Gädda med sik som basföda, hur fångar jag den bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda med sik som basföda, hur fångar jag den bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda med sik som basföda, hur fångar jag den bäst?

Hej såhär i vintertid så sitter jag och grunnar lite hur jag ska försöka knäcka sjön med mest potential här nere.

Jag vet att sjöns stora gröna är präglade av att äta siklöja. Var hittar jag löjstimmen vid dom olika årstiderna? Sjön har stora ytor med djup runt 10-15 meter och som djupast 30-40 meter. Sjön har många fina öar och där djupet blir 10-15 meter strax utanför dessa. När jag pratar med folk som fiskar och rensar gädda säger dom att dom är fulla av siklöja.

Hur ska man fiska på bästa sätt efter dessa? Ska man försöka lokalisera löjstim och fiska med död siklöja eller ska man köra på levande mört/abborre? Ska jag fiska i stimmen eller i utkanterna av dessa? Nu tänker jag främst denna årstiden med jag är givetvis intresserad av era tankar om resten av året också.

Mvh Filip
    Senast ändrad av FilleV; 2012-02-15, 15:15. Anledning: Siklöja inte sik :P

Jag kan inte så mycket om siklöjor, men jag antar att de lever pelagiskt? Hittar man inte dem lättast med ekolod? Eller så frågar du lokala fiskare.
    När du vet var de håller hus fiskar du på uppenbara platser i närheten (grynnor, djupkanter etc) där de säkerligen står o vilar eller jagar kring. Annars finns det säkert stor potential att flötestrolla pelagiskt i utkanten av stimmen med levande/död siklöja.

Fiskbasen säger om siklöja; "Vistas i klara och kalla sjöar samt bräckvattensområden. Håller sig sommartid i språngskiktet, under hösten nära ytan. Från kusterna och större sjöar vandrar den i aug-sept upp i floderna för att leka. Arten lever stimvis."

Så hitta språngskiktsdjupet i sommar och fiska strax under detta. Gäddor står ofta under sina potentiella byten.

Kommentera

Kör med beten i samma storlek som gäddans naturliga föda. Jag skulle trolla med wobbler på ca 15cm. Sen är det inte helst nödvändigt att hitta vart siklöjan står. Stor gädda gillar djupa stora ytor i närheten av grynnor och branter så kör du där så får du fisk även om du inte ser siklöja på lodet.
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Okok, ja, har planerat att ändra min taktik lite för i år, ska nog testa trolla pelagiskt på sommaren och närliggande områden med löjliknande wobblers och skedar.

Men om jag ska va ärlig så är sommaren inte min favorittid när det gäller att fiska gädda, jag är mycket intresserad av vad folk har för erfarenheter av att fiska i liknande sjöar på vintern från isen, tidig vår innan lek och efter lek och tidig/sen höst. Det finns inga klockrena "lek"-vikar i sjön vad jag kan se och det är väldigt få personer som fiskar i sjön eller som överhuvudtaget är intresserade av att fiska gädda.

Jag länkar en djupkarta på sjön så ni kan få en överblick om vad det handlar om.

Som ni ser, mycket öar med närliggande djup runtomkring, enkelt förklarat är det 2 större ytor med djup runt 5-10 meter och djuphålor samt en större yta med djup som är 10-15 meter och upp till 30m+. Det finns vikar med mycket sten som inte är speciellt djupa utan speciellt mycket vass. Det finns gott om siklöja, abborre, endel mört och brax i sjön.

Jag har "bonntrollat" många heldagar i sjön och blankat vissa dagar och några dagar fått 2-3 gäddor. Snittvikt på dom jag fått pelagiskt har varit iaf 3 kg+ inget mindre ute på frivattnet. Jag har även flötestrollat och tagit några gäddor i 4kgs-klassen. Detta över på 5-10 meters djup i närheten av öarna i södra delarna av sjön med mycket varierande bottenstruktur.

