Fundering runt betesfisk och siktdjup. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fundering runt betesfisk och siktdjup.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fundering runt betesfisk och siktdjup.

Hejsan allesammans! På senare tid har ismete efter gädda blivit mer och mer intressant för mig och någonting som jag nästan alltid funderar på är hur långt från botten man ska ha betet.
    Just nu kör jag alltid så att jag släpper ner till botten och sen drar upp ca 1,2-1,5 m . Så gör jag vare sig jag fiskar på grunt eller djupt vatten.
    Varför jag gör på detta sätt är för jag tänker att gäddan jagar ju "underifrån" och en mörten måste ju synes betydligt bättre mot isen än mot botten eftersom den är ljusare. Blir som en "siluett" om ni förstår.. Det vet man ju om man t ex står i båten och kollar ner i vattnet, då ser det ju kolsvart ut. Hoppas ni förstår vad jag menar!
    Tänker jag rätt eller har jag helt fel? Kan det även funka väldigt bra att ha mörten på typ 2-3 meters djup där det är ca 5 meter? Stiger gäddan?
    Hur kör ni och vad har ni för erfarenheter av detta? Bör man ta hänsyn till om det är klart eller oklart vatten? Om det är morgon, kväll? mkt eller lite snö på isen?
    Jaa diskussionen är igång så komigen å kommentera
    Får vi inge fisk så fiskar vi mer!

...............___@@@__
    ......_____//____?____\______
    ----o------C & R-POLICE----@)
    -----`--(@)=====+====(@)-

mikey_881115@hotmail.com

Jag föredrar själv att fiska lite för högt än för lågt. Runt två-tre meter över botten om du har fem meters djup, men ibland är det effektivast att ha betet precis vid hålet. Bara ett par decimeter ner.

Kommentera

instämmer med Totte...fiskar själv väldigt ofta bara metern under isen...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Okej intressant! Men då måste jag fråga, fiskar ni där det är klart i vattnet eller är det väldigt mörkt? Och även om det är mycket snö på isen?
        Och du byggarn, gör du det också även om det är typ 3-5 m djup?
        Får vi inge fisk så fiskar vi mer!

...............___@@@__
        ......_____//____?____\______
        ----o------C & R-POLICE----@)
        -----`--(@)=====+====(@)-

mikey_881115@hotmail.com

Kommentera

Vi fiskar oftast 1-3 meter under isen, oavsett djupet.
          Fiskar på flera olika sjöar med olika färgat vatten men det verkar inte spela så stor roll.
          Det är iofs sällan vi får många fiskar men däremot brukar de vara lite större.
          Mvh Micke

Kommentera

Jag har fått några stycken gäddor i vinter på djupt vatten, från 6-9 meter. Där har jag haft betesfisken precis under isen.
            Jag tror det är väldigt effektivt. Gäddan är nyfiken som få andra fiskar och ett hål i isen ger väldigt mycket ljus på en punkt, är det då en betesfisk som simmar runt i ljuset och kanske har några blanka skedar på tacklet så lockar det förmodligen gäddor ända nere från botten.

Sedan är ett tips att börja en halvmeter under isen där det är flera meter djupt, och efter en halvtimme sänker man en eller två meter. Så ger man det en halvtimme och har ingen fisk tagit mörten så sänker man ytterligare en meter eller två.

Detta har gett mig några gäddor också. Sist släppte jag mörten två meter från att den simmat strax under isen och en gädda plockade mörten medan jag la ner spöet på hållaren. Där var det närmare 10 meter.

Kommentera

Testa dig fram, om du exempelvis kör med 4 spön, testa två spön precis under hålet, något spö lite längre ner, och något spö ännu djupare. På så sätt märker du vad som funkar bäst för stunden och kan därefter placera alla spön på det djup som känns rätt.

Det kan skilja väldigt mycket från vatten till vatten, beroende på siktdjup, vad gäddans huvudföda i vattnet är osv..

När jag fiskar i klara miljöer, exempelvis i klara spricksjöar där gäddan i regel lever och jagar pelagiskt så brukar ja sätta mina spön 1-3 meter under iskanten. Även om fisken står djupare i många fall så syns betet bra mot iskanten och ljuset, på så sätt så är det bara i regel att vänta in huggperioderna, då gäddan stiger för att ta betet.

I lite mer grumligare sjöar kan det ibland vara lite annorlunda, det kan behövas att man mer eller mindre "måste" pricka gäddan på det djup som den befinner sig på för tilfället, då den inte ser lika bra uppåt. Men det behöver inte betyda att man måste ner med spöna, fisken kan likväl befinna sig någon meter ner under iskanten, eller 4 meter ner.

Kommentera

Här hemma i mälaren har jag som tumregel att köra 3-4 meter över botten. Däremot så har jag märkt att i de sjöar som är lite grumligare så funkar det bättre att fiska med blyet i hålet och fisken ett par decimeter ner. Så att den blir upplyst.

Jag kan tycka att det är lite svårt att "hitta djupet för dagen" då jag tycker att det hugger lite var stans som oftast. Därför kör JAG oftast med bottenkontakt sånär som på ett par 3-4 meter =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 209 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art