Ultraljudstvätt bra eller ej? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ultraljudstvätt bra eller ej?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ultraljudstvätt bra eller ej?

Jag funderar på att skaffa en ultraljudstvätt för att tvätta lite av varje.
    Undrar om nån provat en sån för att tvätta rullar?
    Fungerar det i så fall till kullager och är det bara att ösa ner delarna i så fall, eller ska man tänka på nåt?
    Typ en sån här:
    Ola

Aldrig hört talas om. Förklara lite mer ingående hur den funkar för den okunnige

Kommentera

hmm jag kan testa det på jobbet, ifall inte någon här redan vet vad som kan gå åt helvete
      Har länge tänkt testa detta men man har blivit lite glömsk med tiden....

Kommentera

Vad jag läst så är det bra - men inte de allra enklaste modellerna som mest bubblar utan märkbar effekt.
        En vettig maskin har en UL-effekt på 80W eller mer, helst gjord i RF och en rostfri trådkorg verkar vara oumbärlig.
        Den du länkar till har en totaleffekt på 70W så betydligt mindre är effektiv UL-effekt skulle jag gissa.
        Finns nån tråd på SOL där några exempel på vettiga apparater ges som går att hitta på Ebay - verkar vara värre att hitta till vettigt pris här i landet...
        Har varit på G att skaffa flera gånger, men man får hosta upp 2-3000kr för en hygglig apparat och då finns det så mycket annat som är mer angeläget, trots allt klarar man sig långt med en tandborste inom den här hobbyn

Använder man UL får man vara försiktig med alu-detaljer då ytan kan bli angripen, kullager ska funka bra - men man ska förstås helst ta av sköldarna först.
        Senast ändrad av Mooki; 2011-11-30, 22:50.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Har bara tvättat tomhylsor till omladdning och visst funkar det,löser även fettet dom smörjs med,dock är detta fett rätt lättlösligt...men som så ofta beror det på kvaliteten på det man använder.Hört dom som är väldigt missnöjda med sin tvätt,den jag lånade och provade var långt ifrån någon billig pjäs...

här lite utlåtande om "din" tvätt dock....http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=7&t=109032
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Farsans kamrat har en ultraljudstvätt och han körde förgasarna från min båtmotor i den, blev som nya och de var helt "igen-geggade" av olja innan eftersom den stod still ett par år.
            -----------PB's!-----------
            Gädda 8,7 kg
            Harr 0,5 kg
            Abborre 0,8 kg
            Torsk 2,4 kg
            Havsöring 3,5 kg
            Näbbgädda
            Strömming
            Mört
            Skrabb

Kommentera

Har en Crest Ultrasonic 4HT-1014-6 på jobbet, vet inte vad det är för effekt på den, men får bara använda destillerat vatten i den.
              Hur som haver, en rulle åker ner i plurret idag

Kommentera

Hej Ola !

Jag har tvättat en hel del med ultraljudstvätt och jag är mycket nöjd med resultatet. Jag samlar på gamla fiskerullar, så det är främst delar till dessa som tvättats. Vid behov, så tar jag isär rullarna och tvättar delarna samt skyddsfettar / smörjer innan rullen hamnar i samlarskåpet.
                Det fungerar ju till viss del att bara tvätta med vatten, men oftast behövs det något mer för att lösa olja, fett och ingrodd smuts. Sen får man tänka sig för vad man stoppar ner i sin tvätt. Färgade (målade) delar och eloxerade delar är mycket känsliga. Nu finns det ju inte så många målade delar på dagens rullar, men jag har testat på målade delar till äldre rullar vilket har resulterat i färgsläpp och nyansskillnad på färgen. Även eloxerade delar är känsliga för nyansskillnad. T.ex en rullgavel har tendens att bli matt i färgen.
                Sen får man testa sig fram för att hitta ett bra och skonsamt rengöringsmedel som tillsats. Jag föredrar någon slags miljöavfettning. Men dessa medel kan påverka t.ex mässingsdelar som kan bli helt nästintill helt svarta.....
                Jag köpte en 2,5 liters tvätt via Ebay eftersom den verkade lite mer ordentlig än de jag hittade här hemma. När man väl provat sig fram med temperatur och vatten/rengöringsmedel så gör den ett bra jobb. När jag tvättar delar på de rullar jag använder så blir det bara delar i rullen och ibland stativ. Finns det ärg eller liknande på t.ex en havsfiskerulles stativ, så brukar ärgen försvinna och man får en prick med underliggande material som resultat. En 2,5 l tvätt är i minsta laget till havsfiskerullar. Det är precis ytan täcker stativet på t.ex en Ambassadeur 5-6000 om man inte tar isär det helt.
                Skulle det skita sig med någon mässingsdel, så får man vara lite hobbykemist och prova att få fram den fina mässingsfärgen igen med någon "hemmakemikalie" och lite puts.

Kommentera

Tack för tipsen, det låter ju inte som att det bara är och köpa en tvätt på Kjelll och kasta ner en rulle.
                  Drisse, vad är det för tvätt du använder?
                  Blir eloxeringen förstörd även om man bara kör med vatten så är det ju lite tråkigt.

Jag har ju tänkt att försöka använda den till att göra ren lite förgasarprylar också.
                  Men man kanske ska tänka om till nån med mer effekt, eller prova en från Kjell det är ju inte så mycket pengar.
                  Ola

Kommentera

Jag använde ul-tvätt nästan dagligen på mitt förra jobb (urmakeri) Vi tvättade gamla mekaniska verk, metallänkar med gammal ingrodd skit och smycken med klockrent resultat. Vi använde ett medel vars naman jag inte minns men det var avsett för ul-tvätt.
                    Jag kan inte säga något om den på Kjell. Det enda jag vet är att den vi hade var skapligt dyr.
                    //C
                    http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 127 visningar
                    0 gillar