Nån som fått aspar 2004? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån som fått aspar 2004?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

fick en på prick 3 kg...

Kommentera

Kompisen drog några idag: 4010, 3135 och en på drygt 2,6. Själv blankade jag trots tre kontakter, varav två fin-fina hugg som trots VMC-krokar och klockrena mothugg av någon ogudaktlig anledning inte gav mig en landad fisk. Nåja! Det var sköj ändå!
      [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

Originally posted by KG?
        Allvarligt talat så försvinner det en hel del fiskar från t.ex storfiskregistret och andra såna tävlingar p.g.a kravet att ange exakt plats
        "storfiskregistret och ANDRA SÅNA tävlingar"

Sedan när är storfiskregistret en tävling?
        Vad jag vet utses inga "vinnare" och inga priser delas ut.

Kommentera

Originally posted by dennis
          "storfiskregistret och ANDRA SÅNA tävlingar"

Sedan när är storfiskregistret en tävling?
          Vad jag vet utses inga "vinnare" och inga priser delas ut.
          Har vi ordmärkartävling? Storfiskregistret listar årligen fiskar i viktordning. Det står en etta framför största fisken, en tvåa framför näst största fisken. Även om priserna bara är en wobbler och en storfisknål så tror jag att många gärna vill ta årets största fisk.
          Faktum kvarstår, en del avstår från att registrera sin fisk därför att exakt fångstplats visas upp.

Kommentera

Originally posted by KG?
            Har vi ordmärkartävling? Storfiskregistret listar årligen fiskar i viktordning. Det står en etta framför största fisken, en tvåa framför näst största fisken.
            Faktum är att förbundets listor (www.sportfiskarna.se) inte har siffror framför fiskarna (FJ's årliga sammanställning har nog det däremot och där är nog registret en viktig källa), men det är mindre intressant.
            Jag har haft en del diskussioner med Håkan B. om just detta. Mitt intryck är att han inte betraktar registret som en tävling (liten brasklapp här: jag kan förstås ha missuppfattat honom). Inte heller i presentationen av registret (www.sportfiskarna.se) nämns någonting om en tävling. I slutändan är det naturligtvis upp till var och en att betrakta registret på sitt sätt.
            Själv väljer jag att betrakta det som den enda sammanställningen av stora fiskar som fokuserar på fisken i stället för på fiskaren. Jag studerar med intresse listorna (inte för att åka och fiska sönder andras vatten, jag är ganska lokal i mitt val av fiskevatten, utan av ren nyfikenhet) och känner mig därför manad att själv bidra vid dom få tillfällen jag lyckas fånga något som kvalar in.

Originally posted by KG?
            Även om priserna bara är en wobbler och en storfisknål så tror jag att många gärna vill ta årets största fisk.
            Wobblern och nålen delas ju ut till alla som anmäler och är väl snarare att betrakta som ett "tack för besväret" än ett pris i en tävling.

Originally posted by KG?
            Faktum kvarstår, en del avstår från att registrera sin fisk därför att exakt fångstplats visas upp.
            Därom råder inget tvivel. Hur exakt platsangivelse som krävs kan dock diskuteras (regelverket nämner faktiskt inget om detta).
            Grundproblemet är väl egentligen inte att man av princip vill hålla sina "smultronställen" hemliga utan snarare konsekvensen (oönskade besök av resande poängfiskare) av att publicera dom. Man undrar onekligen i vilken grad tävlingar typ SST och fox cup bidrag till denna problematik?

Kommentera

Originally posted by Danne
              Oj, min polare fångar flera dagligen. Bästa dagen i år (i sommar) är 24 stycken, och det är enbat på fikarasten och lunchrasten under en arbetsdag . Flera över 6 pannor. Någon på en bra bit över 7 pannor som tyvärr missat hugget och krokat sig i bröstfenan istället. Idar som bonusfångst på över 3 kilo är inte heller ovanliga
              Enligt en kompis ryktas det om att Iden på 3,1 tog på löjan av de tre alternativen spinn, fluga och löja som du rabblade. Bekräfta/dementera?

