Nya Ambassadeur 5601 C3 HSS som jerkrulle?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya Ambassadeur 5601 C3 HSS som jerkrulle??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hmm vet inte varför men har kört så lite med C3 " testade av en polare" och tycker JB rullen är skön på alla sätt utom det att dne inte ha IAR. sen såg jan nu på C3 HSS'an att det kan bli problem med knappen på höger sida. Lär ju lätt komma åt den av misstag. Vanliga C3 har väl inte tumknapp?
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Originally posted by kenta_85
      Hmm vet inte varför men har kört så lite med C3 " testade av en polare" och tycker JB rullen är skön på alla sätt utom det att dne inte ha IAR. sen såg jan nu på C3 HSS'an att det kan bli problem med knappen på höger sida. Lär ju lätt komma åt den av misstag. Vanliga C3 har väl inte tumknapp?
      Ja knarrfunktionen är väl inte särskilt nödvändig om man ska ha rullen till jerkbait-fiske.

5500 C3:an har inte knarrfunktion.

Kommentera

På 4601 frikopplas spolen med tumknapp om det är det du menar. På de större modellerna saknas dock denna funktion. JB är förmodligen också en bra rulle men ska man ändå böka med att fixa IAR till den kanske C3 kan vara ett alternativ.

Kanske FRB (eller någon annan) kan ge ett svar på vilken praktisk skillnad det är på en C3 och en JB med IAR?

Kommentera

JB har ett rejälare stativ i förkromad mässing. Vidare har den glidlager i spolen, drev i rostfritt stål (utväxling 6,3:1), FastCast tumtangent. Men INTE IAR.

C3 har IAR, tryckknappsfrikoppling, vanliga mässingsdrev och kullagrad spole.
          Senast ändrad av FRB; 2004-08-04, 15:48.

Kommentera

Ok. Skulle C3:ans kullager i spolen alltså vara för klena för jerkfiske?

Kommentera

Fördelen med riktiga glidlager i brons (inte lågbudget varianten i mässing) är dom har en viss självsmörjande funktion..Dom slits in i stället för ut som kullager, och kastar alltså bättre o bättre med åren. Kullager kastar sämre och sämre.
              IAR är bara en ren vanesak. Själv spelar det inten roll eftersom jag jerkar med en lätt spö-vevteknik o inte står o slår som en del andra.
              Står man dessutom o slår med tunga beten säger snart IAR ajöss..

Kommentera

Själv gillar jag IAR-funktionen oavsett spöteknik. Jag jerkar också med väldigt lätta spörörelser och använder bara beten upp till 80-90 g. Jag upplever också att rullen belastas betydligt mer om jag hakar på en SSR som ger betydligt mer motstånd än en lättglidande jerk. Tokjerkande med 150-gramsbeten lämnar jag åt andra.

Jag får se hur länge mina kullager håller. När dom är slut kanske jag får stoppa in glidlager istället då.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 308 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art