Ålfiskeplatser kävlingeån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålfiskeplatser kävlingeån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ålfiskeplatser kävlingeån

Har en liten fråga, tänkte höra om det finns någon skåning som har lust att tipsa om lite hotspots för ål i kävlingeån?
    Har varit ute ett par kvällar men bara fått <0.6 tappade iofs en igår på åminstonde 1 kg klippte linan precis ovanför kroken..
    Men som sagt några bra platser/stäckor längs kävlingeån?

tacksam för övriga tips kring ålfiske pga att det är ett rätt nytt fiske för mig!
    ute efter de stora..

en del av fisket är att försöka klura ut så mycket som möjligt på eget sätt... då känns resultatet av en satsning roligare tycker jag ! inte så många som vill ge ut så mycket heller... bara ut och leta och sedan nöta tills du hittar dom stora! lycka till...

Kommentera

Du tycks ju ha hittat några egna ställen. Jobba lite på dem och ditt tackel ska du se att ditt ålfiske tar sig. Men tänk på att ålen är en hotad art.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Vill du ha stor ål ska du söka dig mycket längre upp i systemet.... Fiska inte nylontafs heller:P Använd nån form av kevlar så kommer du inte uppleva tafsbrott igen

Kommentera

Hade jag redan kunnat såpass mycket om ålfiske så skulle jag inte bett om tips här.
          hade varit väldigt uppskattat om någon kunde tipsa lite om vilket väderförhållande det ska vara, platser dvs lite förklaringar hur bra platser ser ut, beten osv..
          ute efter de stora..

Kommentera

Testa en levande löja på glidande bottenmete där det är som mest bråte. Fiska med ett kraftigt spö så du kan pressa upp ålen till ytan när det väl gäller. Åsk och regnväder har jag hört är ett bra ålväder.
            Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Inte många som verkar vilja dela med sig av sina kunskaper
              ute efter de stora..

Kommentera

hemligheter

Man tror ofta att de som vet något inte vill dela med sig av sina knep, ställen och metoder. Jag skulle vilja påstå att det är ofta fel. Visst, vissa är hemlighetsfulla, men jag tror att det lika ofta beror på att folk inte tycker att det dom vet är så värdefullt att det är värt att vidarebefordras. Själv fiskar jag sällan ål i Kävlingeån, men jag är 100 % säker på att jag skulle få ål om jag testade en dag/kväll vart jag än fiskar i Kävlingeån. Men jag tycker inte att mina tips är så märkvärdiga att de är värda att skrivas. Men jag petar ned dom här..

Jag har för mig att det togs en ål på 2,6 kg i mynningen för ett antal år sedan (enligt uppgift i Skånska dagbladet), men min uppfattning är att det är sällsynt med ål över kilot i ån. Det verkar finnas ål lite överallt. Gör dig besväret att fiska på andra ställen än de mest fiskade. Gå några hundra meter från parkeringsplatserna så kommer du till mer ofiskade områden. Bottenmeta med glidande tackel och mask som bete. Har du problem med småfisk (som äter masken) så använd en halv löja. Använd ståltafs t ex Drennan 7strand, dels kan inte ålen bita av den och kör man med småfisk så kan man drabbas av både gös och gädda, och gäddorna i Kävlinge vill man inte riskera att sumpa, man vet ju aldrig...

Vill du få lite ålsjälvförtroende skulle jag satsat på Malmö kanal, där ålarna verkar nappa mycket bra dagtid också. Jag tror inte att vi spöfiskare kan påverka ålbeståndet nämnvärt, hur mycket vi än ligger i. Den ål vi inte fångar hamnar förr eller senare i något nät. Problemet med ålbeståndet är väl snarare att det kommer hit färre ålar än förut. Och sådana mängder tar inte vi spöfiskare. Däremot är det inte fel att dra sitt strå till stacken, men jag tycker inte man behöver vara rädd för att fiska efter dom.

Kan du inte berätta här hur det går på fisketurerna, det är alltid kul att veta om tipsen funkar...även om det inte var mycket till tips

/Lycka till
                Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

tackar..

Tycker att jag fick ut en hel del vettigt, det har väl gått sisådär de senaste dagarna. har varit runt och testat lite olika ställen nu längs kävlingeån med skapligt resultat. Var förövrigt i lomma igår natt och provade med östra dammen men det blev ett klent resultat, en mindre ål och två tappade.
                  Har sett över mina tackel och ersatt nylon spetsen mot 0.25 fireline vilket torde klara de flesta ålar.
                  Har kört lite blandade beten men det jag upplevt har fungerat bäst är en två hyffsade daggmaskar och en liten mörtkotlett

Tackar för de tips jag fått! MvH David
                  ute efter de stora..

Kommentera

Mitt tips får då bli att inte fiska med feederspö om du är ute efter ål, been there, done that..
                    Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 290 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art