kan bara mina "hemmavatten" vilka är belägna kring nord-nordvästra åland, geta med omnejd. men jag brukar säga att fisket på åland är mycket "logiskt". där det bör stå gädda brukar det också faktiskt stå gädda. läser man på lite om vind och väderförutsättningar så har man mycket vunnet. då jag själv spenderar så pass mycket tid där så "slarvar" jag oftast med detta och bara ger mig ut och fiskar när andan faller på (vilket är så ofta som möjligt). detta renderar i att ibland så blankar jag men oftast så blir det några gäddor. har varit med om ett flertal gånger när det "tokhugger" och man har landat ett 30-40 gäddor (med tre man i båten). jag vill dock påminna om ordentliga mothugg, då det ganska strömmande vattnet ger mycket pigga gäddor som gärna sliter sig. har ofta haft dansande 3-4 kg´s gäddor som uppför sig som en öring, som både gör flera rusningar och som bryter ytan både en och två gånger under drillning. är man van vid insjögäddor, så är detta ett helt annat fiske. det bästa fisket har jag haft när jag låtit båten driva med vinden, och på så sätt fiskat av större områden. en variant som varit framgångsrik är att "år-trolla" en shadjigg efter båten, bra när man ska transportera sig till nästa fiskeplats. ledad Hi-Lo i naturliga färger, zalt, judas och lite större skeddrag (mörtblänke, utö mm) är drag som fungerat mycket bra. jerkfisket har varit mycket effektivt också.
välj en så spartansk och billig stuga som möjligt, då det oftast blir ganska få timmar i stugan. köp basmaten i sverige (dyrt på åland), tanka bilen i sveriga (dyrt på åland).
så där ja! lite info och hjälp kanske det blev...
välj en så spartansk och billig stuga som möjligt, då det oftast blir ganska få timmar i stugan. köp basmaten i sverige (dyrt på åland), tanka bilen i sveriga (dyrt på åland).
så där ja! lite info och hjälp kanske det blev...
Kommentera