nån här som brukar fiska? va ni tjaffsar snacka om någe bra istället
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jäkla skarvar
Collapse
X
-
Ganska intressant det här med skarven. Naturen gör ju sällan något av en slump... Vad har då skarven för plats i det stora hela... Vi ser ju utvecklingen för vårt fiske på några års sikt. Förmodligen så ser naturens perspektiv helt annorlunda ut, kanske tusentals år i stöten. En skarvkoloni kan ju ödelägga en hel ö med sin spillning tex, kan det vara så att när ön är "död" så börjar ekosystemet om igen, med en sas positviv start. Ungefär som att det är väldigt nyttigt med bränder i naturen emellanåt. Vissa arter av örter, skalbaggar mm kan ju bara frodas i en eldhärjad miljö... Dvs det krävs att marken brinner för att de ska kunna föröka sig. Forskare har ju julafton just nu efter branden i Tyresöreservatet. Ja, inte vet jag men någon nytta måste det ju finnas... Sen verkar det ju faktiskt vara så att skarven tar just den storlek av fisk (predator på ca 30-40 cm) som äter spigg. När deras fiender försvinner så exploderar spiggen som i sin tur äter abborr- och gäddrom. Vilket i sin tur betyder att inga yngel av dessa reproduceras. Ganska klurigt problem... Tror i alla fall att det stora problemet är vi människor, bottendöd, överfiskning mm. lätt att hitta syndbockar när fisken tryter."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Originally posted by Sturgeon
Glöm inte sälen.
Om nuen skarv äter 250 g per dag så blir det per år nästan 100 kg, och några större kolonier med skarv kan bestå av 500-1000 individer, vilket ger 100 ton fisk om året. Vill påstå att det är en ansenlig mängd fisk.
Kanske bara en regnig sommar gjort fisket sämre för dem.
Men att skylla all fiskbrist på skarven tror jag inte ett ögonblick på. Den är mer en del i ett större och tyvärr snedvridet system.
Kommentera
-
Henrik , jag fattar inte riktigt ditt resonemang.
du inleder ju tråden på följande sätt:
ärligt, man borde ut och skjuta varenda skarv innan abborrfisket är totaldött i skärgården, jag fattar inte hur man kan vara så urbota korkad att man fridlyser en sån art. fast det är väl som med mycket annat. folk får upp ögonen när det är försent *ojdå
för att sedan lite längre ner skriva:
allt spelar givetvis in, skarven är orsaken till spiggens framfart. jag har inget emot skarven, den rör inte mitt fiske. som tur är
Som jag fattar det så är du varken för eller emot?
Jag kan trösta dig med att jag känner på samma sätt.
skarven har säkert sin berättigade plats i ekosystemet men får kanske ensam bära "hundhuvudet" när det börjar gå snett.Buster L och jag är polare!
Kommentera
-
Originally posted by ice-hacker
Henrik , jag fattar inte riktigt ditt resonemang.
du inleder ju tråden på följande sätt:
ärligt, man borde ut och skjuta varenda skarv innan abborrfisket är totaldött i skärgården, jag fattar inte hur man kan vara så urbota korkad att man fridlyser en sån art. fast det är väl som med mycket annat. folk får upp ögonen när det är försent *ojdå
för att sedan lite längre ner skriva:
allt spelar givetvis in, skarven är orsaken till spiggens framfart. jag har inget emot skarven, den rör inte mitt fiske. som tur är
Som jag fattar det så är du varken för eller emot?
Jag kan trösta dig med att jag känner på samma sätt.
skarven har säkert sin berättigade plats i ekosystemet men får kanske ensam bära "hundhuvudet" när det börjar gå snett.my precious....
Kommentera
-
Noja, noja. Vad jag kan se och räkna ut. Är att det var is över hela Sverige för tiotusen år sen. Alltså är det heller inte konstigt att det inte alltid är Status Q. Vissa år kokar det av gösyngel. Andra år är det gäddyngel. Eller andra arter som får ett överskott. Ibland dör det massor av skrakar. Eller så tacklar det av ett gäng sälar. Vissa år är det syrebrist i vissa sjöar. Med fiskdöd som följd. Och då växer dom överlevande till bjässar när konkurensen uteblir. Vissa år blir det ingen is på havet. Andra år är det dålig is på sjöarna. Rävarna fick skabb och dog nästan ut. Nu är dom på gång igen. Älgarna fick nåt konstigt virus och dog. Nu är dom pigga och glada igen. Vargen blir jagad av människor och är nästan utrotade. Havsörnen var nästan utdöende på grund av gifter. Nu är den botad och hjälpt tillbaks. Vissa år fanns det massor med gråsparvar och grönfinkar. Nu är dessa väldigt lite till antalet. Skrattmåsarna var under en period väldigt några. Idag är dom på gång igen. Kontentan av det hela är att det är omöjligt att säga hur morgondagen ser ut. Precis som när man tror att man ska hiva och dra fisk på varje fisketur. MVH Gunnar J.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
-
Tjena! Kan nån som är vass på ekolod beskriva lite i detalj vad man ser på denna ekolodsbild?
...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-04, 20:12 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 958 visningar
1 gilla