För/nackdelar med sk jiggspön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För/nackdelar med sk jiggspön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag har haft 2 sånna darts spön. och båda gick av i toppen, så jag skulle rekommendera ett annat spö

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      > Darts Sensitive jigging spö till våren, ett sånt med extremt mjuk topp.
      Ser inga fördelar med ett jiggspö med extremt mjukt topp, bara nackdelar. Spöt ska vara styvt och kort för att kunna kontrollera jiggen och överföra smårörelser till jiggen så snabbt så möjligt.
      Dessutom ett styvt spö krokar fisken bättre och kastar längre.

När jag började med jiggfisket på allvar för några år sedan, då tyckte jag att toppen bör vara mjuk, dessa tider är förbi. Flera av mina fiskebröder har slutat med gummibands-spön oxå av samma anledningar.

Det finns dock duktiga fiskare kvar som fortfarande dyrkar dessa gummibands-spön.

Häls /T
      Jag fiskar bara med Dragon Pro spön numera som i mitt tycke är dom bästa jigg rodsen med härlig ryggrad och som krokar Gösen perfekt.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Sedan dropshot-trenden respektive tidigare vertikal-trenden kom till Sverige finns det ju inte längre så många spön som marknadsförs som "jiggspön". Men spöna som kallas dropshot är nog ofta perfekta för diverse lättare kastjiggning efter framförallt abborre (i alla fall det jag har). Vertikalspöna är ju däremot oftast korta och relativt styva och därmed rätt så värdelösa till det mesta utom just vertikalfiske (eller i alla fall ingen höjdare att kasta lätta beten långt med).

Kommentera

Tycker dartsspöt funkar fint till dropshot, toppen funkar ju som en feedertopp och man ser nappen när man låter sänket stå på botten och bara skakar jiggen lite. Fördelen är ju att man visuellt upptäcker försiktiga napp på just dropshot som man aldrig skulle ha känt ner i klingan.
          Men till "vanligt" jiggfiske tycker jag att det är helt värdelöst, gummibandseffekten gör att man inte har nån kontroll alls tycker jag.
          Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Jag jiggfiskar med ett Savage gear 6,9f dropshot spö och tycker det är super till det men det har inte nån jättemjuk topp utan är mer som dirigent pinne att styra jiggen med, och man känner både små napp och hur botten är !!
            gillar det spöt massor
            Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
              Jag fiskar bara med Dragon Pro spön numera som i mitt tycke är dom bästa jigg rodsen med härlig ryggrad och som krokar Gösen perfekt.
              Ja, dessa spön är riktigt fina och de har bra tryck i klingan, men när min jiggteknik utvecklades , då behövde jag lite styvare spön.

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Vertikalspöna är ju däremot oftast korta och relativt styva och därmed rätt så värdelösa till det mesta utom just vertikalfiske (eller i alla fall ingen höjdare att kasta lätta beten långt med).
              Håller med VJ spöna är inte några höjdare att kasta beten med.
              De flesta spön jag äger och som används till just jiggfisket är oftast spöna som används för att fiska bass i USA och de är riktiga kastmaskiner och aktionen är mkt snabbare är de flesta VJ spön.

Jag brukar jiggfiska på många olika sätt. Ibland är det bara jigga efter bottenstrukturen ,oavsett hur besvärlig den kan vara, och ibland fiskar jag jiggen som en snabbsjunkande wobbler med lättare jigghuvud, denna metod är kallad för "mjuka jerkbaits" i USA ( har inget att göra med jerkfisket här hemma) , så i bägge fallen det man behöver är ett spö som som kan överföra små knyckar så snabb så möjligt och då kommer dessa bassspön som hand till handske.

Och vi vet sedan tidigare att det finns inget som är rätt eller fel, utan det som är viktigt är att man är nöjd med det man har oavsett hur man än gör.

Häls /T
              Senast ändrad av tonyex; 2011-12-14, 09:36.

Kommentera

det spöt finns med på reklamationer.se
                [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 383 visningar