10+ i mindre skogssjöar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10+ i mindre skogssjöar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 10+ i mindre skogssjöar?

Hej!

Har börjat utforska små skogssjöar som man aldrig riktigt har fiskat seriöst i.
    Sjöarna är från 5 - 30ha. Under ismetepassen har det nästan alltid kommit upp ett par bättre fiskar runt 5-6 kg.
    Men frågan är, finns det 10+ potential?
    Jag vet att det finns brax i sjöarna och givetvis mört och abborre.
    De "större" har alla haft bra kondition, relativt korta (85-90 cm).

Skogsgäddor är ju så snygga! Mörka och fint gult mönstrade på buken... Lätt den snyggaste täckningen på en gädda.

Man vill gärna plocka en tia från isen, men frågan är om man ska nöta vidare i dessa vatten eller slänga ut spöna på ett mer säkert ställe....

Hur skulle ni göra?

hmm intressant detta, för jag ska göra exakt samma sak som dig. Har många sjöar, eller träsk, av olika storlekar som det aldrig har fiskats i. Men jag vet att det finns mycket gädda i vissa av dem, och massor av betesfisk, främst abborre och mört, men även lake.
    i somras hörde jag om bl.a. en gädda på 8 kg på en abborrspinnare, samt en 10 kg på ett betesnät.
    och djupet varierar lite, det konstiga är att de minsta sjöarna är djupast på 8-9 meter. dessutom finns ett nätverk av breda diken som binder ihop många av dessa sjöar. här ser man alltid små gäddor samt massor av mört. men det finns inget utlopp till salt/bräckt vatten. så det ska bli intressant att se vad som kommer upp. ska följa din tråd, och jag tror absolut att det finns potential på 10+. men frågan är hur stora dom blir i ett litet vatten?

Kommentera

Det kan dem finns det dåligt med mindre betesfisk och tillräckligt stor betesfisk, tex brax, sutare osv... blire ofta så kallade braxnackar.... skulle villa påstå att dem kan bli lika stora som i en stor sjö! skogsjöar is the shit!

Kommentera

Alla gäddor jag har i mitt album kommer från en liten "göl" inne i skogen. Mer eller mindre all fisk vi tar där är över metern. Jag har en landad 10a och sjön har levererat rätt många 10or vid detta laget.

Kommentera

Det är en stor fördel när det gäller mindre vatten om det finns in eller utlopp, som sätter lite cirkulation på vattnet. Det kan lätt bli syrebrist under vintern eller ruskigt varmt vatten under sommarn som gör att fisken kan stryka med, både gäddan och sjöns betesfisk.

Om målet är en 10+ så finns det många "småpölar" runt om i landet som kan leverera, ännu bättre om det finns ett flertal 10+ i sjön så att man har en realistisk chans till att ta en.

Kommentera

Precis. Det sista Nilsson säger där är väl egentligen vad det handlar om. Jag tror det finns 10+gäddor i nästan alla vatten som håller gädda, skillnaden ligger i hur stor realism det finns att man ska fånga en.

Dvs hur många det finns.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 096 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art