Vad gör jag för fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör jag för fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by elanen
    Synd att visa här inte tar åt sig bra tips. Att jucka inne i vassbälten med nåt bete sommartid är bortkastat. Om man nu nöjer sig med småfisk då är det ju bra. Men frågeställaren vill ha stor fisk. Gäddans trivseltemp ligger ju på 12-14 grader. Och i en grund vegetationsrik sjö, väljer han ju det absolut djupaste stället. Lokaliserar man den djupare delen kan det bli storslam. En gädda vill inte bada i 18-22 graders vatten. Möjligtvis då en människa. Abborren vill ju har runt 18-20 grader. Gösen ännu varmare. Men då måste ju bottnen för borren inte vara för dyig. Gösen går mest pelagiskt just nu, och även gäddan i djupare vatten. Borren är också vissa tider pelagisk. Ut mitt på sjön och dra ett bete som passar för djupet. Det är det bästa tycker. Då får du lite koll på var gäddan är. MVH Gunnar J.
    När du säger att det är synd att vissa här inte tar till sig bra tips, så hoppas jag att du inte syftar på mig för det gör jag
    Jag fiskar inte inne vid vasskanterna sommartid utan ute i sjön vid näckrosbältena. Det kan vara mitt ute i sjön, 40-50% om inte mer(är dålig på att uppskatta) av Henrikstorpsjön är täckt med näckrosor just nu. Fiskar i dom luckor där är eller lägger mig utanför och kastar från näckrosorna och vevar in mot dom ibland, och vice versa ibland.

Saken är ju den att det är svårt att fiska närma botten i denna sjön då den är så dyngig. När trekroken är full av dynga och draget tappar sin gång, tvivlar jag på att det kan locka några gäddor till hugg.

Men alla era tips är värdefulla för mig och jag tackar ödmjukast alla som skriver här och ger sina tips. En blandning av era tips som jag själv får försöka anpassa till den sjön jag fiskar (mest) i så kanske jag kan slå mitt personbästa på blygsamma 3,5kg gädda innan isarna lägger sig (nix jag fiskar inte vintertid).

Kommentera

Din sjö förefaller vara svårfiskad med spinngrejor men den är väl annars ett utmärkt sutarvatten. DE gillar varmbad. Det troliga är att gäddorna tycker det är lite för varmt. Blir det en hagelskur och kallregn, kommer sjön tillfälligtvis att kylas ner någon grad och syresättas. Kanske, kanske att gäddorna livas av det. Och kanske även de är mera aktiva på natten.

Om du är rädd att sätta dragen i gamla stubbar och stammar kanske det är bättre att meta så djupt du vågar.

Annars får du vänta till oktober när temperaturen i vattnet gått ner.

Det förefaller nog i övrigt som det du gör är riktigt.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

fel platser

Nog har det tagits hyfsade gäddor i sjöarna runt Perstorp, men det finns ju en anledning till att folk åker till Lödde istället...

En gädda på 5kg i Perstorp är nog lika svår att fånga som en 10 kgs i Lödde.

De sjöar du fiskar i lämpar sig bättre för karp, sutar och ålmete. Och att karpmetet är dyrt är antagligen ditt eget fel. Man behöver inte ha elektroniska nappalarm, sju sorters bolilies, olika sorters dippa, ett speciellt tält som heter bivvy och är dyrare än vanliga tält bara för att det är grönt istället för silvrigt, tre speciella karpspön med tre feta rullar, spöställning, krångliga tackel med pärlor och gummiploppar och annat tingeltangel.

Använd dina gäddfiskespön, gör larm av gamla majsburkar, köp järnstänger och böj till klykor, skall du övernatta så skaffa ett vanligt tält för ett par hundringar, hoppa över pärlor och annat trams osv... (snacka om att redskapshandlarna har lyckats i sin marknadsföring)

Där kan du spara tusenlappar, men snåla inte på lina och krokar.
        Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Elanen har rätt. Men tror att det är mycket svårt att ta en stor gädda i den sjö du beskriver. Lucka mellan näckrosbälten är ett hopplöst ställe för grov gädda sommartid. Men, loda botten, det finns billiga ekolod eller alternativt handloda. Fiska på det djupaste stället i sjön. De stor ofta vid hård botten, sten.Finns det fö något tillopp i sjön? Själv skulle jag själv kört drivande flötesmetad stor mört. Alternativt som andra varit inne på vasskyddat skeddrag fiskat med vevstopp.. Eller, efter solens nedgång snabbt invevad wobbler. Svävande jerk har jag ingen egen erfarenhet av ... det bör finnas gäddor över fem kg i sjön. Jag har själv tagit 5-8 kg i mycket små sjöar, 4 meter djupa.För att ha en rimlig chans till en 10 kg,s gädda..byt sjö....

