Fiska med jigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska med jigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska med jigg

Hej fiskebröder/systrar.

Undrar om någon kan ge mig lite vägledning när det gäller att
    fiska med jigg, behöver lite hjälp med tekniken hur dem skall fiskas, är abborrjiggning som gäller.
    Tack på förhand

Det är upp till dig själv om det enbart är fiske efter abborre som gäller...
    The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
    Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
    Klickbara länkar följer nedan
    Nattplockad mask
    Gädda äter Sissy
    Abborre vs mask
    Abborre vs mört
    Måånga gäddor samlade vid betet
    Gädda äter gädda
    Spännande fiskemetod efter gädda
    FS SPARADE TRÅD
    Laxhugg!

Kommentera

Blev nog en liten missuppfattning här, det är alltså abborrfiske som gäller för mig och mina jiggar, frågan är alltså hur skall jag fiska jiggen för att få abborren att hugga, gärna lite allmänt om jiggfiske också om någon har tid.
      fridens

Kommentera

Jiggen ska studsa efter botten... försök att ha så lite slaklina som möjligt när du vevar in eftersom det minskar risken till hugg när linan är slak.. vilket gör att det blir svårt å få fast fisken... om du har tillgång till båt, testa å ro eller kör med elmotor sakta med jiggen sakta dunkandes i botten, super bra sätt!

Kommentera

Jag har sett o provat att fiska med jigg på flera olika sätt. Alla har dom gett resultat, lite olika beroende på dag o plats.

Som grund så försöker jag ta hem jiggen ryckigt o låta den studsa på botten om det är möjligt. Men oftast i mina vatten så är bottenstudsandet att räkna bort på grund av dy botten o annat som förstör. Då tar jag hem den ryckigt utan att låta den studsa på botten. Hur djupt beror på vart jag finner borrarna. Jag "pumpar" hem jiggen i korta drag. Dvs spöt 90graders vinkel i sida mot jiggen. Rycker sedan åt mig lite lina o vevar upp den när jag för tillbaka spöt. Det funkar oftast. Jag har sett folk som endast vevat hem dom o de har även fått hyggligt med fisk, dock inte lika bra.

Efterföljande abborre kan man få att ta genom att låta jiggen hänga kvar en stund i vattnet rakt ner när den kommit hem o dansa omkring med den. Tar säkert 1/3 av alla abborrar då. Jiggarna krokar dåligt men fördelen finns istället att fisken gärna hugger om o om igen tills den sitter.

Något som är skitkul är att sätta en jigg i toppknutet metspö på 1-3m lina beroende på vattendjup o sedan knalla runt o doppa i jiggen o dansa omkring med den. Efter att ungarna och sambon fiskat fast flötena i träden så riggade jag detta åt dom. Kommentarerna var ju inte positiva, "jaha ska inte vi få fiska längre, det här kommer ju inte att ge ett skit". Sedan testade dom o det gav minst dubbelt så bra som metet. 30abborrar på någon timme. Skitkul o jäkligt otäckt när det stryker förbi gädda på kg o uppåt som tar på 1.5m lina o toppknutet.

Jag är helsåld på jigg o har endast fiskat spinnare en gång efter att jag testade jigg för första gången för ett par år sedan. Jag har kört hittills nästan uteslutande med vanliga enkel o dubbelsvansade små jiggar i de tre minsta storlekarna i ett lätt utrustning motsvarande klass1 eller i UL.

Superlina i 0.12 sitter på både UL o klass1 grejorna. Jag måste faktiskt rekomendera UL grejor av lite bättre kvalité än det allra billigaste. Jag köpte mig ett conolon spö med en Cardinal till. Inte det dyraste eller bästa men klart bättre än det billigaste. Spöt är tämligen styvt för sin låga kastvikt men drillar även gädda (ja dom är till min förtret omåttligt förtjusta i småjiggar) utan några som helst problem, det tar hem gäddor på ett par kg så lekande lätt att jag blev lite besviken.

En polare till mig köpte o provade sådana där färdiga shadjigg i påse i liten storlek o det funkade kanon. Det blir en sådan påse med ut på nästa tur för mig.

Med små jiggar så köp inte ett stort sortiment från samma ställe med en gång. Vissa fabrikat "simmar" dåligt, dvs svansen/svansarna får inte simrörelsen som de ska. Köp några få och prova, funkar dom bra så kan du köpa mera.

Vill du ha en tafs, vilket jag är övertygad om att du vill ha efter att ha förlorat en näve med jigg i gäddkäftar på en o samma tur. Då rekomenderar jag ProLeader som man kan knyta. Nackdelen är att man inte byter enkelt. Många kompisar kör med beteslås o säger att det inte gör någon skillnad men jag har inte testat själv utan kör enligt skolboken. Jag har testat att sätta snappers i änden på tafsen. Det funkar men dom rätar på sig vid bottennapp samt som dom kan hamna snett o släppa vid hugg.

Mikael
          Senast ändrad av Mikael_71; 2004-07-21, 11:05.

Kommentera

mycket viktigt att titta hela tiden på linan.... slackar den helt plötsligt eller sträcks den, är det bara att göra mothugg. Ofta hugger abborren när jiggen är på väg ner...

Kommentera

Micke
              Jag bugar och bockar för ditt svar, det var vad jag behövde.
              Kör själv med ul-spön, har två en med vikt 2-8 och ett upp till 10,
              har precis börjat hitta det här med jigg och visst är det kul när
              en gädda på 2 kg tar den minsta jiggen.

Har märkt att det vart lite svårt att hitta rätt med vikterna på huvudena, men nu äntligen har jag gått koll på det, minsta och nästminsta är vad som gäller för mig, tror det är 2 och 4 grams huvuden.
              Ska ner till en sjö vid Rejmyre och fiska i helgen, hoppas nu på att
              det nappar för jag vet att det finns fina abborrar i den sjön.

Tack igen för ditt svar.

Robban

Kommentera

Det finns även jigghuvuden som är flytande. Dem kan man få att sväva i vattnet eller ligga stilla ovan bottnen. Man sätter bara en lagom tung jiggkropp för att få dem svävande eller ett sänke en bit upp på linan, för att dra ner dem på djupet. Sen är det bara fantasin som sätter stopp för vad du sätter på kroken och vad du vill fiska efter.

Det går även att trä upp jiggen direkt på en långskaftad krop typ Mustad Saltwater. Men jiggarna har en benägenhet att rotera i vattnet så då måste du ha någon form av antikink och tyngd en bit framför jiggkroppen. Kolla på mina bilder i Fotoalbumet så hittar du en fungerande tackling och en principskiss för ett bomsänke. Den tacklingen kan naturligtvis användas för fiske efter alla arter inte bara regnbåge. Det går faktiskt även att kasta med den tacklingen men släprodd är grymt effektivt och fungerar bäst. Håll i linan när du ror. Variera roddhastigheten, då rör sig jiggen som mest lockande.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 096 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art