Blysänkestrolling. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blysänkestrolling.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blysänkestrolling.

En jag pratat lite med som brukar fiska i samma vatten som jag fångar många stora gäddor varje år (flera 10kg+). Den metod han får mest stor fisk på är att trolla med 150g sänke och en tacklad grundgående flytande vobbler (typ bomber 15a). Han rycker hela tiden i spöt så sänket liksom studsar fram över botten samtidigt som vobblern går strax ovanför.

Själv använder jag "vanlig" haspel- och spinnutrustning och kör mest med vobblers på 2-8 meters djup samt paravan. Nu tänkte jag prova den andra metoden så man kan hålla vobblern nära botten oavsett djup. Min vanliga utrustning är nog ingen idé att ens testa med. Spöna böjjer sig tillräckligt med en oblyad magnumvobbler i hög fart.

Vad är idé att köpa för grejjer? Jag vill inte lägga ut för mycket innan jag testat metoden i mitt eget fiske. HAr funderat på att köpa ett billigare Jerkset, som både klarar tunga betesvikter och är kort och lätthanterligt i båten. Trollingset kanske fungerar lika bra? Men vet inte om dom är för tunga att sitta och hålla i handen hela tiden kanske? Jag har ju spöhållare men vill kunna hålla i spöt och rycka också. Nu har lite skatteåterbäring kommit och åker till Stockholm i helgen så gärna snabba svar! :-)

-Timo

Här har du lite gamla tips men du får modifiera vikten och kör du med motor så får du rodda med spöet eftersom du inte får hjälp av årtagen.

Om Att Ro Drag

Om man ror drag/fluga på mitt sätt rör sig linan fram och tillbaka genom spöringarna. Betet rör sig ryckvis upp och ner, stannar upp (sjunker eller stiger) sätter fart (stiger eller sjunker). Håll i linan eller spöet och ro samtidigt. Det är grejen.

Är det djupt kallt vatten du ror i, måste betet ner till botten fastän du ror sakta. Har du en flytande wobbler dras den kanske inte ner av den låga farten. Då kan man tackla upp med ett leke en bit framför. Avståndet bete - leke beror på hur högt du vill att flytwobblern ska kunna lyfta från botten. I leket fäster du en några dm lång klen tafs. Tafsen ska vara kortare än avståndet till wobblern. I änden på tafsen knyter du fast en plastslang. På plastslangen fäster du en bit rullbly uppe vid knuten. Du kan ta en bit metalltråd istället för slang. Det ökar dock sänkevikten, så du kanske inte ens behöver ha något bly. Tråden kan göras spikrak eller böjas i någon form av båge. Bågformen är bra om det ligger mycket ruttnande skräp på bottnen. Då liksom kälkar trådbiten sig över vassresterna. Men för mycket båge kan få tråden att börja agera bete och trassla till linorna och begreppen för gäddorna. Det gör däremot inget om den ristar lite i bottnen. Skrapljudet och det den rör upp gör tacklet extra intressant.

När du ror kommer sänke och wobbler att röra sig på olika sätt. När båten skjuter fart sträcks linan och bägge rättar in sig i ledet. Wobblern dras ner, sänket lyfts. När båten stannar upp stiger wobblern men sänket sjunker och ser till att betet fortfarande är på fiskligt djup. Du kan på så vis ro mycket sakta och till och med stanna upp en stund för att låta betet sväva i närheten av en intressant plats.

Utformningen av sänket med en styrsvans har sina fördelar. Svansen släpar ofta i botten kanske hela tiden du ror men fastnar inte lika lätt som ett päronsänke. En bit 2mm järntråd fungerar alldeles utmärkt till wobblers på 30 - 40 g. Sänket ska väga lite mer än betets flytförmåga det är allt. Och att sänket är smalt är en stor fördel för vattenmotståndet. Du känner bättre när du har bottenkontakt eller när något testar betet samt en tunn tung metalltråd går djupare i strömt vatten än ett päron av samma vikt. Skulle blyet fastna men inte svansen så glider blyet av.

Om det inte går att få loss sänket, får du dra av den klenare tafsen. Här räcker ungefär 5 kilo dragstyrka gott, om resten är på ca 8. Och mera än så behöver du egentligen inte för gäddorna i Roslagen, om du har en rulle med välfungerande slirbroms, samt äger tålamod och någon skicklighet! Saknar du tålamodet och fiskeskickligheten, vete fasen om du får några megamadammer ändå, så då behöver du heller inte så kraftiga don.

Tacklet är svårkastat men man behöver inte ha så mycket lina ute, så det går bra att släppa ut betet efter hand man ror. Då har man bra koll på händelserna också.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack ska du ha för tipsen! Nu har jag lite mer kött på benen... I veckan ska det förmodligen ut och testfiskas.

Köpte Jerkutrustning idag. Valde 7 fots spö med rätt långt handtag. När jag ändå var i farten köpte jag med mig 10 grundgående flytvobblers, 0,28 power pro, taffsmaterial och sänken.

Kommentera

Jag är högerhänt. På högeråran har jag täljt bort lite trä på bortsidan från mig sett, så att det bildats en urgröpning i vilken spöhandtaget och trigger kan ligga i. Vill jag ha större utslag i betets rörelser passar jag in spöet i ”diket” och håller fast det med näven och låter linan passera ut vi ett finger = Totalkoll!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 014 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art