Vilken är drömbåten för fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken är drömbåten för fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sista båt man köper är ändå en Ryds. Med deras dåliga kvalite. Dom två senaste åren har det blivit en stor stor förbättring på deras båtar. Ryds 480 som en här gillar, är en slagbåt av guds nåde. Passar bäst inomskärs där det inte är för höga vågor. Skrovet är inte direkt tänkt för att gå mjukt i sjön direkt. Är lika illa som Crescent 434, 465, 498. Mitt tips är en båt med mjuk gång men ändå stadig. Och det är ju inte dom billigaste båtarna precis. Om man då inte ratar en hardtop. Finns ingen båt som har exakt allt. Man får ge avkall på nåt. Man får gå på säkra namn som Uttern, Askeladden, Yamarin, Örnvik (Nu heter dom Uttern) Silver, Buster (Nyare modeller), och Crescent. Finns ett gäng andra finska båtar också. Man får gå in på Maringuiden och titta efter vad folk tycker om vissa modeller.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
      Sista båt man köper är ändå en Ryds. Med deras dåliga kvalite. Dom två senaste åren har det blivit en stor stor förbättring på deras båtar. Ryds 480 som en här gillar, är en slagbåt av guds nåde. Passar bäst inomskärs där det inte är för höga vågor. Skrovet är inte direkt tänkt för att gå mjukt i sjön direkt. Är lika illa som Crescent 434, 465, 498. Mitt tips är en båt med mjuk gång men ändå stadig. Och det är ju inte dom billigaste båtarna precis. Om man då inte ratar en hardtop. Finns ingen båt som har exakt allt. Man får ge avkall på nåt. Man får gå på säkra namn som Uttern, Askeladden, Yamarin, Örnvik (Nu heter dom Uttern) Silver, Buster (Nyare modeller), och Crescent. Finns ett gäng andra finska båtar också. Man får gå in på Maringuiden och titta efter vad folk tycker om vissa modeller.
      En liten fråga... Örnvik (Nu heter dom Uttern)??? Är inte det två olika båtmärken???

/D

Kommentera

Danne 67, Örnvik har gått i KK. Uttern har tagit över.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
          Små båtar är inte tillverkade att gå i stora vågor. Har själv en cresent 465 och visst det smattrar och bumper men till storlek och vikt så är det en helt lysande båt. Skulle klart misstänka att dom båtar du nämner inte är havskryssare och därtill kommer obehag vid stora vågor.

Kommentera

Comer, vissa av Crescent modellerna är ritade av Hans Reich. Hans modeller är rundbottnade och med knappt nåt v-bottnat. Dessutom är deras för alldeles för lite skuret i fören. Dessa båtar passar bäst bra för nätläggning. Och inomskärs användning. Där vågorna inte tar död på njurarna. Dom jag räknade upp tidigare är ritade av just Hans R. Och även 410 är hans lite tokiga skapelse. Är stadiga till tusen men är inget i hästväg att ge sig ut i grov sjö. Om man då inte vill ligga och krypa i sjön. Har själv ägt en 434 som jag sålde bort billigt. Just på grund av dess dåliga egenskaper. Dom Crescent ritade av Pelle Pettersson är ju mästerverk. Äger just nu två av dessa. 415 och modellen 416. Båtar överhuvudtaget ritade av Pelle Pettersson är ju guld.

Kommentera

Comer, det är inte hur liten en båt är utan hur skrovet är byggt.

Kommentera

Då är väl inte båtarna av "dålig kvalite" om man vill ha stabila grejer när man fiskar. Använder min som allround båt lite bad, MYCKET fiske, lite nätfiske. Som sagt fungerar till min användning.
                STORLEKEN har betydelse

Kommentera

Comer, jag skriver inte någonstans att Crescentbåtar är av dålig kvalite. Tvärtom är dom väldigt bra. Däremot är det vissa modeller som blivit svåranvändbara till renodlat fiske. Har ägt en modell av Crescent som hette 445. Det var en väldigt stadig båt det med. Men slog som attan i sjön den med. När vågorna var ett par decimeter skulle man behövt njurbälte. Och då menar jag när man gick upp i planing. Annars fick man snällt krypa fram. Dessa skrov som 465 och 445 kallas halvplanande båtar. Dom har den nackdelen med just dessa båtar i lite högre sjö. Äger också två andra Crescent. En Crescent 364 och en Crescent 42. Dessa är mer renodlade roddbåtar. Men kan drivas med mindre motorstyrkor. Som sagt ägt några Crescent till.

Kommentera

"....sta båt man köper är ändå en Ryds. Med deras dåliga kvalite. Dom två senaste åren har det blivit en stor stor förbättring på deras båtar. Ryds 480 som en här gillar, är en slagbåt av guds nåde....."
                    Måste säga att jag tidigare använt en Ryds 485BF som kändes riktigt stabil och säker även i sjö. Den enda konkurrenten i stroleksklassen då kändes som Kyrkö.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gugge
                      Är i färd med att förbereda ett båtköp till nästa vår/sommar och har börjat att undersöka vad som finns att tillgå. Tyvärr så verkar det lika mycket "djungel" i båtvärlden som i allt annat som
                      skall/har införskaffas och jag behöver därför er hjälp.

Förutsättningar:

Styrpulpet
                      Plats för 4 st
                      Skall kunna användas för aktiviteter med familjen men huvud-
                      syftet är att använda den för fiske (eventuellt trolling)
                      Pris: ??????
                      Jag bor vid Siljan och "huvudvattnet" kommer att vara detta,
                      men förflyttning via trailer kommer säkerligen att utföras

Ge mig era förslag, gärna med en motivation.

/Gugge
                      Köp en Ryds Camping begagnad ca 50-75 000:- satsa på en ny fräsch motor.
                      Då har du en trotjänare flera år framåt oavsett vilket intresse som tar över.
                      Badandet, familjen, fisket, vattenskidåkandet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 181 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art