Kommentera

Re: fel platser

Originally posted by Mårten
            Nog har det tagits hyfsade gäddor i sjöarna runt Perstorp, men det finns ju en anledning till att folk åker till Lödde istället...

En gädda på 5kg i Perstorp är nog lika svår att fånga som en 10 kgs i Lödde.

De sjöar du fiskar i lämpar sig bättre för karp, sutar och ålmete. Och att karpmetet är dyrt är antagligen ditt eget fel. Man behöver inte ha elektroniska nappalarm, sju sorters bolilies, olika sorters dippa, ett speciellt tält som heter bivvy och är dyrare än vanliga tält bara för att det är grönt istället för silvrigt, tre speciella karpspön med tre feta rullar, spöställning, krångliga tackel med pärlor och gummiploppar och annat tingeltangel.

Använd dina gäddfiskespön, gör larm av gamla majsburkar, köp järnstänger och böj till klykor, skall du övernatta så skaffa ett vanligt tält för ett par hundringar, hoppa över pärlor och annat trams osv... (snacka om att redskapshandlarna har lyckats i sin marknadsföring)

Där kan du spara tusenlappar, men snåla inte på lina och krokar.
            Det du säger om karpmete håller jag med om. Larm kan väl iofs vara en fördel när man övernattar då det kan vara svårt att höra när kronan ramlar i burken när man ligger och sover

Hyfsade gäddor i sjöarna runt Perstorp? Jo, räknar man in Store damm, Fåglasjö och dom övriga som väldigt få utvalda får lov att fiska i så visst, men i Perstorpssjön är det dåligt. För några år sen var där iofs en som tog en gädda på 12kg, men det är den enda stora jag hört talas om här.

Men karpmete är ju bra här, så man kanske ska ge sig in på det. Jag har ju faktiskt en baitrunner-rulle så den kan man ju använda.

Kommentera

Jag ser att jag skulle ha hittat hit lite tidigare men lyfter ändå tråden.

Som du redan har fått påtalat innan i tråden så är Perstorpsjön ett väldigt svårt vatten att spinnfiska efter gädda. Jag har fiskat aktivt i den sjön sedan jag var liten påg och har aldrig under ca 15års tid tagit en större gädda än 3,5kg på spinn/mete där. PB i den sjön (i övrigt också) är 8.0kg taget på gäddmete nere i "dämmet" dock innan det grävdes upp och breddades.

Däremot i Gråsjön (som du säkert vet sjön till vänster när du kör ned till båtplatsen) har det tagits många gäddor över 5kg på spinn och mete (den största vägde 14 kg men det var i början på 90-talet den togs upp.) .
              Detta tror jag beror på att vi aldrig har haft utsatt ett minimimått på gädda(och någon annan fisk i övrigt) och således har det tagits upp vad man har fått (ja det har jag också gjort i min ungdom när man inte förstod bättre men hade jag haft en gräns att rätta mig efter så hade det aldrig hänt).

Ett bra( har jag hört) gäddvatten i närheten som jag har fått utforskat nu på senare tid är Sorrödssjöarna på väg mot Ljungbyhed där det dras upp flera stora bestar över 10 kilosgränsen varje år...men dock de två gånger jag har varit med har det blivit FF för hela slanten. Men jag litar på mina arbetskamrater här på Formalinen och att de inte vet vad Photoshop är för program :-).

Annars har du ju nämnt ett par ställen själv i Gustavsborgsområdet :-) , dom är snuskigt bra......

Jag måste tänka över fler ställen och återkomma, det står helt still i huvet så här dags...

Kommentera

gädda

Kul att se lite folk från Perstorpstrakten, själv från Hyllstofta. I Bälingesjön finns det både gädda och gös. Förmodligen så har du fiskat på fel ställen vid fel tidpunkter. Sorrödssjöarna har jag själv inte fiskat i men jag ska försöka komma över en billig kanot så att man utforska dom lite närmre.
                jibbida jibbida- tur att han inte är svensk

Kommentera

Trevligt med Perstorpsfolk här på forumet.

Ja, Gråsjön är säkert bättre men där är ju inte fisket tillåtet för vem som helst, och stå och kasta från vägen mellan sjöarna har jag funnit ganska lönlöst. Sorrödsdammarna har jag också hört en hel del om, men där ska tydligen vara hopplöst att komma till från land så då måste man ha båt och det har jag inte i dagsläget. Bälingesjön fiskar jag också en hel del i, men det har aldrig blivit något stort där heller(än så länge).
                  Man skulle varit bundis med rätt folk så man kunde fiskat i Store Damm och dom andra Gustavsborgsjöarna utan att behöva var rädd för att åka dit för tjyvfiske.

Till våren får det bli lite mer utflykter till andra sjöar och då räknar jag att åtminstonde bättra på PB:t en aning.

Ha det bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 291 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art