Varning!! Ekolod utlöser butiks larm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varning!! Ekolod utlöser butiks larm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Zeke
    Efter att ha köpt ett några Jerkos av Dinsdale för några år sedan gick jag till Clas Ohlsson i Gallerian uti Fjollträsk och larmet utlöstes när jag gick förbi kassornas larmbågar.
    Skumt och ganska pinsamt på min ära, men *allt* är som vanligt Dinsdales fel!
    Japp..Och det är jag stolt över..

Kommentera

Larm är som någon skrev till för att få bort svinnet. Visst kanske det kan kännas pinsamt men jag tjänar på det i längden. Inför kameror på alla ofentliga plattser i stan. Endast den som har något att dölja blir orolig av detta. Kriminaliteten måste stoppas...
      Myndigheterna el. Dylikt får gärna filma mig när som hellst på ofentliga plattser.

Kan man få minskad brottslighet genom det så är det befogat, på bekostnad av intigritetskränkning, avlysning av mobiltelefoner och mail etc.

Mr: Trött på brottslighet och integritets tjaffs...

Kommentera

jag har läst en kurs för att bli tillsynsman... där kommer jag ihåg att ja fick lära mig att en tillsynsman har inte befogenheter att få titta i en persons väska eller andra stängda utrymmen i ex båtar o dylikt... utan dom får vänta på polis !! har väktare och säkerhetspersonal sådana befogenheter??
        låter ytters pinsamt hur som helst

Kommentera

Varför inte bara löpa som fan när larmet går, man har ju inget att förlora eftersom man inte har tagit något. Kan ju bli rätt kul =D

Kommentera

Nej de har inte de befogenheterna.
            Dessutom är det oftast är falsk larm, kassamissar. Egentligen har de nog endast rätt att kvarhålla någon tills polis kommer om de sett denna person stjäla något. Görs detta ändå kan man anmäla dem för egenmäktigt förfaranade etc. Men de får naturligtvis fråga om de får rota och medges detta då är det ju ok.

Tyvärr behövs larm pga stölder, det håller jag med om. Men jag håller inte med om att integritet skulle vara tjafs.

Jag ger mer än gärna tillbaks om jag upplever min integritet kränkt eller ifrågasatt.

Kommentera

Min äldsta dotter är rullstolsburen. Eftersom hon är en aktiv kvinna med världen som arbetsfält så håller hon på att bli nojjig på alla tjutande mrtalldetektorer och larm överallt. Fast nu merar brukar hon passa på att fråga kontrollanterna om de vill följa med och bära det hon ska handla.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by MangeM
                Varför inte bara löpa som fan när larmet går, man har ju inget att förlora eftersom man inte har tagit något. Kan ju bli rätt kul =D
                jo jäklar det är klart man ska göra det :P hehe man ska sprina in ut in ut in ut i alla affärer med så kan man se hur alla reagerar :P

Kommentera

En annan klassiker är ju biblioteksböcker... Problemet med det hela är tydigen att man använder en speciell metallegering i larmen i bland kan den även förekomma i andra sammahang som antagligen då i nämnda ekolod. Larmfirmorna ville visst ta patent på det där legeringen läste jag någonstans så att den bara skulle få användas till butikslarm men det gick visst inte igenom...

Kommentera

Jag tycker att hela diskussionen tar en konstig vändning när folk tillåter väktare att rota i deras (begå ett brott) väskor för att stävja brottslighet. Att väktarna begår en brottslig handling genom sin visitation anser jag vara betydligt värre brottslighet än huruvida nån snor tex saker för ett par hundra saker. För det första signalerar dom att det är helt ok att bryta lagen om man tycker att man har rätt till det och för det andra så är dom anställda för att upprätthålla sk "lag och ordning"...

Quivertip har du läst 1984? Om inte så läs den och begrunda noga vad som står i boken och hur världen ser ut. Man hinner knappt ropa fan innan han står i farstun. Vem ska kontrollera myndigheterna? Dom själva? Som det är idag. Polis utreder polis... föreligger det ju knappast en jävsituation.

Kommentera

Ursprungligen postat av esobus
                      Nej de har inte de befogenheterna.
                      Dessutom är det oftast är falsk larm, kassamissar. Egentligen har de nog endast rätt att kvarhålla någon tills polis kommer om de sett denna person stjäla något. Görs detta ändå kan man anmäla dem för egenmäktigt förfaranade etc. Men de får naturligtvis fråga om de får rota och medges detta då är det ju ok.

Tyvärr behövs larm pga stölder, det håller jag med om. Men jag håller inte med om att integritet skulle vara tjafs.

Jag ger mer än gärna tillbaks om jag upplever min integritet kränkt eller ifrågasatt.
                      Helt riktigt. De får inte rota i väskan utan ditt medgivande... de får inte hålla dig kvar om de inte tagit dig på bar gärning dvs sett dig begå brottet. I det här fallet måste de se dig stoppa varan på dig och observera dig hela tiden så att de ser att du inte tar upp varan igen och dessutom går ut genom kassan utan att betala varan. Allt annat är inte på bar gärning och därmed kan de inte hålla dig kvar på platsen.

På det hela taget har väktare små befogenheter. Vakter som jobbar på krog arbetar under samma befogenheter men där så utmynnar problem oftast i våldshandlingar som direkt leder till bar gärning och omhändertagande, och desutom jobbar de enligt en lag som heter LOB (Lagen om Omhändertagande av Berusade personer) där man kan omhänderta personer som inte kan ta hand om sig själva längre.

Hittade den här sidan.

Där står följande:
                      Ursprungligen postat av hemsida
                      6. Får om bevakningsbolaget så bestämmer, utrustas med batong. Väktaren måste dock ha genomgått batongteknikträning i väktarutbildningens självskyddsdel. RPS FS 1987:1 - FAP 5792 (Bevakningslagen 1994:12, FAP 579-2)

7. Har utöver tjänstemannaskyddet och rätten att bära batong, INGA andra rättigheter eller befogenheter än vilken annan människa i samhället.
                      Så om det ringer i larmet är det bara att gå. För envar har rätt att gripa/omhänderta kvarhålla en person som på bar gärning ertappats med att begå ett brott varpå fängelse finns med i straffskalan. Endast snatteri på belopp över 200kr är ett sådant brott dvs stöld.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 992 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art