Funderingar sportfiske och registrering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar sportfiske och registrering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar sportfiske och registrering

Följande står på sportfiskarna för registrering:
    "Fisken skall vidare ha fångats med spö och krok (ex spinn, fluga, mete, pimpel eller trolling). Den skall ha krokats i mun eller svalg. Fisk som avsiktligt eller oavsiktligt har krokats på annat sätt registreras ej.
    Ej heller godkännes fångad fisk om spöet överlämnats till annan person under drillningen,"

Varför inte godkänna långrev tar man vinterfiske så sätter folk ut 10-20 spö då kan man ju lika gärna ha en långrev med massa krok håller du i änden har du mer kontakt med fisket än massa utspridda spö.

Personligen anser jag fisket vara sportfiske först när man har ett redskap som man håller i handen från utkast/nedsänkning av bete tills kroken är uppe ur vattnet igen. Man skall ha direktkontakt från hugg till landning.

Jag tycker det är mer sportfiske att sitta med en lina i handen ute i en båt än köra trollingfiske. Nu när det skriks så mycket om C&R att man skall ta så mycket hänsyn det går för att fisken skall skadas så lite som möjligt hur löser en trollare. isfiskare eller metare detta om man är ensam och får flera hugg samtidigt, spöt man väljer först kanske bjuder på längre kamp skall då fiskarna på dom andra spöna få lida i onödan, för man är ju medveten när man har mer än ett redskap i vattnet att man kan inte ta alla på en gång.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Sportfiske för mig är något liknande det du säger hobbyfiskarn.

Fiske med "ETT handhållet redskap" är den enkla definitionen på sportfiske enligt min mening, och tyvär därmed ryker trolling och andra varianter med mångfalt utsatta spön från den listan, trolla med stor båt och kanske 10-15 tal spön kan mer liknas med en trålare. Att sen guida och ta betalt för gäster så är det Så långt ifrån sport man kan komma. Då tjänar man pengar på fisket och ska naturligtvis benämnas för vad det är, nämligen YRKESFISKE och bör inte få bedrivas som det fria fiske vi har i östersjön.

Så min åsikt är att trolling, många utsatta redskap och guidade fiskar INTE ska få sportfiskeregistreras.

Så va de sagt, nu kan man bara sitta lugnt och vänta på stormen
    Senast ändrad av Exxet; 2011-11-10, 10:11.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nja, jag tycker allt att sportfiske kan bedrivas med mer än ETT handhållet spö, men jag håller med om att många använder löjligt många spön.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
        Nja, jag tycker allt att sportfiske kan bedrivas med mer än ETT handhållet spö, men jag håller med om att många använder löjligt många spön.
        Ja okej då, vi säger väl "Två handhållna redskap" för vi har ju faktiskt 2 händer. Men blir lite fundersam hur fasiken man vevar in betet vid sånt fiske

Sen är det ju så att ordet "handredskap" finns med i lagen om det fria sportfisket. Om man sätter 20 spön i hållare och kör båten så kan man faktiskt undra om det är handredskap. För i så fall är ju en trålare med 450 automatiska trollingspön med elektrisk styrning, avkänning och intag också sportfiske ?
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag förstår hur ni resonerar och jag kan hålla med om att trolling med 10-12 spön, enligt mig, inte är en sportfiskemässig metod.
          Vissa säger sig säkert klara av att hantera så många spön men då ställer jag mig bakom Pelles argument "vad händer om 2 eller kanske 3-4 fiskar kliver på samtidigt"?

Jag kan tycka att trolling är en okej sportfiskemetod om man minskar antalet spön. När vi är ute och kör "bonntrolling" med 2 eller kanske 3 spön så har vi inga problem att hantera detta. Skulle jag någon gång köra bonntrolling själv kör jag max med två spön - ett i spöhållaren och ett i handen. Visst, smäller det till på båda samtidigt får jag problem. Dubbelmoral kanske men men... svårt dilemma...

