Fick upp ett gammalt komplett spö på senaste turen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fick upp ett gammalt komplett spö på senaste turen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Häftigt fynd!

Jag tror inte att det är en modern flätlina, det är knappast så många som använder 40-50 år gamla rullar med Strike Wire eller Power Pro om man säger så. Troligen är det en spunnen Dacron-lina från 60-talet, och av rullfästet på spöet att döma borde även det vara av samtida modell. Hur länge det har legat där är ju svårt att säga, men jag skulle personligen tippa på att det åtminstone legat där sedan 70-talet, kanske längre. Fast man ska ju aldrig säga aldrig, då rullen jag själv använder för trolling har dryga 25 år på nacken...

Är ju förstås även lite nyfiken på HUR det hamnat i vattnet? Någon som tappade spöet av misstag? Eller någon som kanske rentav föll i vattnet själv i samband med hårt väder eller så? Eller någon som ledsnat efter ett bompass eller missad storfisk så att han helt enkelt slängde spöet i vattnet i ren frustration? Men i alla fulla fall, ett häftigt fynd, där ligger mina "fångade" beten i lä...
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

En clown måste det vart i varje fall. En liten Droppen fiskat med en kraftig multirulle säger det mesta.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
        Häftigt fynd!

Jag tror inte att det är en modern flätlina, det är knappast så många som använder 40-50 år gamla rullar med Strike Wire eller Power Pro om man säger så. Troligen är det en spunnen Dacron-lina från 60-talet, och av rullfästet på spöet att döma borde även det vara av samtida modell. Hur länge det har legat där är ju svårt att säga, men jag skulle personligen tippa på att det åtminstone legat där sedan 70-talet, kanske längre. Fast man ska ju aldrig säga aldrig, då rullen jag själv använder för trolling har dryga 25 år på nacken...

Är ju förstås även lite nyfiken på HUR det hamnat i vattnet? Någon som tappade spöet av misstag? Eller någon som kanske rentav föll i vattnet själv i samband med hårt väder eller så? Eller någon som ledsnat efter ett bompass eller missad storfisk så att han helt enkelt slängde spöet i vattnet i ren frustration? Men i alla fulla fall, ett häftigt fynd, där ligger mina "fångade" beten i lä...
        Jag tror det är så enkelt att någon kastat och handtaget gick av. Sånt händer ibland, jag har råkat ut för att ett handtag på ett badmintonracket gått.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag funderade själv över linan, det kändes inte riktigt som den passade in men det kanske är spunnen lina som ni pratar om. Själv är jag född -79 och jag fiskade med nybörjarprylar då ovh nylon.

Platsen där jag plockade upp den är en ganska skyddad "mar" eller vad man ska kalla den. Rätt nära till land men tre till fyra meter djup i mitten.
          Min fiskeblogg Skvalp
          +FishEco

Kommentera

tvätta rullen å använd den =) nä men fint fynd

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF
              Den som fiskar i småsjöar i karlstad omådet (för att ej nämna exakt sjö) kan med tur kanske få upp ett av mina gamla jerkset. Spöt är ett Shimano compre, rullen är en amba Predator med röd power pro och i linändan sitter en bft soft titanium tafs med en Kjelle Lundberg tail. Det var första turen med rulle, lina, tafs och bete. Året var 2009, det blåste som fan och va riktigt ruskväder. Hade varit ute en timme och på den tiden dragit fyra stycken 5+are med en top runt 8kg. Efter sista avkrokningen så bestämde jag mig för lite hederlig bonnatrolling. Motvind som det var så fick man ju ta i en hel del för att ens komma framåt. När jag väl fick upp farten så smällde det till i spöt (fisk eller bottennapp vet jag ej) och inne i roddandet som man var så han man ju inte reagera snabbt nog. Grejerna for i vattnet och försvann! DÅ var det bland det mest ledsamma jag varit med om. NU skrattar jag gott åt det hela
              Har precis ett shimano compre 7'2" med en predator 5601 som har röd strikewire 0,36. Dock handknuten mjuk titaniumtafs men tack för erbjudandet

Förstår att det måste ha varit surt, precis som den som tappat detta spö. Linan som var ute var bara en spölängd så bondtrollning lär inte ha varit orsaken till att just detta spö låg i sjön.

Jag ska se hur rent man kan få det sen spikar jag nog upp det på väggen i stugan
              Min fiskeblogg Skvalp
              +FishEco

Kommentera

Jag skulle gissa att handtaget inte gått av utan snarare rostat av. Det ser ju ut som att det är mest drabbat av rost just där iallafall. Och som du säger, med så kort lina ute så har det säkert ramlat ur båten av någon anledning helt enkelt. Jag tappade i en komplett utrustning i våras ute på Storskalltaren, Söröya. En riktigt bråkig storsej lyckades på något outgrundligt sätt med stjärten piska hela utrustningen rätt upp i luften och ner i sjön! Så kan det gå och om nånog mot förmodan någon gång skulle råka få upp dom grejerna så tror jag knappast dom kommer att gissa rätt på hur det gick till när dom hamnade i sjön.
                Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Ursprungligen postat av jakobj Visa inlägg
                  Jag skulle gissa att handtaget inte gått av utan snarare rostat av. Det ser ju ut som att det är mest drabbat av rost just där iallafall. Och som du säger, med så kort lina ute så har det säkert ramlat ur båten av någon anledning helt enkelt. Jag tappade i en komplett utrustning i våras ute på Storskalltaren, Söröya. En riktigt bråkig storsej lyckades på något outgrundligt sätt med stjärten piska hela utrustningen rätt upp i luften och ner i sjön! Så kan det gå och om nånog mot förmodan någon gång skulle råka få upp dom grejerna så tror jag knappast dom kommer att gissa rätt på hur det gick till när dom hamnade i sjön.
                  Hehe nä det är bara är att spekulera, om jag inte springer på den som tappat spöet vill säga Nära mitt lantställe och mycket släkt och bekanta i krokarna så någon från en äldre generation kanske känner till någon som slängt ett fint spö i sjön. Vem vet, i vilket fall så är det roligt att spekulera i hu och när det hamnade där tycker jag
                  Min fiskeblogg Skvalp
                  +FishEco

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 296 visningar
                  1 gilla