Skall nog ta mig ut till gruvön någon dag känns det som...
              Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Faktum är att förbundets listor (www.sportfiskarna.se) inte har siffror framför fiskarna (FJ's årliga sammanställning har nog det däremot och där är nog registret en viktig källa), men det är mindre intressant.
                Jag har haft en del diskussioner med Håkan B. om just detta. Mitt intryck är att han inte betraktar registret som en tävling (liten brasklapp här: jag kan förstås ha missuppfattat honom). Inte heller i presentationen av registret (www.sportfiskarna.se) nämns någonting om en tävling. I slutändan är det naturligtvis upp till var och en att betrakta registret på sitt sätt.
                Själv väljer jag att betrakta det som den enda sammanställningen av stora fiskar som fokuserar på fisken i stället för på fiskaren. Jag studerar med intresse listorna (inte för att åka och fiska sönder andras vatten, jag är ganska lokal i mitt val av fiskevatten, utan av ren nyfikenhet) och känner mig därför manad att själv bidra vid dom få tillfällen jag lyckas fånga något som kvalar in.

Wobblern och nålen delas ju ut till alla som anmäler och är väl snarare att betrakta som ett "tack för besväret" än ett pris i en tävling.

Därom råder inget tvivel. Hur exakt platsangivelse som krävs kan dock diskuteras (regelverket nämner faktiskt inget om detta).
                Grundproblemet är väl egentligen inte att man av princip vill hålla sina "smultronställen" hemliga utan snarare konsekvensen (oönskade besök av resande poängfiskare) av att publicera dom. Man undrar onekligen i vilken grad tävlingar typ SST och fox cup bidrag till denna problematik?
                I Fox Cup behöver man inte ange vilket vatten man fiskat i så den tävlingen bidrar i alla fall inte till problemet.
                Bend or Die!!

Kommentera

Helt riktigt, fel av mig. Men fiskarna listas ju givetvis i viktordning och jag skulle ju gärna ha en fisk högst upp på årsbästalistan. Hursomhelst är det ju den listan som upplevs som seriösast av många sportfiskare. Då tycker jag att det är synd att man måste publicera namnet på kanske känsliga småsjöar. Samtidigt förstår jag att platserna är viktiga för listans korrekthet....Svårt det där...

Kommentera

Originally posted by Zalto
                    I Fox Cup behöver man inte ange vilket vatten man fiskat i så den tävlingen bidrar i alla fall inte till problemet.
                    Det var inte riktigt så jag menade.
                    Jag funderade i stället på i vilken grad den "tävlingshets" som dessa tävlingar genererar bidrar till pressen på kända vatten.
                    Problemet som jag ser det är alltså inte att information om vatten publiceras utan i stället det faktum att ett vatten som blir känt riskerar att invaderas.
                    Jag inbillar mig att tävlingar med priser av högt monetärt värde (fox cup) eller högt statusmässigt värde (SST) öker denna risk.

Kommentera

Originally posted by KG?
                      Helt riktigt, fel av mig. Men fiskarna listas ju givetvis i viktordning och jag skulle ju gärna ha en fisk högst upp på årsbästalistan. Hursomhelst är det ju den listan som upplevs som seriösast av många sportfiskare. Då tycker jag att det är synd att man måste publicera namnet på kanske känsliga småsjöar. Samtidigt förstår jag att platserna är viktiga för listans korrekthet....Svårt det där...
                      Exakt, just korrekthetsaspekten glöms ofta bort i denna diskussion. Visst naggas trovärdigheten på en påstådd storfångst lite i kanten när uppgift om vatten saknas.
                      Tänk till exempel om storgäddora från Sörtjärn hade publicerats som fångade i "liten skogssjö i någonstans Värmland". Eftersom vattentypen anses (eller ansågs då i alla fall) ganska osannolik som storgäddvatten är frågan om fångsterna hade upplevts som trovärdiga? Att en bred kader av fiskare haft möjlighet att verifiera vattnets potential suddar ju ut sådana misstankar. Baksidan på myntet är förstås det ökade fisketrycket. Klurigt problem det här, hur man än gör så blir det knas på något sätt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 380 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art