lax i älven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lax i älven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lax i älven

Man har ju hört att laxen går upp i älven för att leka och inte hugger då, men kan det verkligen stämma?
    I gränsälven mellan finland och sverige så är det ju mågna som är ute och släpar wobbler efter lax, men dom borde ju inte få nått om laxen inte äter.
    Jag pratade med en gubbe vid älven och han fiskade inte med skrikiga färger heller som skulle irritera laxen till hugg utan han hade matta och naturliga färger.

Detta är en "ekvation" som jag inte klarar av att lösa!
    Bajen forever!

Laxen äter inte när den gåt upp i älven
    Men dom kan hugga på grund av instinkt eller för att skyda sitt rivir

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Min morbror är ju ganska insatt i detta, och han menar att när laxen går upp i älven så äter den inte pga hunger utan den hugger med instinkt precis som "team char" säger.

Kommentera

okej, men borde det inte vara effektivare att fiska med skrikiga färger på wobbler då? Han gubben jag snackade med kanske inte har nnå koll
        Bajen forever!

Kommentera

Min teori är att :
          I bland kan det räcka med att flugan har liknade färger som en han/hon lax har ,typ samma färger som ex prickarna och det kan reta upp laxen som vill jaga bort "den andra laxen" i konkurens syfte och där med hugger på flugan som den tror är en annan lax, men det kan vara lite lurigt att förstå hur våra våta vänner tänker ibland.

Kommentera

Originally posted by korten
            okej, men borde det inte vara effektivare att fiska med skrikiga färger på wobbler då? Han gubben jag snackade med kanske inte har nnå koll
            Om du hade något snyggt och läckert på gång i sänghalmen och så får du höra en mygga. Skulle det spela någon roll för hur irriterad du blev om myggan var grå eller orange med gula ögon, illgröna vingar och lilarandiga ben. Skulle du inte försöka klippa till fanskapet illa kvickt oavsett kulörer?

Jag tror det är lika med laxen i älven. Gör den tillräckligt irriterad på något så smäller det. Och är den nystigen kan det gå ännulättare att få den att ta, eftersom man antar att den då fortfarande har kvar delar av sitt födosöksbeteende.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Den dagen en annan får tag i nå snyggt att dela sänghalmen med, så skulle inte änns en hel arme av mygg få mej att reagera ,fniss fniss fniss fniss fniss

Kommentera

Ps.Möjligt vis om snyggingen var orange med gula ögon, illgröna vingar och lilarandiga ben Ds. :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 019 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art