Haspel eller mulitrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel eller mulitrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel eller mulitrulle?

Hej! Har blivit lite biten av gäddfiske och tänker skaffa nytt spö och rulle. Har tänkt mig ett litet kraftigare 10 fots spö. Men hur gör jag med rulle? Har funderat på att skaffa multirulle, fördelar/nackdelar med en sån? Har bara använt haspel tidigare.

Finns inga nackdelar med en multirulle. Bara fördelar.

Kommentera

det enda med multi är att det kan vara knöligt och kasta väldigt lätta spinnare mm.. men har man haspel och ska kasta beten över 25 g så får man snaärta fingrarna av sig.. multi är kung på 12 g och över
      Fish On!

Kommentera

Kör både haspel och multi, men ja har inte riktigt ännu fattat vad som skulle vara så mycket bättre med multirulle.

Visst, kan man kasta med multirulle riktigt bra så är risken för trassel väldigt liten.
        Men med haspel är risken ännu mindre, för att inte säga obefintlig.

Lyssna inte på det som Ixu säger om att det inte skulle gå bra att kasta beten över 25 gram med haspel. Skitprat! , med ett kraftigt spö och lite känsla kan du utan minsta problem kasta 50 grams beten.

Kommentera

Du har en helt annan invevningskraft i en multirulle. Dessutom får man bättre känsla eftersom linan inte tar omvägen via en bygel. Visst går det att kasta tunga drag med haspel men det är smidigare med multi.

Kommentera

Originally posted by Slemgädda
            Kör både haspel och multi, men ja har inte riktigt ännu fattat vad som skulle vara så mycket bättre med multirulle.

Visst, kan man kasta med multirulle riktigt bra så är risken för trassel väldigt liten.
            Men med haspel är risken ännu mindre, för att inte säga obefintlig.

Lyssna inte på det som Ixu säger om att det inte skulle gå bra att kasta beten över 25 gram med haspel. Skitprat! , med ett kraftigt spö och lite känsla kan du utan minsta problem kasta 50 grams beten.
            Är beredd att hålla med. Kör både och jag med och det känns mer som en vanesak vilken rulle man använder så länge det rör sig om "normala" betesvikter.
            [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

En fördel som man inte kan komma ifrån, gällande multi, är kvalitet. Du får en riktigt bra rulle för dryga 1000-lappen (C3 eller Rocket). Och med lite olja o fett då och då så har man en rulle för många år framöver.

Kommentera

Bätte känsla med multi, kan hålla med till viss del...
                Men till 98% så hänger ändå "känslan" på vad du har för spö.

Dessutom tror jag inte det är många som kan kasta riktigt bra med multi om man fiskar vid svåråtkomliga ställen, med träd bakom tex.. Går ju inte alls att göra lika bra "snärtkast" med multi.

Kommentera

Nu när Mörrumrullarna finns vet jag inte om det finns något utrymme kvar inom spinnfisket för haspelrullarna inom intervallet 5g och uppåt.
                  Jag funderar seriöst på att sätta min Mörrum på matchspöet för att se om den inte kan fungera där också.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

haspen e skönt tycker jag. har man mer kontroll över grejjorna de e min åsikt så ingen behöver hålla me mig
                    //Me

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen