Gäddgreppet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddgreppet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddgreppet

Jag ställer mig tveksam till att det nya heta "gäddgreppet" verkligen är skonsamt mot fisken.
    Har själv fått gädda som farit illa.
    Vad har Du för erfarenheter av Gäddgreppet?
    <*)))>< <*)))>< <*)))><
    Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Tycker överlag att det funkar bra. Har landat ett gäng gäddor mellan 4 och 9 kilo utan problem. Hade docke ett smärre missöde i våras när jag skulle landa polarens 10+ gädda i Löddeå. Kanske fäste inte "greppet" tillräckligt eller på fel ställe eller något för när jag skulle lyfta in fisken i båten så släppte taget och gäddan for i vattnet igen. Som tur var gick det att ta den i ett gälgrepp på en gång och landa den på det sättet. Fisken skadades inte heller av behandlingen. Har bara landat en gädda då det gått hål i läppen på den.
    Bend or Die!!

Kommentera

Gäddgreppet har bojkottats utav många fiskare då det har bevisats att den skadar fisken.

Kommentera

Man ska väl aldrig lyfta fisken i bara munnen? Ligamenten i ryggraden dras isär och fisken dör efter några dagar. Tunga fiskar ska hållas med stöd för buken om man inte vill plåga ihjäl firren.
        -Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
        -Han ska in, och det VET DU!

Kommentera

Originally posted by Silver Doctor
          Gäddgreppet har bojkottats utav många fiskare då det har bevisats att den skadar fisken.
          Jaså? Huruvida det skadar fisken eller inte tror jag beror till stor del på hur man använder det. Man ska givetvis inte låta fisken hänga och dingla i hela sin tyngd i greppet. Det ter sig självklart och jag tror att det är den sortens användning av gäddgreppet som kritiserats. Om man låser greppet i käken på fisken och med en hand under buken lyfter in den i båten och upp på en avkrokningsmatta tror jag inte att fisken skadas mer än av att håvas t ex.
          Bend or Die!!

Kommentera

Originally posted by Zalto
            Jaså? Huruvida det skadar fisken eller inte tror jag beror till stor del på hur man använder det. Man ska givetvis inte låta fisken hänga och dingla i hela sin tyngd i greppet. Det ter sig självklart och jag tror att det är den sortens användning av gäddgreppet som kritiserats. Om man låser greppet i käken på fisken och med en hand under buken lyfter in den i båten och upp på en avkrokningsmatta tror jag inte att fisken skadas mer än av att håvas t ex.
            Det tror jag du har rätt i, men frågan är ju om alla fattat det?
            Ser ofta bilder när fiskaren stolt poserar med fisken hängande i greppet och sin andra arm i luften... Likadant på en del filmer...
            -Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
            -Han ska in, och det VET DU!

Kommentera

Originally posted by furan
              Det tror jag du har rätt i, men frågan är ju om alla fattat det?
              Ser ofta bilder när fiskaren stolt poserar med fisken hängande i greppet och sin andra arm i luften... Likadant på en del filmer...
              Japp det borde kanske följa med en beskrivning för hur man använder den korrekt och kanske en maxvikt på fisken man tar upp med den. En snipa klara nog ett lodrätt lyft.

//K
              BJ@

Kommentera

Givetvis löper mindre gäddor inte samma risk att fara illa som gäddor med mera kroppstyngd.

Om gäddorna blir ordentligt stora är ju en rymlig knutlös håv att föredra, alternativt kana upp gäddan direkt på avkrokningsmattan vid en båtramp eller liknande...
                Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

När ni ändå är inne på detta, skadas en gädda om man lyfter den rakt upp ur vattnet med ett stadigt gälgrepp?

Kommentera

Originally posted by Skeletor
                    När ni ändå är inne på detta, skadas en gädda om man lyfter den rakt upp ur vattnet med ett stadigt gälgrepp?
                    Ja gäddan kan skadas om den är romstinn t.ex. eller om det är en stor gädda.

Finns en del trådar om detta, sök och kolla där.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art