finns det ut trim som inte kostar1500 kr från kina eller nåt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ut trim
Collapse
X
-
limmar lite från UT REEL
TRIM UNDER 100 KR:
Det allra billigaste och enklaste är att följa ABUs anvisningar för underhåll och service och använda den olja som följde med rullen. En Ambassadeur är en robust rulle som är erkänt hållbar bara man sköter den. Genom att bara hålla ordning på den gör att känslan blir bättre och allt blir mycket roligare.
Men för Dig som gärna vill ha lite bättre prestanda i Din Ambassadeur men inte har någon plats i budgeten, finns en billig variant som faktiskt fungerar. Men innan Du sätter igång måste Du ha sprängskissen på rullen till hands.
Införskaffa följande:
En flaska Rocket Fuel Yellow Label eller ABUs Rocket Oil
En skvätt aceton
Ett våtslippapper 400 till 600
Leta fram en blyertspenna, gärna mjukare blyerts
Leta fram lite vattenavvisande fett ur gömmorna
Leta fram sprängskissen som kom med rullen eller tanka ner en från nätet. Studera den noga och gör sen så här:
Högfartssystemet (spolaxellagren, linspridardrivningen och linspridaren)
Tvätta ur spolaxellagren i aceton genom upprepade bad, snurra dem rena på toppen av pennan mellan baden. När de snurrar lätt lätt lätt, lägg dem på en tidning och låt dem torka ordentligt, ge dem sen en liten droppe Rocket Fuel. Ge linspridaredrivhjulet en droppe Rocket Fuel liksom evighetsskruvens ändbussningar. Tvätta ren centrifugalbromsbanan och bromsvikterna med aceton och montera sedan tillbaka alltihop.
Slirbromsen
Tag fram sprängskissen, den kommer att vara Din säkerhet under hela skruvandet. Lossa på vevmuttern och pilla försiktigt bort spårryttaren som låser fast veven (se till att den inte flyger iväg). Tag bort stjärnhjulet, kastbromsjusteringens skruvlock och lossa på spolaxeln. Lätta sen på yttergaveln. Lyft av huvuddrevet med alla lameller och slirbrickor på plats, notera noga i vilken ordning de sitter. Tvätta huvuddrevet, slirbrickorna i stål och lamellerna i varmt vatten med mycket diskmedel och skölj sen ordentligt.
Lägg våslippappret på ett plant underlag, exvis en spegel. Planslipa sen alla slirbrickorna i stål så varje bromsyta blir jämn. Tag fram blyertspennan och "måla" varje slirbromslamell jämngrå.
Om Du inte har nåt fett hemma, tag lite av överflödet på gavelns insida och lägg det på kuggkransen. Montera sen ihop alltihop.
Underhåll efter ingreppen ovan
Spolaxellagren och högfartssystemet skall sedan smörjas med en droppe Rocket Fuel på varje glidyta efter varannan fisketur. Stållagren är rätt känsliga. Bromssystemet håller så länge det håller, men det bör klara sig över en sommar innan proceduren behöver göras om.
- Hur bra blir det och vad säger ABU?
Rullen blir livligare och kastar längre. Slirbromsen blir betydligt jämnare. Rullen kräver mer smörjinsatser än innan annars rostar lagren ihop.
ABU säger ingenting negativt. ABU säljer sin egen "Rocket Oil", en tunn olja med begränsat korrosionsskydd. De har knappast något emot att man jämnar till slirbrickorna och grafitpulver (dvs blyerts) är en viktig ingridiens i bromslamellerna i Ambassadeur Mörrum 7700 och 1600 SX Mag.
Skitfiske!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av natchez Visa inläggkan jag få fart på min 7000cs prorocket tror du? den e original tips om hur jag går till väga vore fint har haft denna rulle i tio år snart kanske dags göra service ??
Kommentera
-
ps:
UT TRIM finns inte längre ? det är väll övertaget av Sportfiskeboden i Täby sthlm och i mindre skala?
inte alls lika mycket trim till flesta ambor som förr?Senast ändrad av fiskegubbe; 2012-01-14, 21:02.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 181 visningar
1 gilla
|