Längre än så har jag inte kommit, jag är övertygad om att det finns mycket stor fisk i sjön och att om jag bara lär mig hur och var så kommer det att kliva på sådana. Det fanns en annan tråd om sjön på forumet och man rekommenderade trolling för att leta upp var gäddorna står men årstiderna ändrar ju förutsättningarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av FilleV Visa inlägg
          Okok, ja, har planerat att ändra min taktik lite för i år, ska nog testa trolla pelagiskt på sommaren och närliggande områden med löjliknande wobblers och skedar.

Men om jag ska va ärlig så är sommaren inte min favorittid när det gäller att fiska gädda, jag är mycket intresserad av vad folk har för erfarenheter av att fiska i liknande sjöar på vintern från isen, tidig vår innan lek och efter lek och tidig/sen höst. Det finns inga klockrena "lek"-vikar i sjön vad jag kan se och det är väldigt få personer som fiskar i sjön eller som överhuvudtaget är intresserade av att fiska gädda.

Jag länkar en djupkarta på sjön så ni kan få en överblick om vad det handlar om.

Som ni ser, mycket öar med närliggande djup runtomkring, enkelt förklarat är det 2 större ytor med djup runt 5-10 meter och djuphålor samt en större yta med djup som är 10-15 meter och upp till 30m+. Det finns vikar med mycket sten som inte är speciellt djupa utan speciellt mycket vass. Det finns gott om siklöja, abborre, endel mört och brax i sjön.

Jag har "bonntrollat" många heldagar i sjön och blankat vissa dagar och några dagar fått 2-3 gäddor. Snittvikt på dom jag fått pelagiskt har varit iaf 3 kg+ inget mindre ute på frivattnet. Jag har även flötestrollat och tagit några gäddor i 4kgs-klassen. Detta över på 5-10 meters djup i närheten av öarna i södra delarna av sjön med mycket varierande bottenstruktur.

Längre än så har jag inte kommit, jag är övertygad om att det finns mycket stor fisk i sjön och att om jag bara lär mig hur och var så kommer det att kliva på sådana. Det fanns en annan tråd om sjön på forumet och man rekommenderade trolling för att leta upp var gäddorna står men årstiderna ändrar ju förutsättningarna.
          Vi fiskar i en motsvarande sjö. Klarvatten, djup ner till ca 30m, Sikätande pelagisk gädda. Vi haft bästa fisk på trolling med stora gummibeten såsom bulldawgs och Alien Eels under tidig höst. När vattnet blev kallare runt 8grader hade vi bättre fiske med stora rullande wobblers t ex Savagear butch i största storleken. De färger som funkat bäst för oss är Golden Ambulande (Orange, Gul, Svart), Abborre, SvartSilver.

Kommentera

Ursprungligen postat av FilleV Visa inlägg

Vi fiskar i en liknande sjö med samma förhållanden. Tidig höst har trolling med Stora gummibeten varit helt överlägset. Senhöst har vi skiftat till stora wobblers med rullande gång t ex Savagear Butch i största storleken. Vi trollar mellan 3-10m djup runt 1.5knop.
            Senast ändrad av shank; 2012-02-28, 10:50.

Kommentera

Jag har fiskat i en liknande sjö där gäddorna är präglade på Siklöja. Jag fiskar 2m under ytan över 25-45m med levande mört/regnbåge på 6hg runt 40cm. Jag har väldigt sällan fått något under 6kg. Skulle rekomendera dig, trots att de är präglade på siklöja, att köra pelagiskt(Höst) och fiska nära ytan, 2m under funkade bäst i min sjö, och med stora beten som syns och sorterar bort småfisk.

(Bör tilläggas att gubbarna som fiskar i sjön sa att det var lönlöst med större beten än 20cm, men får man tre gäddor runt sju kilo per pass i snitt så kan det inte vara fel..)

Kommentera

Shank, ok det låter som att jag kan få användning för mina gummibeten som min rygg knappt orkar dänga längre (sorgligt 25 år gammal)

Mattias, nej onekligen så tror jag du listat ut sjön bättre än dom?

Det låter som något jag kommer göra, trolla med wobblers/stor betesfisk tätt under ytan.

Det ni skriver gäller ju hösten, vad tror ni om vår/sommar/vinter?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 096 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art