Kastnät vintertid? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastnät vintertid?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastnät vintertid?

Har köpt kastnät, gjorde det redan i höstas men det blev premiär igår. Anledningen till den sena starten var för att min kära Jack Russell fattade tycke för nätet ca fem minuter efter jag hade packat upp det... Akut magknip = nätet i soffan = toabesök = trasigt nät och arg husse.
    Men nu är det helt, han hade som tur var bara tuggade rätt över alla nylonlinor allra högst upp och inte i själva nätet.

Jag fick till kasten efter ett tag men fisken uteblev. Det var ganska strömt så jag hade inget större hopp om att fånga något på detta ställe.

Var bör man kasta? Jag bor i Uppsala så det är Fyrisån som måste leverera löjor. Helst vill man inte ner på botten bland allt skrot men jag förstår ju att löjan står djupt nu när vattentempen är så låg.

Tacksam för tips

Ingen idealisk tid på året att försöka fånga betesfisk i kastnät.

Själv ide´n går ju ut på att man ser fisken man ska fånga alldeles under ytan, antingen om dem uppehåller sig där eller om man matat/mäskat in och upp fiskarna till ytan..

Antagligen så står fiskarna bra mycket djupare och på andra ställer nu vintertid att du ska komma åt dem med kastnätet, men de är väl bara o försöka de? Vem vet?

Annars finns ju fiskmjärdar att köpa på Biltema o JULA, dem kan du lägga i mat i och kasta ut så sjunker dem till botten. Om du nu tror att fisken finns på botten.

Kommentera

Begav mig till ån i förmiddags och sökte av. Tillslut hittade jag fisk, mycket mört och abborre. Jag tänkte, ett kast till sen är det bra. FASTNAR såklart, vad annars liksom? Drar utan resultat. Åker hem och hämtar ombyte, vadar ut till brösthöjd. Har en pinne med mig och försöker lirka upp "den gula" plastgrejen men lyckas inte, svårt när man inte ser... Knöt fast snöret på lämpligt ställe och nu funderar jag på om jag kan klura ut något eller om man ska ge upp....

Kommentera

Låter lite svårt ja.. Det bästa sättet att använda ett kast/löjnät till är ju på sommaren när småfisken står i vassen och omkring då räcker det med att lägga nätet precis utanför vassen då fastnar det hur mycket perfekta smålöjor som helst i. Nu på vintern kanske mörtstuga eller nåt annat liknande funka bättre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
        14 svar
        3 125 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg uditsen
        av uditsen