Ismete har jag aldrig testat och jag tycker nog samma sak där. Vissa är ute själva och lägger ut 10 spön. Måste vara helt omöjligt att hantera ensam?!

Nä, ska vi dra en stenhård linje om vad sportfiske är, ur ett rent "antal spön-perspektiv" så håller jag med om att ETT handhållet spö är det som gäller.

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
            ja okej då, vi säger väl "två handhållna redskap" för vi har ju faktiskt 2 händer. Men blir lite fundersam hur fasiken man vevar in betet vid sånt fiske
            suck......

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
              suck......
              Kan man inte läsa en text mer öppet än vad ens egna begränsningar så förstår jag sucken!

Det hade varit kul men en debatt, diskusion, byta åsikter och synpunkter, spetsa till saker och ting för att få distans och nya infallsvinklar.

Men jag kanske missuppfattat trådskaperns andemening, att det inte är sportfiskedefinitionen som är intressant utan snarare reglerna för fiskregistrering ?
              Senast ändrad av Exxet; 2011-11-10, 12:41.

Kommentera

Men jag kanske missuppfattat trådskaperns andemening, att det inte är sportfiskedefinitionen som är intressant utan snarare reglerna för fiskregistrering ?
                Detta är lite båda delarna för läser man pågående debatt på sportfiskarna om regler vikter m.m. för registrering så är det många som anser att registret skall man inte ha att tävla mot det är ett rent informellt med fångstdata, skall man bara ha fdet som fångstdata så kan man ju ta med all typ av fångst även nätfångad för då är det ju bara av intresse att veta var fisken går. Vill man däremot ha registret även som en mätsticka och kunna ha den som sporre för att själv hitta platser med större arter så är det ju viktigt att veta hur den fångats.
                Därför vill jag samtidigt kunna reda ut vad som är eller borde vara en sportfiskare, och hur andra ser på det.
                Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                Nu även blog på gylta.blogspot.com
                Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
                  Jag tycker det är mer sportfiske att sitta med en lina i handen ute i en båt än köra trollingfiske. Nu när det skriks så mycket om C&R att man skall ta så mycket hänsyn det går för att fisken skall skadas så lite som möjligt hur löser en trollare. isfiskare eller metare detta om man är ensam och får flera hugg samtidigt, spöt man väljer först kanske bjuder på längre kamp skall då fiskarna på dom andra spöna få lida i onödan, för man är ju medveten när man har mer än ett redskap i vattnet att man kan inte ta alla på en gång.
                  Enkelt, man anpassar antalet spön efter rådande fiske. Vad är det som säger att man automatiskt får dubbelhugg bara för att man har 10spön ute? Det kanske handlar om att få ett napp var 3dje dag med rådande förutsättningar. Du pratar om saker du inte har en aning om.

Har du testat att sitta där med ditt Karpspö i 4 dygn oavbrutet i handen?

Har du testat att sitta med ett Quiverspö i handen en hel helg (gärna mer eller mindre dygnet runt), gärna med stormbyar och superkinkiga fiskar?

Har du testat att ismeta med ett handhållet spö på en svinstor klarvattenssjö?

Testat att trolla stora vandringslaxar på Östersjön med 1spö samtidigt som du kör båten i hög motsjö?

Testat fiska stora Ålar utmed kusten i 2veckor och hålla i spöet hela tiden?

Kan nog göra listan precis hur lång som helst...

Tycker du det låter rimligt?
                  sigpic

Kommentera

Ja okej då, vi säger väl "Två handhållna redskap" för vi har ju faktiskt 2 händer. Men blir lite fundersam hur fasiken man vevar in betet vid sånt fiske

Sen är det ju så att ordet "handredskap" finns med i lagen om det fria sportfisket. Om man sätter 20 spön i hållare och kör båten så kan man faktiskt undra om det är handredskap. För i så fall är ju en trålare med 450 automatiska trollingspön med elektrisk styrning, avkänning och intag också sportfiske ?
                    Trollingfiske är inte handredskapsfiske oavsett hur många spön du har i båten, om man nu ska referera till lagtexter.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 022 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art