ut trim - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ut trim

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ut trim

finns det ut trim som inte kostar1500 kr från kina eller nåt?

Nä,inte vad jag vet...Men,jag har sniktrimmat en prorocket med ut:s lättviktslinspridare+kullagergrossistens spollager.Lättade ett mellanhjul oxå.Och resultatet blev riktigt BRA unde en 5hundring :-D

Kommentera

då saknas bara att svarva ur original spolen så den blir lätt och fin he,he

Kommentera

Kan man åxå göra!Det va väl förmodligen så ut började;-)Men jag använder min rulle till gäddspinn och den är klockren!

Kommentera

kan jag få fart på min 7000cs prorocket tror du? den e original tips om hur jag går till väga vore fint har haft denna rulle i tio år snart kanske dags göra service ??

Kommentera

limmar lite från UT REEL

TRIM UNDER 100 KR:

Det allra billigaste och enklaste är att följa ABUs anvisningar för underhåll och service och använda den olja som följde med rullen. En Ambassadeur är en robust rulle som är erkänt hållbar bara man sköter den. Genom att bara hålla ordning på den gör att känslan blir bättre och allt blir mycket roligare.

Men för Dig som gärna vill ha lite bättre prestanda i Din Ambassadeur men inte har någon plats i budgeten, finns en billig variant som faktiskt fungerar. Men innan Du sätter igång måste Du ha sprängskissen på rullen till hands.

Införskaffa följande:
            En flaska Rocket Fuel Yellow Label eller ABUs Rocket Oil
            En skvätt aceton
            Ett våtslippapper 400 till 600
            Leta fram en blyertspenna, gärna mjukare blyerts
            Leta fram lite vattenavvisande fett ur gömmorna
            Leta fram sprängskissen som kom med rullen eller tanka ner en från nätet. Studera den noga och gör sen så här:

Högfartssystemet (spolaxellagren, linspridardrivningen och linspridaren)
            Tvätta ur spolaxellagren i aceton genom upprepade bad, snurra dem rena på toppen av pennan mellan baden. När de snurrar lätt lätt lätt, lägg dem på en tidning och låt dem torka ordentligt, ge dem sen en liten droppe Rocket Fuel. Ge linspridaredrivhjulet en droppe Rocket Fuel liksom evighetsskruvens ändbussningar. Tvätta ren centrifugalbromsbanan och bromsvikterna med aceton och montera sedan tillbaka alltihop.

Slirbromsen
            Tag fram sprängskissen, den kommer att vara Din säkerhet under hela skruvandet. Lossa på vevmuttern och pilla försiktigt bort spårryttaren som låser fast veven (se till att den inte flyger iväg). Tag bort stjärnhjulet, kastbromsjusteringens skruvlock och lossa på spolaxeln. Lätta sen på yttergaveln. Lyft av huvuddrevet med alla lameller och slirbrickor på plats, notera noga i vilken ordning de sitter. Tvätta huvuddrevet, slirbrickorna i stål och lamellerna i varmt vatten med mycket diskmedel och skölj sen ordentligt.

Lägg våslippappret på ett plant underlag, exvis en spegel. Planslipa sen alla slirbrickorna i stål så varje bromsyta blir jämn. Tag fram blyertspennan och "måla" varje slirbromslamell jämngrå.

Om Du inte har nåt fett hemma, tag lite av överflödet på gavelns insida och lägg det på kuggkransen. Montera sen ihop alltihop.

Underhåll efter ingreppen ovan
            Spolaxellagren och högfartssystemet skall sedan smörjas med en droppe Rocket Fuel på varje glidyta efter varannan fisketur. Stållagren är rätt känsliga. Bromssystemet håller så länge det håller, men det bör klara sig över en sommar innan proceduren behöver göras om.

- Hur bra blir det och vad säger ABU?
            Rullen blir livligare och kastar längre. Slirbromsen blir betydligt jämnare. Rullen kräver mer smörjinsatser än innan annars rostar lagren ihop.
            ABU säger ingenting negativt. ABU säljer sin egen "Rocket Oil", en tunn olja med begränsat korrosionsskydd. De har knappast något emot att man jämnar till slirbrickorna och grafitpulver (dvs blyerts) är en viktig ingridiens i bromslamellerna i Ambassadeur Mörrum 7700 och 1600 SX Mag.

Skitfiske!!!

Kommentera

Har ingen egen erfarenhet av 7000..Men gå in
              på mikesreelrepair(?)Han har kullagrade grejjer till 7000!Toppa anrättningen med en lätt linspridare så är du me i matchen :-D

Kommentera

Ursprungligen postat av natchez Visa inlägg
                kan jag få fart på min 7000cs prorocket tror du? den e original tips om hur jag går till väga vore fint har haft denna rulle i tio år snart kanske dags göra service ??
                Om du skiftar till bra keramiska lager och smörjer dessa med bra olja så blir du nog riktigt nöjd..

Kommentera

7000 RULLEN är onödig trimma då det är en trollingrulle igentligen, absolut inget man kastar med
                  MEN om du har lätta små trollingbeten och vill ha lite lättare glid i början när du doppar betet första gången intill aktern så kanske det är ide att trimma

Kommentera

ps:

UT TRIM finns inte längre ? det är väll övertaget av Sportfiskeboden i Täby sthlm och i mindre skala?
                    inte alls lika mycket trim till flesta ambor som förr?
                    Senast ändrad av fiskegubbe; 2012-01-14, 21:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art