Originally posted by elanen
Synd att visa här inte tar åt sig bra tips. Att jucka inne i vassbälten med nåt bete sommartid är bortkastat. Om man nu nöjer sig med småfisk då är det ju bra. Men frågeställaren vill ha stor fisk. Gäddans trivseltemp ligger ju på 12-14 grader. Och i en grund vegetationsrik sjö, väljer han ju det absolut djupaste stället. Lokaliserar man den djupare delen kan det bli storslam. En gädda vill inte bada i 18-22 graders vatten. Möjligtvis då en människa. Abborren vill ju har runt 18-20 grader. Gösen ännu varmare. Men då måste ju bottnen för borren inte vara för dyig. Gösen går mest pelagiskt just nu, och även gäddan i djupare vatten. Borren är också vissa tider pelagisk. Ut mitt på sjön och dra ett bete som passar för djupet. Det är det bästa tycker. Då får du lite koll på var gäddan är. MVH Gunnar J.
Synd att visa här inte tar åt sig bra tips. Att jucka inne i vassbälten med nåt bete sommartid är bortkastat. Om man nu nöjer sig med småfisk då är det ju bra. Men frågeställaren vill ha stor fisk. Gäddans trivseltemp ligger ju på 12-14 grader. Och i en grund vegetationsrik sjö, väljer han ju det absolut djupaste stället. Lokaliserar man den djupare delen kan det bli storslam. En gädda vill inte bada i 18-22 graders vatten. Möjligtvis då en människa. Abborren vill ju har runt 18-20 grader. Gösen ännu varmare. Men då måste ju bottnen för borren inte vara för dyig. Gösen går mest pelagiskt just nu, och även gäddan i djupare vatten. Borren är också vissa tider pelagisk. Ut mitt på sjön och dra ett bete som passar för djupet. Det är det bästa tycker. Då får du lite koll på var gäddan är. MVH Gunnar J.

Jag fiskar inte inne vid vasskanterna sommartid utan ute i sjön vid näckrosbältena. Det kan vara mitt ute i sjön, 40-50% om inte mer(är dålig på att uppskatta) av Henrikstorpsjön är täckt med näckrosor just nu. Fiskar i dom luckor där är eller lägger mig utanför och kastar från näckrosorna och vevar in mot dom ibland, och vice versa ibland.
Saken är ju den att det är svårt att fiska närma botten i denna sjön då den är så dyngig. När trekroken är full av dynga och draget tappar sin gång, tvivlar jag på att det kan locka några gäddor till hugg.
Men alla era tips är värdefulla för mig och jag tackar ödmjukast alla som skriver här och ger sina tips. En blandning av era tips som jag själv får försöka anpassa till den sjön jag fiskar (mest) i så kanske jag kan slå mitt personbästa på blygsamma 3,5kg gädda innan isarna lägger sig (nix jag fiskar inte vintertid).
Kommentera