Nät på kroken! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nät på kroken!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

He he, den här outlaw-verksamheten börjar likna lite Veganernas kamp mot djur i bur!

Fastnade själv i en Ålryssja i söndags. Det satt en oskyding löja i den, som med varsam hand återutsattes
    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Jag ser inget större fel med nätfiske om man bedriver detta för eget bruk. Man lägger inte i ett nät och vitjar det efter en vecka... det är illa ... men att lägga nät och vitja det dan efter tycker jag är helt ok.

Kommentera

Zil: jag förstår faktiskt inte poängen med nätfiske. Förr fanns ett husbehovsfiske, som inte finns idag. Vad finns det mer för anledningar? Jämför med jakt-regler - hur skulle det se ut om de avskaffades?

Kommentera

Ursprungligen postat av timo
          Zil: jag förstår faktiskt inte poängen med nätfiske. Förr fanns ett husbehovsfiske
          Så sant Timo!
          Om det nu var 1920-talet, då det sociala skyddsnätet var tunt ,vore husbehovsfisket i sin ordning, men detta fenomen borde inte finnas nu på 2k-talet.
          Annars vill jag ha en massa inbetald skatt tillbaka.
          Husbehovsfiske borde inte existera i dagens samhälle.
          Senast ändrad av Zeke; 2005-07-10, 18:16.
          [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

Är det så mycket bättre att köpa fisk från yrkesfiskarna då? Att lägga ett par nät för att få ihop lite färsk fisk borde fortfarande vara okej aven på 2000-talet tycker jag. Om man har fiskevatten dvs.

Kommentera

Kan uppriktigt säga att jag inte är så glad i nät jag heller, men att folk fiskar med nät för att få sig fisk på middagsbordet gör mig inget, så länge de är märkta och vittjas regelbundet.
              Tjuvfiske och ovittjade nät som ligger och fortsätter fånga fisk är fullkomligt oansvarligt.

Men vi får nog också tänka på vad vi säger och gör.
              Risken är annars att vi blir som de fundamentalistiska Militanta veganerna som jag ser som regelrätta terrorister när de släpper ut minkar utan att tänka på konsekvenserna.
              Trots allt har nog många en Egoistisk syn på det här med fisket, både vi sportfiskare och husbehov/Nätfiskarna.
              Kanske i synnerhet vi sportfiskare. :-)
              Jaha! då nappar det igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av FredrikB
                Kan uppriktigt säga att jag inte är så glad i nät jag heller, men att folk fiskar med nät för att få sig fisk på middagsbordet gör mig inget, så länge de är märkta och vittjas regelbundet.
                Tjuvfiske och ovittjade nät som ligger och fortsätter fånga fisk är fullkomligt oansvarligt.

Men vi får nog också tänka på vad vi säger och gör.
                Risken är annars att vi blir som de fundamentalistiska Militanta veganerna som jag ser som regelrätta terrorister när de släpper ut minkar utan att tänka på konsekvenserna.
                Trots allt har nog många en Egoistisk syn på det här med fisket, både vi sportfiskare och husbehov/Nätfiskarna.
                Kanske i synnerhet vi sportfiskare. :-)
                fredrikb har rätt bort med alla nät! annars tar fisken slut! men tänk på att inte lämna nätet där det kan fastna i minkar.
                Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Ursprungligen postat av Klabbo
                  Är det så mycket bättre att köpa fisk från yrkesfiskarna då? Att lägga ett par nät för att få ihop lite färsk fisk borde fortfarande vara okej aven på 2000-talet tycker jag. Om man har fiskevatten dvs.
                  Då kan man alltså skjuta sig en älg eller vad som helst på eget bevåg bara för att få lite färskt kött. Eller, det går inte att jämför med jakt på det viset heller direkt. Nät är ännu värre, i mina ögon åtminstonde, därför du har ingen kontroll på vilken art du tar upp. Tänk om alla sommarstugegäster som figurerar vid "mitt" hemmavatten la nät: det fastnar ett stim gös, några gäddor, tio braxnar, x antal abborrar och så vidare. Det håller inte.

Jag tänker också på laxfisket i Sverige idag, och även andra "ädelfiskar". Det är ett nästan helt och hållet konstgjort fiske, just på grund av nät och en himla massa andra saker.. Men vi kan fortfarande fiska efter arter som inte drabbats lika hårt, och som känns som ett mer äkta fiske - i min värld. Visst jag skulle inte tacka nej till att fånga en utplanterad 15-kiloslax i någon utbyggd älv. Men jag lockas mer av att fiska på orörda bestånd, som jag inte vill ska utsättas för någon utgallring med hjälp av totalt meningslöst "husbehovsfiske".

Kommentera

Fiskeaktivist

Nätfisket är en kvarlämning av gamla föråldrade tankegångar som tyvärr inte går att kombineras med samtida omständigheter. Många nätfiskare känner stor glädje över att få hela abborrstimmet och stoltsera med 150 abborrar och lika många braxnar på bryggan. Det är en primitiv jägarinstinkt.
                    Sen att det inte orkar/vill ta hand om allt eller för den skull ens äter brax. Det är samtida lättja.
                    Kombinationen av fångstglädjen och lättjan ger dagens rovfiske med nät bara för skoj skull. Borde vara tvång på att äta all fisk som man fångar och inte kan återutsätta; både för nätfiskare och sportfiskare.

Kommentera

Bra upp med näten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 132 visningar
                      1 gilla