Abborrfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrfiske!

Hallå!

Självklart att jag vill ha kvar isen ett bra tag till men när isen har släppt har jag tänkt att fiska lite mer abborre än tidigare, men vad ska man börja med? jag sticker ut precis efter isen är borta.
    ska man köra med en gammal vanlig spinnare i lagom hastighet eller ska man börja med att bottenmeta med löja?
    kom med förslag och tyck till!

//DinDitt
    Senast ändrad av DinDitt; 2012-02-05, 13:38.

Efter erfarenhet svarar jag: Spinnare = flest borrar Jigg = störst borrar
    Helorange Vidrax-spinnare med svarta "tiger ränder" är klart den bästa spinnare jag jagat borre med - Ger bokstavligt talat ALLTID fisk
    Senast ändrad av Sjodden; 2012-02-05, 17:03.

Kommentera

Så tidigt på säsongen så jagar inte aborren lika aktivt, så spinnaren går i min värld helt bort. Jigg som långsamt fiskas utmed botten brukar funka alternativt bottenmete med löja. Vi har även kört lite driftfiske med löja/mört glidit sakta utmed branter och grund och fått bra med aborre. Spinnare är jättebra när vattentempen har stigit men Jigg är enligt mig helt överlägset. För att få riktigt roligt fiske kan köra med lite olika poppers sommartid. Gärna där du ser att aborten jagar alt det är mycket betesfisk i vattnet.

Kommentera

Dropshot ska väl funka bra när det fortfarande är kallt i vattnet vet jag

Kommentera

Jag har fått alla mina abborrar över halv kilot på fluga :P

Kommentera

På tok för kallt för spinnare direkt efter issläppet, som sagt. Kör bottenbete med löja/mört etc vid djupbranter/grynnor nära lekplatser. Släpp däremot tillbaka alla stora abborrar du får; du vill väl att de ska få leka och föröka sig?

Kommentera

Självklart man kör C&R!

Kommentera

Ursprungligen postat av DinDitt Visa inlägg
                Hallå!

Självklart att jag vill ha kvar isen ett bra tag till men när isen har släppt har jag tänkt att fiska lite mer abborre än tidigare, men vad ska man börja med? jag sticker ut precis efter isen är borta.
                ska man köra med en gammal vanlig spinnare i lagom hastighet eller ska man börja med att bottenmeta med löja?
                kom med förslag och tyck till!

//DinDitt
                Håller med tidigare talare om att mete med löja är jäkligt bra. Vi brukar leta upp löjstimmen i slutet på augusti/början på september när den leker och fiska i eller i anslutning till stimmen. Detta mete är väldigt effektivt efter abborre men en och annan bonusgädda och gös visar sig ibland också. Vårt fiske har nästan alltid varit bäst tidiga mornar när det precis börjar bli liv i vattnet. Löjstimmen där vi fiskar är enorma, åker man över med båten säger lodet att det är 3 meter djupt och inte 15 som det egentligen är. Eftersom det är relativt jämndjupt där vi fiskar (mellan 12 och 15 meter) testar man sig fram till man kommer i kontakt med borrarna.

Här är några borrar tagna på löjmete:

På våren när löjstimmen är svårare att hitta brukar vi fiska i närheten av strömmingsstimmen istället. Min erfarenhet är dock att löja är ett bättre levande bete än vad strömmingen är. Borren på bilden nedan är tagen på jigg på en grynna precis bredvid ett strömmingsstim.

TMF - www.teammegafisk.se

Kommentera

Min favorit är helt klart jigg, blir ju borrar på 500gr+ varje gång man är ute med ett par billiga jiggar från ÖB!
                  -----------PB's!-----------
                  Gädda 8,7 kg
                  Harr 0,5 kg
                  Abborre 0,8 kg
                  Torsk 2,4 kg
                  Havsöring 3,5 kg
                  Näbbgädda
                  Strömming
                  Mört
                  Skrabb

Kommentera

Foton