första mässa i år, vore ju dock intressant med ett uttalande.

Kommentera

Det här är ju ett ganska stort ämne med gott om utrymme för infekterade diskussioner, hurra

Personligen tycker jag att det här är ett klassiskt exempel på hur sk jämställdhet slår fel. Vi har blivit så politiskt korrekta att många inte längre ser det konstiga i en sån här sak. När man säger lika lön för män och kvinnor är alla med på noterna, men när man säger samma pris för alla så tycker många att man är "töntig". Någonstans måste man inse att detta med diskriminering är ett tueggat svärd. Många vardagliga saker som vem håller upp dörren, betalar notan osv. rimmar väldigt illa med dagens mål om total jämställdhet. Vi lever fortfarande kvar i ett sätt att tänka där det huvudsakliga ansvaret för att försörja familjen m.m. ligger hos mannen, därför kan sånt här passera oemotsagt. Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men jag är däremot helt säker på att man inte både kan ha kakan och äta den.

Kommentera

Personligen skiter jag fullständigt i vilka priser som gäller, Jag tolkar utifrån min situation, värt eller inte värt ? Vad andra sen får betala är deras sak att ta ställning till.

Men jag håller med om att det är ett "lite roligt" ämne att diskutera, Och som många varit inne på redan så undrar man vad som får vissa att tycka att frågan är löljig ? ? ?

Vi gör ett tanke-experiment och tar bort könet och säger såhär:

Det kostar 150:- för alla män utom dom från Skåne, dom går in för 75:- (dom har ju så lång resväg så man vill locka dom)

Undra om ni Skåneskillar känner er väldigt jämnställda med oss tuffa män från norra delen av Sverige av denna särbehandling? ?

Som kvinna skulle jag tycka att det är förnedrande, vadå skulle inte jag kunna betala samma pris, att särbehandlas innebär inte alltid något gott.

Men som jag sa, , , skiter fullständigt i vilket, släpp in dom gratis hade väl varit mera rejält ! Även dom från Skåne om det är så
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag kan tycka det bara är bra, i min värld kan det kanske finnas i en tanke att alla fiskenördars flickvänner som blir "medtvingade" får betala bara hälften lr rentutav att tjejer/kvinnor som inte har så stort intresse rentutav vill betala 75 iaf o kanske även dom hittar till fisket.

Kommentera

Tagit bort mitt inlägg
            Senast ändrad av Fifty; 2012-03-05, 08:29.

Kommentera

Håller helt med Hwergelmer.. Feminister och annat folk som är för jämställdhet glömmer gärna detta, inte minst om det är kvinnor som står för åsikterna. Ska de ha samma lön som vi samtidigt som vi betalar allt för kvinnorna? Njae jag vet inte jag..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hwergelmer Visa inlägg
                Personligen tycker jag att det här är ett klassiskt exempel på hur sk jämställdhet slår fel. Vi har blivit så politiskt korrekta att många inte längre ser det konstiga i en sån här sak.
                Håller inte med, den politiskt korrekta positionen måste ju vara att saker och ting måste kosta lika mycket oavsett om det är en man eller kvinna som ska betala.

När man säger lika lön för män och kvinnor är alla med på noterna, men när man säger samma pris för alla så tycker många att man är "töntig".
                Ja, men det blir väldigt töntigt när man lagstiftar om saker. Snuten kan ge dig böter för att du inte har lysen på sin cykel tex, det är rätt töntigt.

Men att tycka någonting är diskriminerande är en sak, att sen vara en aktivist mot det kan uppfattas som töntigt, men det är ju det som driver utvecklingen framåt.

Lagstiftandet mot könsdiskriminerande prissättning har ju mest varit negativt för kvinnor som tidigare kunnat gå in billigare på nattklubbar, åka taxi rabatterat etc, nu får man inte göra det på samma sätt.

Någonstans måste man inse att detta med diskriminering är ett tueggat svärd. Många vardagliga saker som vem håller upp dörren, betalar notan osv. rimmar väldigt illa med dagens mål om total jämställdhet. Vi lever fortfarande kvar i ett sätt att tänka där det huvudsakliga ansvaret för att försörja familjen m.m. ligger hos mannen, därför kan sånt här passera oemotsagt.
                Vem har ställt upp ett mål om total jämställdhet? Att öppna dörren för nån har väl inget med jämställdhet att göra, en kvinna som springer omkring och håller upp dörrar för folk ses väl knappast som manlig, snarare hjälpsam eller självuppoffrande.

Att sånt här passerar oemotsagt är ju naturligtvis helt fel, som synes är den här tråden en emotsägning i sig och det har även givits exempel på andra emotsägningar i tråden.
                Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fifty Visa inlägg
                  Jag tycker inte att det är diskriminering i det här fallet utan att det handlar om marknadsekonomi där utbud och efterfrågan styr priset. Arrangören strävar efter maximal vinst och sätter priserna där efter.

Lika arbete för olika lön är däremot diskriminering...
                  Nu kommer jag låta som en gammal kommunist men marknadsekonomi är ju en stor grogrund för diskriminering. Om en simhall marknadsför sig som att de inte släpper in invandrare kanske de tjänar jättemycket mer pengar men de marknadsekonomiska vinsterna kan ju inte motivera diskriminering i ett modernt samhälle.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                    Håller helt med Hwergelmer.. Feminister och annat folk som är för jämställdhet glömmer gärna detta, inte minst om det är kvinnor som står för åsikterna. Ska de ha samma lön som vi samtidigt som vi betalar allt för kvinnorna? Njae jag vet inte jag..
                    En dimension av detta är ju att man kan säga att det är underförstått att vissa män tjänar pengar på detta eftersom de bara behöver betala halva priset för sin partner.

Men frågar du en feminist hade den med största sannolikhet sagt att båda könen skulle betala samma pris, det är ju liksom en grundbult inom feminismen.

Men räkna inte med att kvinnorna ska stå på barrikaderna för din rätt att få lika låga priser på inträde som kvinnor har, det är din egen kamp så hem och tryck upp flygblad och skriv insändare i tidningen så att vi får ett slut på de här ojämlikheterna.

Kommentera

Gör som jag sa, byt ut ordet kvinna mot Skåning i stället.Det blir lite annan balance i sakfrågan då. För då försvinner den manliga (av uppfostran kommen attityd och synsätt) kvinnosynen ur bilden och kvar blir att ta ställning till sakfrågan.

Och så blir det skitkul
                      Senast ändrad av Exxet; 2012-02-22, 16:22.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 019 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art