Snart ett nytt fiskeår! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snart ett nytt fiskeår!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snart ett nytt fiskeår!

Snart väntar ett nytt fiskeår!

Oj vad tiden går fort. Ska försöka få till en liten summering av året som gått.
    4e året för mig i Mälardalen men det absolut bästa fiskeåret hittills. Inga jätte fiskar men har hittat lite nytt att glädjas åt. Året startade med en otroligt välmatad gädda som fångades på jigg i Trosaån, vikt 8325gr.
    Nu väntade 2v i Thailand där stod lite fiske på programmet. Den planerade dagsturen blåste inne, synd. Blev en tur att fiska bläckfisk, var en upplevelse det också. var tvungen att ha full koncentration och direkt som man kände en stöt i linan snabbt mothugg och snabbt upp i båten annars så gick de lös.
    Maj månads andra hälft och juni så var det ett bra fiske i mitt hemma vatten, Eskilstunaån. Mkt fisk mellan 3-5kg, några mellan 5-7kg. I stort sett alla dessa togs på jerkbait. Hittade några beten av Smuttly som funkade mkt bra. Fick tips av EsoxToni om att testa byta krokar om inte betena gick bra. Bl a på ett bete som jag tyckte kändes lite baktungt så satte jag en 3.0 krok under buken och en lättare 2.0 längst bak och fick en helt annan gång på betet som resulterade i många fiskar. Tack EsoxToni.
    Hög sommaren som vanligt här i Mälardalen ganska så trög men vissa dagar så visade sig fisken vara på taget och några gäddor kunde landas detta fiske var främst tidiga mornar el sena kvällar i skymningen.
    hösten har varit mitt absolut bästa fiske sedan jag flyttade ned till Mälardalen. Nu fick jerkutrustningen ge plats för jigg och tail-beten. Andra halvan av okt och nov många gäddor fångade. Mkt fisk mellan 3-6kg med topp på 2st på dryga 8kg.
    Det är främst fisket med tail-beten som jag kommit underfund med hur effektivt det är. Det gäller att inte bli statisk i sitt fiske med dessa utan att verkligen variera sitt fiske för att lura gäddan att hugga. Har hittat några färger på dessa tail-beten som funkat mkt bra. Ser verkligen fram emot testa dessa igen och även någon ny färgsättning som jag beställt.
    Jiggarna har som vanligt alltid sin givna plats i min fiskeväska. Fick nyligen en laddning på drygt 80st jiggar 6`-9´ för kommande året.
    Hade planerat en resa till Åland i slutet på okt som tyvärr inte kunde genomföras, siktar istället på en weekend resa till våren, troligen mars månad för att testa de Åländska gäddorna. Någon intresserad?

Skitfiske på er alla där ute!
    I näst kast så .....

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
64 svar
15 331 visningar
1 gilla
Senaste inlägg .art