Fiske på Åland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske på Åland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

kan bara mina "hemmavatten" vilka är belägna kring nord-nordvästra åland, geta med omnejd. men jag brukar säga att fisket på åland är mycket "logiskt". där det bör stå gädda brukar det också faktiskt stå gädda. läser man på lite om vind och väderförutsättningar så har man mycket vunnet. då jag själv spenderar så pass mycket tid där så "slarvar" jag oftast med detta och bara ger mig ut och fiskar när andan faller på (vilket är så ofta som möjligt). detta renderar i att ibland så blankar jag men oftast så blir det några gäddor. har varit med om ett flertal gånger när det "tokhugger" och man har landat ett 30-40 gäddor (med tre man i båten). jag vill dock påminna om ordentliga mothugg, då det ganska strömmande vattnet ger mycket pigga gäddor som gärna sliter sig. har ofta haft dansande 3-4 kg´s gäddor som uppför sig som en öring, som både gör flera rusningar och som bryter ytan både en och två gånger under drillning. är man van vid insjögäddor, så är detta ett helt annat fiske. det bästa fisket har jag haft när jag låtit båten driva med vinden, och på så sätt fiskat av större områden. en variant som varit framgångsrik är att "år-trolla" en shadjigg efter båten, bra när man ska transportera sig till nästa fiskeplats. ledad Hi-Lo i naturliga färger, zalt, judas och lite större skeddrag (mörtblänke, utö mm) är drag som fungerat mycket bra. jerkfisket har varit mycket effektivt också.
    välj en så spartansk och billig stuga som möjligt, då det oftast blir ganska få timmar i stugan. köp basmaten i sverige (dyrt på åland), tanka bilen i sveriga (dyrt på åland).
    så där ja! lite info och hjälp kanske det blev...
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Originally posted by andy-l
      tack för tipset! var inne på berras häromdan och fyllde på lådan lite, fick tipset att prova lite djupare, vid 5-6 meter. köpte lite stora jiggar och en zalt papegoja, får hoppas att dom går hem på åland! bara några dagar kvar, sen bär det av, ska bli RIKTIGT kul!

hur gick ålandsfisket?
      achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

vi åker imorgon (torsdag) kväll, tillbaks på söndag, skriver in ett inlägg när jag kommer hem och berättar hur det gick! =)

Kommentera

vi åker imorgon (torsdag) kväll, tillbaks på söndag, skriver in ett inlägg när jag kommer hem och berättar hur det gick! =)
          gå in på www.mapafishingteam.com
          kanske också slå en signal till mats eller patrik, dom brukar vara generösa med råd och tips. vill också passa på att rekomendera en bokning hos dom pojkarna, dom KAN ålandsfisket utan och innantill.
          skitfiske på er!
          Senast ändrad av ALQ; 2004-08-25, 12:32.
          achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

jag skickade faktist iväg ett mail till dom häromdan, fick lite tips som borde ge mig lite fördel, dom verkar väldigt kunniga och trevliga

Det blir nog en bokning hos dom nästa gång vi åker, kanske lite i hemlighet, så jag kan åka ut och möta dom på sjön utan att polarna vet, det borde garantera min vinst hahah

Kommentera

gymnastik i båt

jag skickade faktist iväg ett mail till dom häromdan, fick lite tips som borde ge mig lite fördel, dom verkar väldigt kunniga och trevliga

Det blir nog en bokning hos dom nästa gång vi åker, kanske lite i hemlighet, så jag kan åka ut och möta dom på sjön utan att polarna vet, det borde garantera min vinst hahah

vinst kan vara av yttersta vikt när man fiskar med kompisar, men att blanka kan också vara en vinst. för ett par år sedan så satt jag och polarna, lite smålulliga, i bastun efter en dags helblankt fiskande. varpå "någon" får den briljanta idén att den som får första fisken får, som kompensation, doppa pungen i vattnet, från båten. betänk att detta var i mars/april, sålunda hyfsat svalt i vattnet. jag har aldrig varit så glad över att inte få första fisken.
              achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Re: gymnastik i båt

Originally posted by ALQ
                vinst kan vara av yttersta vikt när man fiskar med kompisar, men att blanka kan också vara en vinst. för ett par år sedan så satt jag och polarna, lite smålulliga, i bastun efter en dags helblankt fiskande. varpå "någon" får den briljanta idén att den som får första fisken får, som kompensation, doppa pungen i vattnet, från båten. betänk att detta var i mars/april, sålunda hyfsat svalt i vattnet. jag har aldrig varit så glad över att inte få första fisken.

Törs fasen ansluta till det gänget!
                Vet man i så fall inte vad man riskerar att få doppa var eller hur, om man får eller inte får en fisk!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

andy papegojjen eller "ppg" kommmer funka bra tror jag iaf. brukar trolla me den gå de går bra
                  //Me

Kommentera

Re: Re: gymnastik i båt

Originally posted by BeBest

Törs fasen ansluta till det gänget!
                    Vet man i så fall inte vad man riskerar att få doppa var eller hur, om man får eller inte får en fisk!

friskt vågat, hälften vunnet!
                    detta var som sagt några år sedan, och helt frivilligt (vi har aldrig hört talas om kompistryck). vi har blivit mycket mognare, tex. skulle vi aldrig hitta på något så barnsligt nu för tiden, utan nu är det den honungsinsmorda pungen i en myrstack som gäller.
                    achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

kom igen nu Bebest!
                      haaallååååå, ho ho...
                      vart tog du vägen?
                      varför svarar du inte på mina mail nuför tiden?

hallååååå!!!

;-)
                      achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse