Funderingar sportfiske och registrering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar sportfiske och registrering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
    Jag har inte trollat själv men sett spön och jag skulle väl inte påstå att det är spön som man skulle ställa sig på stranden och kasta med, det skulle jag ju inte göra med angeldon heller. Så att kalla dessa fiskedon för handredskap håller jag inte med om.
    Jag tror inte heller att många står vid stranden och kastar med pimpelspön heller
    Förstår dock vad du menar, fastän vi är av olika meningar gällande trolling med fler än ett spö per man.
    De flesta riktiga trollingspön är korta och styva, ingen bra kombination om man vill kasta dragen en bit.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tomas S Visa inlägg
      Känn lite på ordet trolling och sedan på trålning!! Dom känns rätt lika i mun, eller??
      Att "föda" och att "döda" låter rätt likt också, men du tycker väl inte att man ska få döda barn hur som helst eller?

Bara för att ord låter lika så betyder det ju inte att orden betyder liknande saker, men det tror jag (hoppas i alla fall) att du egentligen vet.
      Och att du inte var allvarlig med det du sa.

Sedan att din broder fångade en rocka på 10 kg fast att din pappa fick dra upp den. Hur kan man räkna en fångst till sig själv när någon annan dragit upp den? Fiske stannar inte vid ögonblicket då man krokat en fisk, man ska dra upp den själv. Annars kan man inte säga att man själv fångat den.

Kommentera

Nu börjar det likna något. Återigen är vi i den gamla fällan... suck.

Ska vi verkligen polemisera om vad som är sport i sportfiske och vad som inte är det? Ok, boys! More fuel to the fire.

Om jag är sportfiskare... kan jag då ta hem matfisk? (Jag fiskar ju för sporten och inte köttet).

Är man sportfiskare om man fiskar efter regnbåge? (Den är ju så dum så den äter fimpar).

Är karpmete (med larm) sportfiske? (Man bara mäskar in fisken sen gör larmen resten av jobbet... det är väl ingen sport.)

Är trolling sportfiske eller en motorsport? (De åker ju mest bara runt utan att få någon fisk...)

Jag kan fortsätta in absurdum... Jag vill bara visa på att man klarar av att misskreditera de flesta sportfiskare/sportfiskemetoder, bara man vill.

Som jag tidigare sagt i andra trådar: each to his own... (i brist på bättre svenkt uttryck).

Ett tillägg - ändring av regler i storfiskregistreringen gör man inte via Fiskesnack....

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
        Men visst blir definitionen svår, förstår vissa som karpmetare mfl, har full förståelse till att använda fler spön i dessa sammanhang och visst är dom sportfiskare, kanske dom största av oss alla, så du behöver inte ta i så Sir Fish.
        Jag tar inte i och inte heller åt mig. Skulle inte kalla mig karpmetare med den begränsade kunskap jag har om arten och med så få karppass i bagaget. Som sagt vill jag bara visa att "denna diskussion" (den är ju inte direkt ny) brukar spåra ur rejält...
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-11-10, 23:54.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
          Men du använder inte spö så det är inte handredskapsfiske, det var detta som jag ville framhålla som skilnaden mellan trollingfiske och fiske med utterbräda. Hur sen du använder den och hur ofta du krokar loss fisken är oväsentligt, detta beror på vem som använder detta redskap.
          Tumlaren
          Men för mig är det samma som trolling. Tycker det är minst lika mycket handredskap med tanke på att trollingspöt sitter i spöhållaren tills fisken hugger. Men det är ju min åsikt
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Okej, det är ju rätt lätt att misstolka för du skriver ju väldigt utförligt i första inlägget vad du anser vara sportfiske.
            Det svåra är ju att skriva direkt så man får ut vad man vill så det blir så lite misstolkning från början. Men förr eller senare får man ju fram budskapet. Kanske borde skrivit en person ett redskap, då kan ju folk få en paus och lägga ifrån sig spöt även om man har lina ute. ;-)
            Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
            Nu även blog på gylta.blogspot.com
            Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Får väl fortsätta kalla mig hobbyfiskare för jag deltar ju inte i offeciella tävlingar eller är medlem i registrerad klubb/förening för mig är fisket en ren avkoppling, samtidigt som man får njuta av hav och natur, kanske någon liten tävling mot vänner. Till det kommer ju spänningen med att försöka hitta bra nya platser och kanske få en reg ibland, målet är ju givetvis sv.rekord. Det är ju samtidigt kul att dela med sig av sin hobby till andra, för mig får folk fiska hur dom vill bara dom gör det inom lagens ramar.

Problemet med att bena ut vad som är vad är inte lätt, jag ser tex ingen skillnad på om jag och en kompis åker ut med båt och fiskar gylta, jag använder spö, och han har handhållen lina övrigt samma krok agn m,m, jag anser det som likvärdigt fiske. Får båda var sin gylta på 1,4kg då helt plötsligt kan jag registrera min men det kan inte min kompis, detta är ju lite konstigt för det enda som skiljer är ju sättet att dra upp linan, om min rulle strejkar kan jag fortsätta dra för hand för det står inget om i reglerna och kan fortfarande registrera fisken.
              När vi var små hade vi inte råd med kastspö till alla så när makrillen kom och vi stod på land så använde vi lina med blänken som handkastades ut vid stimmen, vi fick minst lika bra med fisk som dom med spö, dom kunde ju fånga längre ut. På den tiden så var det ingen som brydde sig. Det är ju nu som alla vill kategoriseras hur gör man det för att det skall bli så rättvist som möjligt.

Man kanske skulle ha tre sätt att se på fiske (namnen bry er inte så mycket om dom)
              1. Handhållet: fiske spö lina m.m. med kontakt av redskapet under fisket (lägga vid sidan för vila ok)
              2. Mekaniskt: fiske Man sätter ut bete sedan sköter utrustningen allt fram tills det nappar och fiskaren tar över (du kan ha flera redskap och behöver inte ha det hos dig.
              3. Fasta redskap; som det låter långrevar nät m.m.

Detta är menat för dom som gillar fisket för fisket skull och kanske tar hem en matfisk ibland, för sedan kommer ju husbehovsfiskare och yrkesfiskare in i bilden men det är ju en annan sak.
              Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
              Nu även blog på gylta.blogspot.com
              Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Nä det är ju dåliga direktiv om vad som är handredskap. Jag brukar pilka torsk med en gammal hederlig vinda med 0.70 nylonlina 1-2 lyskrokar o sen en 200-300g pilk i änden. Men det är ju inte handredskap tydligen. Är som liknelsen i inlägget ovan ang makrillen.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Nu börjar det likna något. Återigen är vi i den gamla fällan... suck.

Ska vi verkligen polemisera om vad som är sport i sportfiske och vad som inte är det? Ok, boys! More fuel to the fire.

Om jag är sportfiskare... kan jag då ta hem matfisk? (Jag fiskar ju för sporten och inte köttet).

Är man sportfiskare om man fiskar efter regnbåge? (Den är ju så dum så den äter fimpar).

Är karpmete (med larm) sportfiske? (Man bara mäskar in fisken sen gör larmen resten av jobbet... det är väl ingen sport.)

Är trolling sportfiske eller en motorsport? (De åker ju mest bara runt utan att få någon fisk...)

Jag kan fortsätta in absurdum... Jag vill bara visa på att man klarar av att misskreditera de flesta sportfiskare/sportfiskemetoder, bara man vill.

Som jag tidigare sagt i andra trådar: each to his own... (i brist på bättre svenkt uttryck).

Ett tillägg - ändring av regler i storfiskregistreringen gör man inte via Fiskesnack....

Jag tar inte i och inte heller åt mig. Skulle inte kalla mig karpmetare med den begränsade kunskap jag har om arten och med så få karppass i bagaget. Som sagt vill jag bara visa att "denna diskussion" (den är ju inte direkt ny) brukar spåra ur rejält...
                  Bra att du inte tar åt dig, för jag blev lite lessen när du ställde dig över oss andra och kallade debatten LÖJLIG.

Så du menar att bara för att man kan dra nått in absurdum, eller att gränsdragning är svår att göra så ska den bara låtas vara och ej diskuteras ?

Och bara för att man inte kan ändra reglerna här så kan man inte diskutera dem. vad menar du ? Vi kan inte fiska här heller så vad fan gör vi här ?

Jag har sett dig ta dig friheten i massor av trådar att anse när moralen är passerad, att nu räcker det, nu ska tråden stängas, den här frågan är tydligen löljig och leder ingen vart enligt dig, för du är tydligen heller inte intresserad av att andra är intresserade ?

Enligt min mening så ska allt som kan diskuteras, diskuteras. alla åsikters ska luftas,Det är i mötet och yttrandet av åsikter och tankar som människor möts, , (att sitta bredvid varann med ett spö är inget annat än umgänge) och det är i mötet, dialogen som människor växer. För var befinner vi oss annars, om någon har rätten att säga stopp, lägga på locket ? när en figur anser att hit men inte längre, nu blev det löjligt, meningslöst, urspårat mm mm. De finns flertal ord som beskriver dylika förhållanden, och det är vardag i ett antal länder här på jorden, dock inte Sverige.

Låt stormen blåsa, den som inte tål lite vind kan ju krypa hem till goset hos mamma.
                  Senast ändrad av Exxet; 2011-11-11, 07:04.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag tycker inte fiske är en sport, har således heller aldrig kallat mig sportfiskare.

Men angående om trolling är ett handredskpsfiske, vilket jag personligen inte tycker.
                    Så eftersom dessa "båtspön" ändå vill klassas som handredskap, så kan man väl säga så här,
                    -Trolling kräver båt, en båt är knappast ett handredskap, inte ens om båten råkar vara byggd för hand eller framförs för hand.

Men innan någon börjar tro att jag klankar ner på troll(are(hi hi)), det gör jag inte, alla får fiska på sitt sätt.
                    Jag klankar inte heller ner på dom som vill kalla sig sportfiskare.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Is-mete räknas fiske under förutsättning att man kör dött agn annars inte, då är det djurplågeri vilket är olagligt samt omöjligt att registrera stor-fiskar...

Sporten jag hittar i fiske är att försöka få större fiskar en alla andra, med hjälp av konstgjorda beten,
                      För mig är det mer avkoppling en sport.....

Men som tur är fiskar dom flesta av personliga anledningar, hade varit tråkigt om alla tyckt och tänkt samma.....
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-11-11, 09:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art